Nettulf Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Hei. Etter flere år med ulike digitale kamera, et par disk havari med delvis gjenoppretting av bilder og til dels dårlige backup-rutiner, har jeg mistet oversikten over bildefilene. Det ligger gjerne 2-3 kopier av samme bildet flere plasser, og i ulike mapper og disker. Altså totalt uten noe orden. Trenger derfor et program som kan søke gjennom mange ulike disker, og så sortere ut alle bildefiler for å plassere de systematisk i mapper på f.eks. en tom disk. Har i første omgang bare et ønske om å få alle bildene sortert f.eks. etter årstall og måned. Men har sett at enkelte bildefiler har fått endret dato, slik at datoen på filen ikke stemmer med når bildet er blitt tatt. Regner med det har skjedd ved gjenoppretting etter diskhavari f.eks. Men meta data i selve bildefilen er vel kanskje riktig? Har ikke sjekket dette. Har også ved noen anledninger tatt en god del bilder med feil dato på kamera, grunnet et tomt backup batteri. Den biten er det vel vanskelig å gjøre noe med..... Bildene er stort sett tatt med enkle kompakt digitalkamera, de har vel ikke all verden med info i filene? Noen bilder er tatt med lånt speilrefleks, og atter andre bare med mobil. Får jeg det greit sortert i forhold til dato samt fjernet alle duplikatfiler i samme slengen, er jeg godt på vei. Bilder tatt med ulike kamera i samme tidsperiode kan jeg da enkelt sortere ut basert på filnavnet som stort sett er ulikt. Så anbefalinger til program som kan løse dette på en grei måte ønskes. Bør ha en grei funksjon for å bli kvitt duplikatfiler uten fare for å slette bilder jeg bare har et eksemplar av..... Kjekt om det ikke er alt for kostbart, da jeg ellers bruker lite tid på bildebehandling og lignende. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg har selv brukt PhotoShop Elements (tidligere PhotoShop Album) til dette, og vært fornøyd. Anbefales - men koster jo noen kroner. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Mulig Picasa klarer oppgaven. I alle fall sorterningsbiten. Den har også en innebygget funksjon for å finne duplikatbilder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Det var en lignende tråd for noen uker siden, og der ble det foreslått et par programmer som gjør akkurat den jobben. Jeg har forøvrig laget en program (for unix/linux) som gjør akkurat det samme, men det er spesialsydd til mitt behov ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå