Gå til innhold

Opptak til Krigsskole

Gjest Slettet-U3rESYSM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U3rESYSM

Heisann! Jeg ble tatt for skrensing og sladding med volvon 5/12 2010, kjøringen resulterte i kollisjon med en dumper/brøytebil.

Politiets beviser er 2 vitner (securitas og dumpersjåfør) securitas så verken sladding eller kollisjonen bare at jeg hadde høy fart.

Og jeg fikk bulk på høyre side da jeg traff dumperen i en venstresving :).

Siktelsen lyder som følger da: Søndag 5. des 2010 ca kl 11.50 på ******** i *********, kjørte han personbil, med kjennemerke ****** han var ikke tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom, idet han fremprovoserte flere sladder/skrenser på området ******** (svææær parkeringsplass). kjøringen resulterte i kollisjon med dumper på området og materielle skader.

Jeg gikk ikke med på at politiet tok lappen min, de har jo tross alt ikke sett noe, og hvis jeg og 3 kompiser ringer å sier at en sladder kan ikke politiet kalle han inn og bare ta lappen hans liksom...

Jeg snakket med politiadvokaten og han sa at jeg ikke hadde rett på advokat i en slik sak. Jeg er kalt inn til rettsmøte/rettslig avhør i tingretten den 22.

Siktet for overtredelse av vegtrafikkloven §33 nr 3.

Hvis jeg går med på at de tar lappen min nå får jeg en bitteliten sak på rullebladet, men hvis jeg taper i retten (noe som er høyst sannsynelig, da det er ord mot ord og jeg er 19, på prøvetid) får jeg en dom på rullebladet!

Krigsskolens opptakskrav er "God vandel" hvis jeg har noe slikt på rullebladet har jeg da en "god vandel" jeg har heller ikke verdens beste karakterer ifra videregående, men godt over kravet! forresten det er GKS- gjennomgående krigsskole jeg skal søke, etter førstegangstjenesten på skjold 17 januar 2011 :).

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtredelse av Vegtrafikklovens §33 skal være en ganske mild sak, så jeg tenker det er mye bedre at du godtar enn at du får en dom - særlig når det, som du selv sier, er en stor sannsynlighet for at du vil tape i retten.

Legg også merke til at det stilles krav til god vandel og ikke plettfri. Dvs. at små saker skal gå greit.

Edit: Vil også legge til at §33 er såpass vag at de ikke trenger å bevise at du sladdet for at du skal kunne dømmes etter den. Det at du holdt for høy fart hvilket bevises av at du endte opp med å kollidere er kriterier nok.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U3rESYSM

Tusen takk for svar!

Men jeg kunne tenkt meg enda flere svar da...

Jeg har planer om å droppe rettssaken, fordi jeg ikke har noen bevis på at jeg kjørte pent. Jeg har 2 vitner mot meg og en skade i høyresiden som ble påført i en venstre sving...

Jeg har ringt forsvaret og spurt flere ganger men de sier forskjellige ting!

Jeg kan velge å få enten en bot på rullebladet (7000!!!! for overtredelse av §31 og miste lappen!/ kan sone 14 dager fengsel- har det noe å si her om hva jeg velger?) Eller jeg kan gå i retten, risikere og tape og få en dom på rullebladet.

Jeg ringte just forsvaret og spurte om opptaket til GKS, hun sa at det ville være vanskelig å komme meg inn uansett om jeg tar bot eller for en dom.

Går denne dommen/boten vekk fra rullebladet mitt med tid, eller er det der for å bli?

Etter førstegangstjenesten så vil jeg søke, men om jeg ikke kommer inn så verver jeg meg som grenader, hvis jeg gjør det bra som grenader, har mye utenlandstjeneste osv, kan forsvaret da hjelpe meg inn på krigsskolen? trenger svar til imorrA!!!!!

Rettsmøte er 22 des!

TAKK FOR SVAR :)!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Men jeg kunne tenkt meg enda flere svar da...

Jeg har planer om å droppe rettssaken, fordi jeg ikke har noen bevis på at jeg kjørte pent. Jeg har 2 vitner mot meg og en skade i høyresiden som ble påført i en venstre sving...

Jeg har ringt forsvaret og spurt flere ganger men de sier forskjellige ting!

Jeg kan velge å få enten en bot på rullebladet (7000!!!! for overtredelse av §31 og miste lappen!/ kan sone 14 dager fengsel- har det noe å si her om hva jeg velger?) Eller jeg kan gå i retten, risikere og tape og få en dom på rullebladet.

Jeg ringte just forsvaret og spurte om opptaket til GKS, hun sa at det ville være vanskelig å komme meg inn uansett om jeg tar bot eller for en dom.

Går denne dommen/boten vekk fra rullebladet mitt med tid, eller er det der for å bli?

Etter førstegangstjenesten så vil jeg søke, men om jeg ikke kommer inn så verver jeg meg som grenader, hvis jeg gjør det bra som grenader, har mye utenlandstjeneste osv, kan forsvaret da hjelpe meg inn på krigsskolen? trenger svar til imorrA!!!!!

Rettsmøte er 22 des!

TAKK FOR SVAR :)!

Hadde godtatt bot på rullebladet i og med at dette ikke er særlig alvorlig. Fengsel på rullebladet bør du unngå. Det er opp til offiserene på KS å vurdere din overtredelse av loven, men det du har gjort er jo ikke særlig alvorlig i forhold til andre forbrytelser. Men unngå fengsel.

Lenke til kommentar

Som Pleya skriver så er "god vandel" en subjektiv vurdering som foretas av offiserene på KS. Jeg var MP både i 1.gangstjenesten og i utenlandstjeneste, en tjeneste som stiller krav til vandel bla. for å få sikkerhetsklarering, og jeg vet at det var flere jeg tjenestegjorde sammen med som hadde småting på rullebladet, herunder trafikkforseelser og overnatting på glattcelle pga. overstadig beruselse.

Så igjen er mitt råd å godta boten, samme hvor surt det virker, og ikke velge å sone. For får du dom og/eller fengsel på rullebladet minsker sjansene dine for å komme inn betraktelig.

Lenke til kommentar

Du sladdet og forårsaket skader på din bil og andres eiendom? Suck it up. Ta boten og bli ferdig med det.

Jeg har selv ting på rullebladet som angår bilkjøring. Mistet lappen i 5 mnd pga for høy fart i 60 sone. Det har dog ikke stoppet meg fra og bli sikkerhetsklarert samt delta i utenlandsmisjoner.

Tror ikke det skal ha noe og si, formelt sett. Selv om det kanskje sier noe om din vurderingsevne ved et eventuelt intervju på opptaket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...