ingesqz Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Hei Har lest endel tråder om bildearkivering og hvordan dette gjøres. Har også forsøkt ulike programmer uten å være helt fornøyd. Håper derfor noen av dere kan tipse meg om hvilket program som er nærmest. Mitt utgangspunkt er en vanlig familiefotograf med 3-5 ulike digitale dingser som man kan ta bilder og filmsnutter med. Ønsker alle disse samlet i ett arkiv. Arkivet bør håndtere opptil 20.000 bilder/filmsnutter uten særlig problem. Innlegging Etterhvert har man flere ulike maskiner i hjemmet og hvor man kobler til kameraet og laster inn bilder/filmer bør ikke være viktig. En effektiv klient for innlesing, redigering og tagging bør finnes. Denne skal kunne kjøre på ulike maskiner mot samme sentrale arkiv. Klienten bør ha fokus på innlegging og vedlikehold slik at man med færrest mulig tastetrykk får gjort det man ønsker. Det er vel mest naturlig at dette gjøres på en PC. Funksjonalitet som fikser røde øyne, duplikater osv. er selvfølgelig kjekt. En fordel om strukturen som bildene kommer inn i, ikke er en database som er vanskelig å plukke bilder ut fra. Dvs. vanlige filer som hele tiden er oppdatert med metadata er å foretrekke. Uthenting Utgangspunktet mitt er at bildene er til for å brukes, ikke bare lagres. Ønsker derfor at man har et brukervennlig grensesnitt som kan gjøres tilgjengelig på ulike plattformer. F.eks. vil jeg på min TV (via en PS3, Mediaplayer, tilkoblet PC el.) kunne gjøre søk på bilder basert på tagger og andre metadata. Andre plasser man ønsker å se på bilder er mobil, PC og tablet. Grensesnittet for å se på bilder bør ikke være avhengig av tastatur på samme måte som når man legger inn bilder. Annet Jeg antar at bildene bør ligge lagret lokalt. Med dagens oppløsninger tar det noe tid å bla i bilder som er 10-20 Mb, og noe annet enn en lokal server vil vel fungere dårlig. Men om noen av dere mener noe annet så er jeg åpen for innspill. Regner med at ikke alle disse kravene kan oppfylles, men med disse ønskene, hvilke program bør jeg se nærmere på? Mvh. Inge Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Adobe Lightroom 3 burde fungere - kikk nærmere på den. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Det er en interessant problemstilling som sikkert flere har nytte av. Jeg vil tro at det er to (muligens fler) deler i en slik løsning. Den første biten er et felles lagringspunkt. Dette kan fint løses av en passe stor NAS. Og da gjerne en som har støtte for å streame til dedikerte media-enheter. Denne NAS-en er det nivået jeg ville ha ligget på; satt opp med to 2T disker i RAID (mirror). Det neste punktet er arbeidsflyten. Hvilke rutiner skal dere ha for å legge inn bildene. Ønsker dere å etterbehandle bilder, eller kun tagge de med nyttig informasjon? Ønsker dere å ha to sett av bilder - originalstørrelse og mindre filer for TV-vsning/epost og lignende? Til slutt hva er budsjettet deres? Mer spørsmål enn svar, men det gir oss noen fler knagger å henge oss på når vi skal prøve å svare. Adobe Lightroom 3 burde fungere - kikk nærmere på den. Ikke for å være ufin; men jeg er ikke sikker på om Lightroom er riktig løsning her. Lenke til kommentar
ingesqz Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Det er en interessant problemstilling som sikkert flere har nytte av. Jeg vil tro at det er to (muligens fler) deler i en slik løsning. Den første biten er et felles lagringspunkt. Dette kan fint løses av en passe stor NAS. Og da gjerne en som har støtte for å streame til dedikerte media-enheter. Denne NAS-en er det nivået jeg ville ha ligget på; satt opp med to 2T disker i RAID (mirror). Det neste punktet er arbeidsflyten. Hvilke rutiner skal dere ha for å legge inn bildene. Ønsker dere å etterbehandle bilder, eller kun tagge de med nyttig informasjon? Ønsker dere å ha to sett av bilder - originalstørrelse og mindre filer for TV-vsning/epost og lignende? Til slutt hva er budsjettet deres? Mer spørsmål enn svar, men det gir oss noen fler knagger å henge oss på når vi skal prøve å svare. Hei Takk for svar. Jeg gikk ikke så mye inn på den tekniske biten da dette er et område jeg er mer familiær enn på fotoprogram. Har også endel utstyr som kan gjenbrukes her. En slags server må det vel bli, men hvilken avhenger litt av programmet som velges og kravene der. Ang. arbeidsflyten så det vel med oss som mange andre familier. Tiden er begrenset så, en enklest mulig innlegging/tagging er vel ønskelig. Innser at det ikke blir så mye tid til etterarbeid på de ulike bildene. Ser for meg kun et sett bilder. TV'ene har jo rimelig høy oppløsning i disse dager, og et Gigabit kablet ethernet vil ligge i bunn her. Budsjettet er nok ikke satt, men noen tusen er jeg klar for å bruke. Mvh. Inge Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Da ser det ut som om den tekniske biten kommer på plass. Kjører på hjemmesnekrede servere selv Antar jeg rett i at dere kun bruker JPEG som filformat? Neste spørsmål er om det vil være flere som legger inn bilder samtidig? Hvis enkel redigering er nok, så vil jeg tro at programmer som Picasa og fotodelen i Windows Live Essentials kan være verdt en titt. Det eneste jeg er usikker på hvordan disse programmene legger inn taggene (legges de i en database, eller på selve filene?) Lenke til kommentar
ingesqz Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Da ser det ut som om den tekniske biten kommer på plass. Kjører på hjemmesnekrede servere selv Antar jeg rett i at dere kun bruker JPEG som filformat? Neste spørsmål er om det vil være flere som legger inn bilder samtidig? Hvis enkel redigering er nok, så vil jeg tro at programmer som Picasa og fotodelen i Windows Live Essentials kan være verdt en titt. Det eneste jeg er usikker på hvordan disse programmene legger inn taggene (legges de i en database, eller på selve filene?) Jepp, JPEG. Kun en som legger inn i gangen. Ang. Picasa så har jeg forsøkt dette mot en lokal USB disk og synes det gikk svært sakte. Synes også taggedelen av Picasa er svært omstendelig og mye trykking. Likte f.eks. Photoshop Elements mye bedre når det gjaldt innlegging og tagging av bildene. Men den igjen hadde properitær database, kun et sted å legge inn/dele bildene osv. Mvh. Inge Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Ang. Picasa så har jeg forsøkt dette mot en lokal USB disk og synes det gikk svært sakte. Synes også taggedelen av Picasa er svært omstendelig og mye trykking. Likte f.eks. Photoshop Elements mye bedre når det gjaldt innlegging og tagging av bildene. Men den igjen hadde properitær database, kun et sted å legge inn/dele bildene osv. Mvh. Inge Properitær database er desverre noe de fleste har. Og da er ikke dataene tilgjengelige for bildefremviseren i PS3 og lignende. Det er forøvrig en av de tingene som gjør at heller ikke Lightroom vil løse noe bedre. Så lenge du kun aksesserer bildene fra en PC av gangen, så kan du bruke f.eks. Photoshop Elements og legge databasen på nettverksdisken. Men da må alle PC'er bruke samme PATH; noe som ikke er et problem så lenge du ikke mapper nettverksdrivene til bokstaver. Et program som jeg tror kan passe for deg er ACDsee Pro 3. Den bruker desverre også en propretiær database, men lar deg lagre all database-info direkte i bildene (riktignok et manuellt steg). Jeg er usikker på om den enklere utgaven (ACDsee Photo Manager) har samme muligheter. men det er jo noe du kan prøve ut ved å laste ned en gratis trail versjon. Endret 16. desember 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå