Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med stasjonær PC - intet skjermbilde

Anbefalte innlegg

Hei! Håper dette forumets datakyndige mennesker kan hjelpe meg til å komme fram til en løsning på mitt problem, for jeg ser det virkelig ikke...

Min trofaste stasjonære PC gjennom 6 år bestemte seg her en dag for å streike. Når jeg skulle skru den på kom det intet bilde på skjermen. (Den fungerte dagen før). Jeg har ikke innstallert noen nye drivere/annen software. Den skrur seg på, jeg hører harddiskene jobbe og ingen pipelyder eller liknende dukker opp.

Det første jeg gjorde var naturligvis å skjekke om det kunne være skjermen som var kaputt - det var ikke tilfellet. Så prøvde jeg å bytte skjermkortet med et annet, og nyere, fra en annen PC her i huset - fortsatt ingen reaksjon. Jeg prøvde så å reinnsette CMOS batteriet. Dette viste seg å fungere - og PC'en startet optimalt. Her kommer det rare: Jeg skrudde den sammen igjen og flyttet den tilbake der den stod - INTET BILDE igjen. (Kan ikke skjønne at CMOS-batteriet kan ha noe med dette problemet å gjøre)?

Det rare2 er at den nye PC'en (den jeg lånte skjermkortet fra) begynte å vise samme tendenser som den gamle etter at jeg hadde skrudd den sammen igjen! Men hos denne forholdt det seg litt annerledes: Den vil kun boote hvis, og bare hvis, den ikke er tilkoblet unødvendige komponenter. Den nekter å boote hvis jeg kobler til alle USB duppedittene sånn som skriver, scanner; you name it. Bare DVI-kabel, PSU-kabel og tastatur vil den nå av en merkelig grunn godta. Den eneste forandringen jeg gjorde utenom å skru inn og ut skjermkortet på denne PCen var å koble til 2 kabinettvifter som på mirakulust vis hadde blitt koblet sammen istedenfor til PSU'en.

Begge maskinene er innehaver av en 500 watts PSU fra MIST - så jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem med strømtilførselen? Nå er det noen år siden jeg bygget PC, men 500W skal vel kunne holde til det meste? Det skal også nevnes at de to maskinene står i forskjellige etasjer, så ja, jeg har prøvd forskjellige stikkontakter. Er det noe jeg har oversett her? Alle svar som kan lede meg fram til en løsning tas i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...