Gå til innhold

Red Hat installasjon endra klokka i WinXP? Hvorfor det?

Anbefalte innlegg

Jeg innstallerte Red Hat 9.0 i dag, det gikk relativt knirkefritt, med unntakt av MPlayer i ettertid da som jeg fikk masse hjelp her til å ordne. :smile:

Når jeg gikk inn i XP etterpå var klokka satt tilbake to timer, den er imidlertid riktig i Red Hat. Rart... :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er sannsynligvis at du har stilt inn på feil tidssone på en av operativsystemene. Linux synkroniserer systemklokke og hardwareklokke under boot og shutdown, så hvis linuxklokka er feilinstilt blir hardwareklokka feilinnstilt også. En annen mulighet er at tidssonen i win er feilinnstilt.

MarcelSB

Lenke til kommentar

Windows klokka er riktig innstillt, kom på at det under instllasjon var noe som het UTC ja, leste ikke så nøye igjennom hva det var men tror jeg krysset av for at jeg hadde det eller noe. Hva bør jeg gjøre, det er litt irriterende å ha feil klokke i windows. :-?

Lenke til kommentar
Windows klokka er riktig innstillt, kom på at det under instllasjon var noe som het UTC ja, leste ikke så nøye igjennom hva det var men tror jeg krysset av for at jeg hadde det eller noe. Hva bør jeg gjøre, det er litt irriterende å ha feil klokke i windows. :-?

Jeg tror at du bruker UTC i linux, mens windows antar at BIOS tid er lokal tid(tror windows alltid gjør dette ?). Derfor blir det nok forskjell.. (Norsk tid er UTC- 2 timer når sommertid gjelder). Redhat synkroniserer systemklokka fra hardware klokka når du starter, mens hardwareklokka blir synkronisert fra systemklokka når du stopper linux. Eksakt hvordan dette blir gjort avhenger av om du bruker UTC eller lokaltid.

Uansett, for å sette linux til å bruke lokaltid kan du editere "/etc/sysconfig/clock" og sette "UTC=false". Du kan også prøve å starte "/usr/sbin/timeconfig" som er en meny-variant for å sette /etc/sysconfig/clock.

Lenke til kommentar
. (...) Norsk tid er UTC- 2 timer når sommertid gjelder(...)

er ikke GMT det samme som UTC?

Norge er jo GMT+1 i vinterhalvåret, og GMT+2 sommern...

Og om jeg har rett så er norge UTC+2 og ikke -2

hehe ja .. UTC=norsk sommertid - 2 :roll:... Med mindre solen står opp i vest. Og ja, UTC=GMT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...