Gå til innhold

Systemutvikler(dataprogrammere), informasjon og karaktere

superkaisa

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå går jeg på ungdommskolen og har noen spørsmål om systemutvilker dataprogrammerer.

Jeg hørte at du trenger ganske høye karaktere på vidergående for å komme inn på høyskole, hva vil det si?

Også har jeg hørt at du må ha gode karakterer på høyskolen, visst ikke får du ikke jobb.. Hva gjør du visst du failer? Og hva vil det si?

Er dette noe å anbefale?Hva er lønnen?

Gi gjerne råd og del erfaring !

mvh Superkaisa

http://vilbli.no/4daction/WA_Yrke?ASP=30167813&Ran=36970&Niva=V&Return=WA_Kompetanseoppslag&TP=16-12-10&Styrk=2130102

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man trenger gode karakterer på videregående er mer eller mindre bullshit. Det finnes ikke mange høgskoler som fyller opp IT-studiene, så dette er noe man ofte finner på restetorget til SO. Enkelte universiteter, blant dem NTNU og UiO, har derimot relativt greie søkertall og derfor er det litt konkurranse om plassene. Det er derimot ikke snakk om noen ekstreme poenggrenser der heller.

Siden du nevner høgskoler, så er det vel ingeniør du er ute etter? Jeg vet ikke helt hvordan næringslivet ser på høgskoleingeniører, men det bør være greie muligheter for en god jobb om man har gode karakterer og er villig til å flytte på seg rent geografisk. Hvis man bygger på til master, så vil man plutselig være veldig ettertraktet. Et utall bedrifter sikler på de som går 3. og 4. året på datateknikk/komtek/informatikk ved NTNU, og det ryktes at man nærmest er garantert en god jobb før man er ferdig.

Lønnen varierer selvfølgelig, men man snakker gjerne om en startlønn på rundt 350k med kun bachelor, og rundt 450k med master.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Karakterer og om man har master eller bachelor betyr mye når man skal finne sin første jobb som systemutvikler. Men når man har jobbet noen år betyr det ikke så mye. Lønnsforskjellen for en systemutvikler om man har master eller bachelor jevner seg ut etter en stund. Ett par kollegier av meg har bare noen tusenlapper forskjell i lønn i året selv om den ene har master og den andre bachelor. Det er best med master og gode karakterer, men det har mest å si i begynnelsen. :)

Endret av tickinghd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTNU går for å være veldig bra ja. Har ikke erfaring derfra selv, men bedriftene er stort sett veldig glad i NTNU elever. Selv går jeg på UiO, og er veldig fornøyd med det. Forskjellen på NTNU og UiO er vel at UiO er mer forskningsfokusert, mens NTNU har bedre kontakt med næringslivet. På det området synes jeg UiO er ganske dårlige.

Når det gjelder lønn må du huske på at du går på ungdomskolen, som vil si minst 3 år til du begynner på en høyere utdanning siden du må fullføre vgs. først. Etter vgs. er det stort sett 3 år til du er ferdig med en bachelor, og 5 hvis du skal ta master. På disse 6-8 årene kan det skje mye med bransjen, og lønnen kan ha hoppet mye opp og ned. Selv begynte jeg å studere da lønnen var ganske lav, og nå anbefaller tekna en startlønn på 420 000 i året, noe som er veldig høyt. Lønnen til ett hvilket som helst yrke vil ha med tilbud og etterspørsel, som med varer. Mange utviklere og få jobber, vil si lav lønn. Få utviklere og mange jobber (som vi heldigvis har nå) vil si høy lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...