Gå til innhold

Oppgradere for gaming!

Anbefalte innlegg

Hei og hopp alle barn! ;)

Sitter i dag med følgende:

CPU: Core 2 Duo, E8400 @ 3Ghz/stock

GPU: XFX Nvidia Geforce 8800GT 512mb.

HK : Asus P5K SE/EPU.

RAM: 4GB, 2x Corsair CM2X1024-6400 og 2x Kingston PC2-5300/1GB

Kab: Coolmaster HAF 922, Midi tower.

HDD: 1 stk. 250GB

1 stk. 500GB

1 stk. 1TB

1 stk. 1,5TB

PSU: 550W Aspire Chameleon

Hva ville dere oppgradert for høyere ytelse i spill? Tenker å spille på høye instillinger i full HD (1920x1080).

- Pris: Så lite som mulig. (Kunne man f.eks, bare bruke 3000 på skjermkort og få god ytelse, eller f.eks blir CPU flaskehals om ikke lenge?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hummm... Har du ytelsesproblemer i dag, og isåfall i hvilke spill?

CPU er ikke det ferskeste du får tak i, men den bør takle alle spill enn så lenge. En temmelig habil prosessor fra en relativt nylig utdødd sokkel bør gjøre jobben en liten stund til. Det kan spare deg ganske mye penger enn så lenge.

Jeg ville sett på GTX 460 1GB-utgaven eller HD 6870. Disse ligger omkring toppen av mid-end-sjiktet, og kan fint følge maskinen ved en senere oppgradering av resten av systemet, eventuelt akkompagnert av et ekstra kort i SLI/Crossfire.

Lenke til kommentar

Hummm... Har du ytelsesproblemer i dag, og isåfall i hvilke spill?

CPU er ikke det ferskeste du får tak i, men den bør takle alle spill enn så lenge. En temmelig habil prosessor fra en relativt nylig utdødd sokkel bør gjøre jobben en liten stund til. Det kan spare deg ganske mye penger enn så lenge.

Jeg ville sett på GTX 460 1GB-utgaven eller HD 6870. Disse ligger omkring toppen av mid-end-sjiktet, og kan fint følge maskinen ved en senere oppgradering av resten av systemet, eventuelt akkompagnert av et ekstra kort i SLI/Crossfire.

Sliter grundig med Battlefield BC2 først og fremst. Halter litt i Total War spillene. Crysis kunne kjørt bedre og.

Merker at jeg får litt fnatt av tanken på å måtte tone ned instillinger nevneverdig, spesielt i spill jeg gleder meg til. Tenkte litt på kortene du nevner, men siden HK kun har 1 PCI Express x16 er SLI eller CF ikke så aktuelt senere. Det er vel også PCI Express 1.0, noen som vet om dette blir en flaskehals???

Har nesten lurt litt på å fleske til med 1 stk. GTX 570 eller HD6970...Må nok bytte PSU da og.

Lenke til kommentar

Iflg. denne artikkelen har det omtrent nada å si om HK er PCIe 1.x eller 2.x. Det er bakoverkompatibelt, så alle nye skjermkort skal passe.

Når jeg nevnte SLI/CF, var det først og fremst mtp. fremtidig oppgradering. Kjøper du et nytt kort nå og oppgraderer resten av systemet om et år, kan du bruke kortet du kjøper nå sammen med et ekstra av samme type, hvis du - når den tid kommer - passer på å velge et HK med støtte for det. Jeg ser ikke for meg at du skal ha behov for noen ytterligere skjermkortoppgraderinger etter denne på det HK du har i dag.

Hva gjelder Crysis spesifikt så har det, på tross av at det allerede er noen år gammelt, uhensiktsmessig høye systemkrav. At du sliter litt med lagg der overrasker meg ikke i det hele tatt. Andre spill bør du ikke ha noe problem med å spille på maks oppløsning med relativt god grafikk dersom du går for et av disse kortene.

Lenke til kommentar

Iflg. denne artikkelen har det omtrent nada å si om HK er PCIe 1.x eller 2.x. Det er bakoverkompatibelt, så alle nye skjermkort skal passe.

Når jeg nevnte SLI/CF, var det først og fremst mtp. fremtidig oppgradering. Kjøper du et nytt kort nå og oppgraderer resten av systemet om et år, kan du bruke kortet du kjøper nå sammen med et ekstra av samme type, hvis du - når den tid kommer - passer på å velge et HK med støtte for det. Jeg ser ikke for meg at du skal ha behov for noen ytterligere skjermkortoppgraderinger etter denne på det HK du har i dag.

Hva gjelder Crysis spesifikt så har det, på tross av at det allerede er noen år gammelt, uhensiktsmessig høye systemkrav. At du sliter litt med lagg der overrasker meg ikke i det hele tatt. Andre spill bør du ikke ha noe problem med å spille på maks oppløsning med relativt god grafikk dersom du går for et av disse kortene.

Hmm...Vet at det ikke hadde så mye å si tidligere mtp. at en ikke hadde bruk for så mye båndbredde. Artikkelen er jo datert 2007 så det er ikke sikkert dette gjelder i dag, men dette kan jeg jo sjekke nærmere på skjermkortforumet hvis ingen vet her ;)

Ah... Skjønner tankegangen. Nei hadde ikke tenkt å bruke samme system ved neste oppgradering av skjermkort uansett. Var jo litt usikker på om jeg kunne komme meg unna full utskiftning i denne omgang så får vel være måte på hehe...( - Noen av dere som mener jeg burde bytte ut mer forresten?)

Kommer kanskje til å trenge en kraftigere PSU?

Lenke til kommentar

Hei og hopp alle barn! ;)

Sitter i dag med følgende:

CPU: Core 2 Duo, E8400 @ 3Ghz/stock

GPU: XFX Nvidia Geforce 8800GT 512mb.

HK : Asus P5K SE/EPU.

RAM: 4GB, 2x Corsair CM2X1024-6400 og 2x Kingston PC2-5300/1GB

Kab: Coolmaster HAF 922, Midi tower.

HDD: 1 stk. 250GB

1 stk. 500GB

1 stk. 1TB

1 stk. 1,5TB

PSU: 550W Aspire Chameleon

Hva ville dere oppgradert for høyere ytelse i spill? Tenker å spille på høye instillinger i full HD (1920x1080).

- Pris: Så lite som mulig. (Kunne man f.eks, bare bruke 3000 på skjermkort og få god ytelse, eller f.eks blir CPU flaskehals om ikke lenge?)

heisann, kan dele litt av samme problemene som du opplever:

jeg har i dag dette oppsettet:

HK ASUS P5P43TD PRO, P43

CPU Intel Core™ 2 Duo E8500

RAM Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 8GB

GPU ASUS EAH5870

2xSamsung SpinPoint F3 250GB

Windows 7 Pro 64-bit Engelsk

Antec Ninde Hundred Two

Noctua kjøler, 120mm vifte.......

Som du ser av mitt oppsett så er de ganske like men mitt er hakket vassere, har i tillegg DDR3 1333Mhz RAM, en relativt nytt og kraftig DX11 skjermkort. Diskene kjøres i dag i RAID 0, Jeg kan spille BC2 helt problemfritt, men opplever hakking når jeg spiller feks Black Ops. Det sies at feks BO bruker flere kjerner på CPU`n, dermed vil det være litt "lite" med kun to. jeg klokket min CPU opp til 3,6, dette hjalp vesentlig, men ikke helt 100%. Men socket 775 er dessverre borte vekk, så jeg ville nok ha kikket på nyere løsninger hvis jeg var deg.

Du spør videre om du slipper unna med å investere i et nytt skjermkort, min erfaring er NEI. Jeg har nesten et tilsvarende som du tenker på, BC2 går uten problemer men ikke BO. Tror nok du vil oppleve det samme som meg.

Endret av SgtStone
Lenke til kommentar

kjørte e8400 asus p5k delux, 2*2 gig 1066 ddr2 reaper ram, wd 1,5 TB green hd og ATI4890. Med bfbc2 i full hd uten AA så går det relativt greit, hakker litt når det er mye røyk/partikler, ellers så gikk det ganske bra. Har skiftet cpuen med en quad (som er klokket noe lavere enn e8400, det har fungert enda litt bedre. Tror nok fortsatt at flaskehalsen hos meg er GPU, et 58xx eller 68xx kort eller tilsvarende kort fra Nvidia skulle fungere bra uten at cpu er flaskehalsen hos meg i hverfal.

Konklusjon, tror oppsettet ditt tåler et nyere og bedre skjermkort 88xx serien til Nvidia er vel begynnt å bli noe utdatert. Du kan uansett bruke et nyere skjermkort på en senere helrenovering av pcen.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Var jo litt usikker på om jeg kunne komme meg unna full utskiftning i denne omgang så får vel være måte på hehe...( - Noen av dere som mener jeg burde bytte ut mer forresten?)

Klart du kan bytte ut hele systemet hvis du vil, men tenker du litt økonomisk så er det vel gjerne ikke behov for det heeelt enda?

Du vil trenge en kraftigere PSU til ethvert kort som trekker mer strøm enn de foreslåtte, men til GTX 460 eller HD 6870 skal det såvidt holde med 550W. edit: selvsagt litt avhengig av resten av systemet ditt, om du har særs mange harddisker osv som trekker strøm kan jo det være en vesentlig faktor, men generelt bør 550W holde. Jeg ville nok satset på GTX 460 fordi det matcher resten av systemet relativt greit både pris- og ytelsesmessig, og fordi det stort sett er å få tak i hos nettbutikkene, i motsetning til HD 6870 :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Var jo litt usikker på om jeg kunne komme meg unna full utskiftning i denne omgang så får vel være måte på hehe...( - Noen av dere som mener jeg burde bytte ut mer forresten?)

Klart du kan bytte ut hele systemet hvis du vil, men tenker du litt økonomisk så er det vel gjerne ikke behov for det heeelt enda?

Du vil trenge en kraftigere PSU til ethvert kort som trekker mer strøm enn de foreslåtte, men til GTX 460 eller HD 6870 skal det såvidt holde med 550W. edit: selvsagt litt avhengig av resten av systemet ditt, om du har særs mange harddisker osv som trekker strøm kan jo det være en vesentlig faktor, men generelt bør 550W holde. Jeg ville nok satset på GTX 460 fordi det matcher resten av systemet relativt greit både pris- og ytelsesmessig, og fordi det stort sett er å få tak i hos nettbutikkene, i motsetning til HD 6870 :)

Drar et lingende system, men med quadcore, flere harddisker og ati 4890 på en 550w chieftec.

Tror det bør gå greit med 550, selv med et kraftigere skjermkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kjøp GTX460 + en skikkelig CPU-kjøler.

Overklokk CPUen så langt opp mot/over 4GHZ så mulig.

Kjøper du noe spesielt kraftigere skjermkort blir balansen feil og CPU vil slite med å henge med.

Lenke til kommentar

Drar et lingende system, men med quadcore, flere harddisker og ati 4890 på en 550w chieftec.

Tror det bør gå greit med 550, selv med et kraftigere skjermkort.

Setter pris på svarene her...takker og bukker! Jeg kan, når jeg tenker meg om, uansett investere i en ny PSU, ettersom et fremtidig system sannsynligvis vil trekke mer strøm. Da åpner jeg også muligheten for SLI/CF.

Har lest litt rundt nå og mange sier tydeligvis at E8400/andre ikke helt ferske prosessorer stort sett ikke blir en flaskehals ved høye instillinger og oppløsninger "for det meste i øyeblikket" Edit: Dette betyr ikke at jeg ignorerer rådet deres, men prøver lykken og ser om det går! :thumbup: . Lurer på å kjøpe HD 6950. Jeg har hørt dette skal yte veldig bra i crossfire, noe som er en god ting ved fremtidig oppgradering. Tenker kanskje å klokke opp prosessoren 4-600mhz og blir det en flaskehals kan jeg evt. oppgradere når Sandy Bridge kommer.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Black Ops som SgtStone nevner ble faktisk også nevnt i forbindelse med søkene jeg gjorde. Kan bekrefte at det er flere som har problemer med at Black Ops oppleves som prosessortungt, har problemer med lag og håper på en patching.

Problemmet med Black OPS og prosessor har vært at det "henger" litt når CPU-kraften fra en kjerne tar over eller byttes til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...