Gå til innhold

Ønsker vanntett kamera til ferietur i jula, forslag?

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg tar en tur til Indonesia i jula og utover nyåret og ønsker gjerne å kjøpe meg et kompaktkamera jeg kan ta med. Forhåpentligvis skal jeg surfe, snorkle og dykke og det hadde vært kult å fått både bilder og video av dette. Videokvalitet vil jeg si er første prioritet etterfulgt av pris, størrelse, lyssensitivitet og til slutt stillbildekvalitet.

Jeg vet at det er ofte en stund mellom hver vanntett modell, så jeg tror jeg trenger noe hjelp med å plukke ut en som fungerer for meg og ikke er en eldre modell som i dag er utdatert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med et Olympus uThough 8010? Det egner seg fint til det du beskriver og er særdeles solid, har selv en eldre variant av detet som jeg har brukt mye til det du beskriver.

Om du vil ha enda litt bedre videokvalitet (på bekostning av stillbildekvalitet) så anbefaler jeg å ta en titt på Sanyo Xacti serien, de har noen små og nette vanntette videokameraer, som også tar stillbilder av "grei kvalitet". Formfaktoren er kanskje litt uvant men jeg synes disse fungerer veldig bra til video, men ikke riktig så bra til stillbilder.

Selv ville jeg valgt Olumpus kameraet, det er særdeles solid og fungerer bra også under vann, i hvert fall ned til 10m. :thumbup:

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Mitt forslag slik at du får både i pose og sekk.

For det våte element.

Canon WP-DC35 Vanntett kamerahus for Canon Powershot S90

http://www.japanphoto.no/product/undervannshus/canon/canon-wp-dc35-vanntett-kamerahus-for-canon-powershot-s90/

Kamera slik at du har i diverse settinger på land i dårlig belysning og god

Canon PowerShot S90

http://www.japanphoto.no/product/digitalkamera/canon/canon-powershot-s90/

Da skulle du ha både i bøtter og spann

Lenke til kommentar

Takk for raske og tidlige svar begge to. :thumbup:

Når du skriver dykking, hvor dypt skal du?

Det blir mine første dykk med pusteutstyr, så sikkert ikke dypt. Jeg er usikker på hvor dypt du får lov til å gå og hvor dypt det er vits å gå i de traktene, men det er ingen problem å være begrenset til ti meter da det uansett vil være nok for fridykking som jeg nok vil bedrive mer. Det må nok støtte minst fem meter, men over ti er altså ikke et krav.

Hva med et Olympus uThough 8010? Det egner seg fint til det du beskriver og er særdeles solid, har selv en eldre variant av detet som jeg har brukt mye til det du beskriver.

Det ser egentlig ganske passende ut, men har det virkelig ikke kommet noe som kan konkurrere på omtrent to år? Min tanke om utvikling i kameraverden er tydeligvis litt for ivrig. Dersom det ikke er andre alternativer som er bedre kan dette godt være mitt nye kamera. :)

Om du vil ha enda litt bedre videokvalitet (på bekostning av stillbildekvalitet) så anbefaler jeg å ta en titt på Sanyo Xacti serien..

Interessant, men både formfaktoren og den begrensende dybden det støtter trekker det ned.

Lenke til kommentar
Mitt forslag slik at du får både i pose og sekk.

Takk for svar fra deg også.

Ditt alternativ er nok sikkert det som gir best bildekvalitet, men jeg tror ikke det er verd over dobbelt pris av Spooks forslag. Jeg tar normalt ~10 bilder i året ellers som betyr at jeg rett og slett ikke vil få mye igjen for den ekstra kvaliteten. Takk igjen for tipset for nå vet jeg omtrentlig hva kamera+hus vil koste og trenger sannsynligvis ikke bruke for mye tid på å lete etter slike innen min prisgate.

Lenke til kommentar

Om du skal ta dykkerlappen på ferie, så anbefaler eg at du ikkje har med deg kameraet ned på desse dykka. Dette pga at du har andre øvelser å tenke på, samt at luftforbuket øker endel når du skal konsentrere deg om å ta bilde. Til fridykking og snorkling er desse vanntette kamerane veldig fine, men for å brukast under aparatdykking kjem dei til kort. Sertifikatet du tar i syden gir deg lov til å gå ned til 18meter, og dei fleste organiserte dykk der nede blir ned mot dette segmentet.

Så for min del +1 for kamera med undervannshus :)

Lenke til kommentar

Til dykkekurs skal du definitivt ikke ha med kamera - du har rikelig å tenke på sånn det er. Til "ordentlig" dykking er 10m altfor snaut - du bør ha et kamera som går til 30-40m, helst 40. Vel - du kommer nok ofte til å holde deg rundt de 15-20, men du bør ha et "skikkelig" et når du først går i gang.

Til gjentatt dykking i saltvann vil kameraet korrodere - det har vært noen tidligere tråder om dette - flere vanntette kameraer har i bruksanvisningen at de skal være begrenset tid i saltvann, og de skal ligge i ferskvann i opptil flere timer etter bruk for å fjerne saltet.

Sånn sett er det markant enklere å rengjøre et undervannshus enn kroker og kriker på et kamera.

Så - til dykking med luft, eller gjentatt fridykking - ville helt klart heller hatt kamera med undervannshus. Canon S90, eller kanskje enda heller den nyere S95, kan skyte i RAW, har lyssterkt objektiv og har forholdsvis lite støy på høy ISO - for meg tre veldig viktige faktorer for et fotografering under vann, hvor lyset er blått og det ikke er mye av det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...