Gå til innhold

De beste kildene til naturlig mettet fett?

Anbefalte innlegg

Heisann sveisann.

Bestemte meg for noen dager siden å prøve periodisk faste, og i den sammenheng er jeg ute etter mat som metter godt, slik at jeg slipper å gå rundt sulten. Har erfart at for mye karbohydrater gjør dette nærmest umulig. Mens fett holder meg god og mett lenge.

Må kutte ut en del kornvarer. Eneste som blir igjen er muligens rugsprø, da denne er fattig på karbohydrater, og kjøttpålegg er veldig kjedelig alene. Når da er sagt, så spiser jeg lite kjøttpålegg (diverse tilsetningsstoffer som kanskje er skumle).

Drikker mye helmelk. Spiser en del egg, bacon, diverse former for kylling og av og til biff. Har og bestilt kokosolje.

Jeg har skjønt at man finner det meste av det mettede fettet i kjøtt- og melkeprodukter, men google er lite til hjelp når det kommer til navngivning av disse. De beste kildene altså.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karbonader stekt med smør/olje.

Sauekjøtt inneholder mye fett, men det smaker faktisk utrolig godt likevel ^^

Sunn fett fra fisk metter faktisk ganske bra også og har flere vitaminer, så jeg skjønner ikk ehvorfor du landet på "mettet fett" ejg.. :)

laks og makrell for eksempel. Mye sunn fett, billig og det metter en del.

Avakado metter en del og inneholder fett. Men jeg syns ihvertfall at frukt og vann er noe av det som metter mest, selv om det er karbohydrater og ikke inneholder så sinnsykt mye kalorier.

Spis mye sunn frukt til måltidene. Epler metter spesielt godt, imo.

Ris metter, og risgrøt av H-melk metter også mye.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

skjønner ikk ehvorfor du landet på "mettet fett" ejg.. :)

Rett og slett fordi det virker som om det - til en hvis grad hvertfall - er en sammenheng mellom mettet fett og karbohydrater.

Mye mettet fett gir lite karbohydrater. Det kan godt hende dette bare er et sammentreff, da kildene mine kun er diverse kjøtt- og meieriprodukter i kjøleskapet.

Spiser litt fisk, og en del frukt og grønt.

Er glad i fullkornsris. Har alltid en pakke med porsjonsposer stående i skapet. Litt usikker på om dette er noe jeg burde ha i meg hver dag, da det inneholder mye karbohydrater. Samtidig inneholder det visstnok mye vitaminer og mineraler.

Edit: Grunnen til at jeg er litt usikker når det kommer til risen, er fordi jeg spiser en hel porsjon (ca. 125g). Det blir som oftest ris med tilbehør. Altså, for mye ris i forhold til kjøtt og grønt.

Endret av Flexi
Lenke til kommentar

Mjaa, men.. Så lenge du

1. Holder på din periodiske faste

2. Får i deg ca ønsket antall kalorier

3. Føler deg mettet

Så ser jeg ikke helt problemet med å spise de enkelte tingene ;)

Følger du de 3 tingene, så er jo det i prinsippet det viktigeste for deg imo.

Btw! Svært lite karbohydrater i fisk og sjømat generelt. Som oftest 0 kabs, el del fett og mye proteiner i sjømat. :)

Kjøtt generelt metter best imo.. Og da er det snakk om alt kjøtt.. Kalkun, kylling (fugl), sau, gris, storfe og fisk.

Skal du ha motivasjon for å holde på dietten, så bør du jo også få i deg variert mat hver dag så du ikke går lei. Det, tror jeg, er nøkkelen for alle dietter. Mye lettere å holde på en langvarig diett dersom du er fornøyd med det du spiser.

Har prøvd lavkarbo-periodisk faste i kortere perioder.. Og det hjelper faktisk på. Men det er jo selvsagt subjektivt fra kropp til kropp.

En kopp te og/eller kaffe og mye vann hjelper på sulthetsfølelsen de periodene du ikke spiser btw.. :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...