Gå til innhold

Kjøpe kamera i utlandet, hva med garanti da?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å kjøpe et kamera i USA, siden jeg er her for et helt år, og det er virkelig mye billigere (ja, har sjekket, og selger troverdig). Siden jeg er fra Norge, og reiser tilbake om ca 7 måneder, lurer jeg på hva som vil skje med garantien? Når kameraet har en amerikansk garanti, vil den garantien fortsette å gjelde i Norge/Europa?

Hva ville skje om kameraet skulle på noen måte bli ødelagt etter at jeg har kommet hjem fra USA? er garantiene gjeldene over hele verden, eller finnes det en spesiell "verdens" garanti, so to speak?

Kameraet er forresten et Canon EOS 60D

På forhånd, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ofte labert med garanti, er jeg redd - med mindre du får med en "worldwide warranty" så skal du tilbake til USA for å få noe garanti.

Mener å huske at Canon bare har verdensdekkende garanti for L-optikken sin, og ikke for hus.. Sjekk hos forhandleren!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har købt kameraudstyr i USA flere gange, og der følger noget "World Wide Warranty" med. Det eneste jeg har haft brug for at få garanti-repareret var et Sigma-objektiv med fejljusteret fokus, som var købt i UK. Det fungerede problemfrit, bortset fra at jeg selv skulle indlevere til Sigmas værksted i DK. Butikkerne ville ikke sende det for mig (fair nok, egentlig).

Lenke til kommentar

Siden jeg er fra Norge, og reiser tilbake om ca 7 måneder, lurer jeg på hva som vil skje med garantien? Når kameraet har en amerikansk garanti, vil den garantien fortsette å gjelde i Norge/Europa?

En eventuell verdengaranti gjelder i et år,så da du skal være i USA i 7 måneder dekker butikkgarantien nesten hele perioden.

Blir litt dumt og betale ekstra for en garanti som du i teorien har i 5 måneder,du får heller teste kameraet på alle måter så du kan luke ut eventuelle barnesykdommer før du reiser tilbake til gamlelandet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En eventuell verdengaranti gjelder i et år,så da du skal være i USA i 7 måneder dekker butikkgarantien nesten hele perioden.

Blir litt dumt og betale ekstra for en garanti som du i teorien har i 5 måneder,du får heller teste kameraet på alle måter så du kan luke ut eventuelle barnesykdommer før du reiser tilbake til gamlelandet.

Om det er tilfellet, ser jeg poenget i at det ikke er noen vits å kjøpe ekstra garanti! Tusen takk for svar :)

Endret av heleneharby
Lenke til kommentar

Det er verdensgaranti kun på optikk. Tror det kun gjelder L-optikk. Dette har jeg benyttet meg av her i Norge på optikk kjøpt i USA.

Prisene på optikk er fremdeles billigere i USA enn i Norge selv om prisdifferansen er mye mindre enn tidligere.

Verdensgaranti gjelder IKKE kamerahus. Da gjelder den garantien som er i USA. Der skilles det jo mellom grå-import og USA versjon. Begge gir samme garantilengde men det er forskell på om det er Canon USA som du sender til ved service eller om du leverer inn til butikken du har kjøpt fra.

Mitt råd er: Kjøp kamerahus i Norge - du vil ikke tjene på USA kjøp og du må sende til USA for service. For alt annet er stort sett USA priser fremdeles billigere enn Norge.

Får du kamarahuset like billig som i Norge og du likevel skal være der nesten ett år, er det jo kanskje greit å kjøpe der. Men husk at du har 5 års reklamasjonstid i Norge som du går glipp av. Skulle kameraet slutte å virke etter 4 1/2 år og det ikke er skadet (normalt brukt), får du dekket reparasjonen gratis i Norge om det er kjøpt i Norge. I praksis er garantitiden i Norge faktisk 5 år for utstyr som er ment å vare lenger enn 5 år. Det er meget bra "garanti".

Lykke til

Fjellfalck

Endret av Fjellfalck
Lenke til kommentar

Altså, det kan jo sagtens være anderledes med Canon. Men da jeg købte mit Pentax K7 i Washington sidste år, fulgte der et World Wide Warranty bevis med uden ekstraomkostninger. Man skulle bare gå ind på hjemmesiden og registrere produktkoden.

Det samme var tilfældet for fire år siden, da jeg købte et Panasonic kompaktkamera i USA. Og også på det optik jeg har købt, både Sigma og Pentax. Men jeg har aldrig handlet Canon, så måske er det virkelig kun det dyre optik, der har verdensgaranti der.

Lenke til kommentar

Altså, det kan jo sagtens være anderledes med Canon. Men da jeg købte mit Pentax K7 i Washington sidste år, fulgte der et World Wide Warranty bevis med uden ekstraomkostninger. Man skulle bare gå ind på hjemmesiden og registrere produktkoden.

Det samme var tilfældet for fire år siden, da jeg købte et Panasonic kompaktkamera i USA. Og også på det optik jeg har købt, både Sigma og Pentax. Men jeg har aldrig handlet Canon, så måske er det virkelig kun det dyre optik, der har verdensgaranti der.

Hvor lenge varer den "verdensgarantien"? Å tape den fulle 5 års reklamasjonsretten (i praksis funker den som en garanti) som vi har her i fjoslandet ville ikke jeg uten videre tatt sjansen på. Og hvor mye prisforskjell er det i realiteten mellom USA og Norge på det huset du vurderer? Mange har fått den merkelige ideen at bare man kjøper sine dingser utenfor Norge så er de billigere, noe som slettes ikke alltid stemmer i virkeligheten.

Tor

Lenke til kommentar

"Min" verdensgaranti gælder vist kun to år: Som sagt har jeg kun brugt garantien på et Sigma-objektiv, og der var der to års garanti, og der var intet problem i at levere den til det danske Sigma-værksted.

Der er mange gode grunde til at købe lokalt, men den bedste er nok loyalitet overfor en lokal butik, hvor man får mere end blot en handel - gode råd, tups og vejledning, f.eks. Jeg havde en sådan fotobutik, der hvor jeg voksede op. I dag er mit indtryk af de lokale fotobutikker her omkring Viborg, at de lige så godt kunne handle med sko. Jeg sendte f.eks. mit K-10d ind til resning hos dem for et par år siden. Jeg tog selv et foto af et hvidt ark papir på blænde 22, for at vise dem, hvor støvkornene var. De gav mig kameraet igen efter "rensning", 300kr, og havde selv taget et foto af et ark papir, som nu var fint hvidt. Jeg kom hjem, fandt nøjagtigt samme støvkorn på samme steder, og chekkede deres "testfoto". EXIF sagde f/4.

Jeg tror egentlig ikke de var ude på at snyde mig, de aner bare intet om fotografering...

Så jeg handler i udlandet.

Mht. at få to års garanti imod fem år, så må man nok også regne lidt på værditab. Jeg købte mit Pentax k10d med kitoptik for knap 5000kr i USA for tre år siden: På det tidspunkt kostede det _minimum_ 8000kr i Danmark. Jeg solgte det for et år siden for 2000kr. På det tidspunkt, hvor min garanti udløb, var mit brugte hus altså MINDRE værd, end den besparelse jeg fik ved at købe det i USA.

Hvis det var gået i stykker efter garantien udløb, og jeg havde købt et brugt som erstatning, havde jeg altså stadig sparet 1000kr!

Lenke til kommentar

"Min" verdensgaranti gælder vist kun to år: Som sagt har jeg kun brugt garantien på et Sigma-objektiv, og der var der to års garanti, og der var intet problem i at levere den til det danske Sigma-værksted.

Der er mange gode grunde til at købe lokalt, men den bedste er nok loyalitet overfor en lokal butik, hvor man får mere end blot en handel - gode råd, tups og vejledning, f.eks. Jeg havde en sådan fotobutik, der hvor jeg voksede op. I dag er mit indtryk af de lokale fotobutikker her omkring Viborg, at de lige så godt kunne handle med sko. Jeg sendte f.eks. mit K-10d ind til resning hos dem for et par år siden. Jeg tog selv et foto af et hvidt ark papir på blænde 22, for at vise dem, hvor støvkornene var. De gav mig kameraet igen efter "rensning", 300kr, og havde selv taget et foto af et ark papir, som nu var fint hvidt. Jeg kom hjem, fandt nøjagtigt samme støvkorn på samme steder, og chekkede deres "testfoto". EXIF sagde f/4.

Jeg tror egentlig ikke de var ude på at snyde mig, de aner bare intet om fotografering...

Så jeg handler i udlandet.

Mht. at få to års garanti imod fem år, så må man nok også regne lidt på værditab. Jeg købte mit Pentax k10d med kitoptik for knap 5000kr i USA for tre år siden: På det tidspunkt kostede det _minimum_ 8000kr i Danmark. Jeg solgte det for et år siden for 2000kr. På det tidspunkt, hvor min garanti udløb, var mit brugte hus altså MINDRE værd, end den besparelse jeg fik ved at købe det i USA.

Hvis det var gået i stykker efter garantien udløb, og jeg havde købt et brugt som erstatning, havde jeg altså stadig sparet 1000kr!

Angående den "rensesaken" tror jeg det er noe du kan være uheldig med nesten samme hvor du får det utført, opplevde slett utført arbeide selv hos hovedrep-firmaet som Canon Norge bruker.

Hvordan prisnivået er i Danmark kontra Norge kjenner jeg ikke, men skulle ikke forundre meg om man kan oppleve bedre tilbud i Norge mange ganger. Og vel - 2 år er 2 år, ryker det etter 2 år og 1 dag så er det for sent. Poenget mitt var litt dette at ikke sjeldent opplever jeg at de som snakker om å kjøpe i utlandet ikke en gang har brydd seg særlig med å sjekke norske priser fordi de har en merkelig oppfatning av at det alltid er billigere i utlandet, noe som altså slettes ikke alltid stemmer.

Tor

Lenke til kommentar

Hvordan prisnivået er i Danmark kontra Norge kjenner jeg ikke, men skulle ikke forundre meg om man kan oppleve bedre tilbud i Norge mange ganger. Og vel - 2 år er 2 år, ryker det etter 2 år og 1 dag så er det for sent. Poenget mitt var litt dette at ikke sjeldent opplever jeg at de som snakker om å kjøpe i utlandet ikke en gang har brydd seg særlig med å sjekke norske priser fordi de har en merkelig oppfatning av at det alltid er billigere i utlandet, noe som altså slettes ikke alltid stemmer.

Tor

Jeg har sjekket prisen opp mot norsk pris, i opp til flere butikker og tro det eller ei, med den pakken jeg har valgt å kjøpe (eller skal kjøpe) Sparer jeg over 6700 NOK ! En ekstrem prisforskjell, om du spør meg! (dette er ikke grå-marked, det vet jeg også, fordi jeg var borti en side om drev med det. Kjøper nå rett fra foto/elektronikk butikk)

Lenke til kommentar

Ta høyde for at det finnes en god del butikker/websider i USA som driver med ren svindel. Hvis prisene er mye lavere enn på http://www.bhphotovideo.com/ så må man sjekke firmaet meget grundig.

Har ikke nok informasjon for og kunne uttale meg angående spesifikk butikk TS vil benytte om de driver med svindel eller ikke,men etter det jeg har forstått så er det ganske vanlig at billigbutikker bruker og ta absolutt alt løst ut av kamera-eskene og selge det utenom,det for og få ned "startprisen".

Så ville nok fått spesifisert hva som følger med på kjøpet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Man kan bruke http://www.resellerratings.com/ for å sjekke butikker. Det er ingen garanti men de tvilsomme vil ofte stikke seg ut der.

New Jersey har vært hovedstaden for denne typen svindel i mange år så å kjøpe billig kamerautstyr i det området, i buttikk eller på nett er en risikosport.

Det nytter ikke å få spesifisert hva som følger med siden de vil svare hva som helst for å få et salg. Først da begynner moroa, enten må man betale dobbelt av prisen i form av ubrukelig ekstrautstyr og/eller det de plukker ut av esken ellers vil de ta 15% av prisen for å annullere ordren.

Man må alltid huske på at det er like sannsynlig at noen vil selge et kamera til halv pris som det er at noen står på et gatehjørne og deler ut tusenlapper.

Når det er sagt så finnes det mange fine webbutikker med gode priser og god service.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...