Gå til innhold

trenger råd ang stasjonær

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel nå er det kun den siste som i det hele tatt har oppgitte spesifikasjoner, så det blir jo litt vanskelig å sammenlikne her.

Dette er uansett low-end PCer uten mye kraft til å dra spill. Prosessoren er grei nok, men skjermkortet er det største problemet her. NVIDIA GeForce GT 220 er et svært svakt kort. Hvis du ser på denne linken kan du ser hvor svakt det faktisk er i forhold til andre kort. Det er faktisk helt uaktuelt for gaming :(

Jeg foreslår du heller går til en side som komplett.no der de har bedre utvalg på ferdige stasjonære PCer. CDON.com er ikke akkurat kjent som en PC butikk :)

Hvis du sier litt om hva du har tenkt til å bruke PCen til, og hva du har av utstyr fra før, kan jeg lettere hjelpe deg til å plukke ut en passende PC :D

Håkon

Lenke til kommentar

Komplett sin Crazy Christmas Gamer er en helt kurant gaminsmaskin, verken mer eller mindre, hvis du plusser på 2GB RAM. Som navnet antyder bør du imidlertid ikke være for sikker på å få tak i den over jul.

Men nå sier du forsåvidt ikke noe om hva du skal bruke den til. For alt vi vet kan det hende du kun skal surfe, lese epost og føre regnskap.

Dessuten sier du det er din første stasjonære maskin, da trenger du vel mer enn bare maskinen, så som skjerm, mus, tastatur, evt. høyttalere og slikt? Lag en liste over hva du trenger, så kommer vi med forslag :)

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Vel,det jeg først og fremst er ute etter er en pc jeg skal bruke til surfing på nett.Nå for tiden er det lite spilling på meg,da jeg spiller mest på ps3.

Men det hadde vært ok om min nye stasjonære kunne takle spill også.Ikke nødvendigvis på maks grafikk.

Men som jeg har forstått er det enkelt å oppgradere en stasjonær pc ang grafikkort og andre komponenter hvis jeg skulle ha behov for det.

Men når jeg for første gang skal ha meg en stasjonær,hadde det vært kjekt å slippe å begynne å oppgradere den med en gang.

Av utstyr har jeg mus og skjerm men ikke tastatur.

Skjermen kunne vært bedre men duger.

Jeg skulle gjerne handlet hos cdon eller dustin home.

Sisinevnte har også en pc med skjerm som følger med http://www.dustinhome.no/pd_5010521504.aspx

Har også sett litt på denne http://www.dustinhome.no/pd_5010519280.aspx

Og denne med i5 prosessor http://www.dustinhome.no/pd_5010485789.aspx

Noen av dem har liten harddisk kanskje og en har kun 2 gb ram,men rambrikker har jeg fra før som jeg kan bruke.

Så om dere kunne tatt en titt på disse hadde det vært fint :) Eller sett om det er andre stasjonære hos Dustin home som kanskje også er brukbare for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Det er flere fordeler ved å kjøpe maskinen hos Komplett (gitt at du ikke vil sette den sammen selv):

1) Du har mye større valgfrihet siden du har muligheten til å konfigurere selv til en viss grad. Som jeg nevnte har Crazy Christmas Gamer 2GB "for lite" RAM, men du kan enkelt legge til 2GB ekstra for ca 240 kr mer. Videre kan du bytte stort sett alt av komponenter til andre, gitte alternativer.

2) Mange PC-produsenter (særlig Dell) har en tendens til å benytte seg av tåpelige formfaktorer, noe som igjen gjør at du ikke kan bruke kabinettet på nytt hvis du senere skulle finne på å bytte hovedkortet, fordi Dell sine kabinetter omtrent bare passer sammen med Dell sine hovedkort. Med Komplett sin PC-bygger får du et standardisert ATX-kompatibelt kabinett som passer med omtrent omtrent alle "vanlige" hovedkort siden tidenes morgen. Disse produsentene kan muligens tenkes (uten at jeg vet slikt med sikkerhet) å tilpasse andre komponenter til sitt eget system. Eksempelvis ville jeg ikke blitt overrasket om hovedkortet i en av disse maskinene kun hadde 2 SATA-porter, siden maskinen tross alt kun er laget for å inneholde en harddisk og en DVD-stasjon. Stor ulempe hvis du har lyst å ha inn flere disker.

Ift. Nvidia G310/G315 som kommer med disse siste alternativene du har listet opp, er dette temmelig crappy. Greit nok, dette kan oppgraderes, men ihvertfall Dell-maskinen oppgir strømforsyning på 350W, noe som ikke duger til å drive noe kraftigere, så en oppgradering på grafikkfronten krever nødvendigvis også en ny strømforsyning for å kjøre stabilt.

GTS 450, som er standardvalget i Crazy Christmas Gamer, er et helt kurant mid-end-kort som yter jevnt over litt bedre enn Radeon HD5770. Et godt kjøp.

Konfigurerer du den selv, legger på 2GB ekstra RAM (Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB) og bytter strømforsyning til Chieftec Smart Series 550W (i tilfelle fremtidige oppgraderinger igjen) havner du like under 5000 totalt, inkludert tastatur og Windows. Evt. kan du også velge en annen disk blant de opplistede alternativene hvis du ønsker mer lagringsplass. Du sitter igjen med en langt bedre og mer oppgraderingsvennlig maskin enn noen av alternativene du har listet opp selv.

Du vil heller prioritere dette fremfor å kjøpe en kontor-PC til 1000 kr ekstra på dustin for å få gratis frakt.

edit: Forøvrig er det forskjell på RAM-brikker. Hvis RAM-brikkene du har fra før er DDR2 vil de ikke passe i et hovedkort som kun støtter DDR3. RAM-brikker fra bærbare passer heller ikke i stasjonære maskiner (som oftest).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ja,det hadde vært greit med en pc jeg kan bytte ut ting på etter hvert,derfor er det vel kanskje lurt å holde seg unna Dell.

Nvidia G310/G315 er muligens dårlige kort idag,og man kan vel ikke sammenligne korta på en stasjonær og en bærbar,men kan si at det jeg har på min bærbare er et Nvidia Geforce 8600M GT..Og det er vel enda dårligere..?

Hører også mange anbefaler Quad core eller hva det heter..Istedet for Dual.

Ser at det idag går mye på i3 i5 og i7 men hvordan disse er i forhold til Quad,aner jeg ikke..

Mest sannsynlig er det vel at jeg kommer til å bytte ut gfx kort en eller annen gang først og fremst,og håper derfor på å få kjøpt meg en pc med ok prosessor.

Skulle tro i3 duger??

Angående rambrikker er det til en bærbar jeg har fra før og da kan jeg ikke bruke dem,men nye er ikke så dyre så det går bra.

Og joda,jeg skulle så gjerne hatt den Crazy Christmas Gamer eller en annen modell hos komplett,men saken er slik at jeg desverre ikke får kreditt der pr idag,men det får jeg hos cdon.com og dustin home :whistle:

Derfor må jeg velge en derfra,og HELST for under 7000 kr.

Håper derfor på hjelp til valget mitt.

Lenke til kommentar

Jeg ønsket egentlig ikke å foreslå dette i denne tråden siden det tross alt er ditt første kjøp, men det er artig, lærerikt og strengt tatt ikke særlig vanskelig: bygg selv!

cdon er håpløse hva gjelder utvalg og pris, og dustin sine ferdigbygde alternativer begynner ikke å bli verdt pengene før du overskrider 7000 (imo). Dustin er svært konkurransedyktige på pris hva angår løse komponenter, men er dessverre dårlig på alt mellom enkle, billige kontormaskiner og "upper mid-end" gamingmaskiner når det kommer til ferdigbygg.

i3 er grei til dagens spill, men takler neppe morgendagens nykommere like godt. Derfor ville jeg ikke lagt 7000 kr i en i3-maskin, selv om hovedkortet også støtter i5 og tom. enkelte i7-prosessorer. Selv om det er et kurant oppsett og til en viss grad oppgraderingsvennlig, koster det mer enn det smaker. Snakker naturligvis om denne, som er så å si kliss lik Crazy Christmas Gamer (med oppgraderingen til 4GB RAM), men koster nesten 2000 kr ekstra :)

oppgraderingspakke

kabinett

DVD

harddisk

strømforsyning

skjermkort

windows

totalt ca 7000

eller

kabinett

DVD

harddisk

strømforsyning

windows

skjermkort

hovedkort

minne

prosessor

totalt ca 5000

Kjenner du noen som har litt peiling og har tid og lyst til å hjelpe deg, så er du nesten i mål. Du klarer det nok også selv med en god guide og tunga rett i munnen, men det er greit å ha noen med erfaring å støtte seg på. Tar deg en time eller to å sette sammen, kanskje et par ekstra timer hvis du støter på oppstartsproblemer, og kanskje en halvtime å installere OS. Det siste forslaget her er basically ganske likt de to ferdigbyggene jeg har vist deg, men koster 2000 kr mindre enn Dustin sin egen ferdigpakke.

Det første oppsettet er noe kraftigere hva angår prosessor og skjermkort, men begge er helt kurante i dagens spill og en stund fremover. Selvsagt duger den også bra til surfing og kontorarbeid.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen :)

Tror faktisk jeg skal gå for den siste,og bygge selv.

Aldri hørt om den prosessoren,men jeg leste dette et sted; Athlon II X3 450 har gunstig multiplikator, men bare 0,5 MB L2 cache per kjerne og ingen L3 cache til å motvirke dette.

Men jeg er da også helt blank på dette.Den duger sikkert mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Vel, her er et par andre som passer på samme hovedkort:

http://www.dustinhome.no/pd_5010471134.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010373482.aspx

X2-en kan høyst sannsynlig låses opp til en firekjerne. AMD produserer stort sett firekjernere og låser en eller to kjerner fordi det er billigere å masseprodusere få modeller i større kvanta enn å utvikle hver enkelt fra bånn. Hovedkortet støtter dette (Asus core unlocking), men det blir isåfall på eget ansvar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...