Gå til innhold

Sommer i australie, vinter i Norge.

Skrujernet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Nå er det vinter på den nordlige halvkule og disse kontinentene har vinter: Nord-Amerika, Europa, og Asia.

Siden vi har vinterstid så er det sommertid på den sørlige halvkule og disse kontinentene har sommer: Sør-Amerika, Afrika, Oseania, og Antarktis.

Noen av kontinentene har landområde ved ekvator, i ekvator er det alltid sommertid. (Mellom-Amerika, Nord-Afrika, Sørøst-Asia osv).

Siden vi er inne på denne saken så nevner jeg litt om tidssoner. Alle kontinenter som er til vest for oss sett ovenfra på verdenskartet er bak oss. Alle de som er nord og sør for oss har samme tid. Alle som er til øst er foran oss.

Nullpunktet går over London da det er GMT 0, så legger vi til +-12 timer enten til høyre eller venstre. Går vi lengre enn 12 timer til høyre eller venstre så nærmer vi oss "datolinjen", vis du er på høyresiden av datolinjen da er de som er på venstresiden av datolinjen 24 timer foran deg fordi du er -12 timer og de er +12 timer. Hvis du krysser grensen da hopper du en dag frem i tid og skipper i praksis en dag, hvis du hopper til høyre da kan du gjenoppleve dagen og ha samme dag i 48 timer.

Datolinjen er på andre siden av jordkloden sett fra Europa, den går fra Nord-Polen, så til Alaska, går forbi i nærheten av Hawaii, så forbi New Zealand, og så ned til Syd-Polen.

Edit: Rettet en detalj.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg trodde at jorda gikk litt lengre ute i banen rundt sola når det var vinter, men nå husker jeg jo at det skjedde bare etter lengre perioder da banen rundt sola endrer seg. Jaja, da har man mistet 50kr, og lært noe nytt. Ikke så veldig dyrt for ny kunnskap :ph34r:

Jo, egentlig. Jeg hadde vært blakk og gjeldsslave med de kostnadene der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...