Gå til innhold

Fremkalle svart-hvitbilder av fargefilm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønte hva du mente, men det korte svaret er at det går ikke.

Det litt lengre svaret er at en fargefilm består av flere lag med emulsjon - det er slik fargene "lages" - og ett av disse er et svart-hvitt-lag av samme type som en svarthvittfilm utgjør. Det er bare det at uten fargekjemi og -prosess vil du ikke få fremkalt de andre 2-4 lagene av filmen (antall lag kommer an på hvilken film det gjelder) og resultatet vil da bli uklart og mørkt, dvs grundig underfremkalt omtrent uansett hvor lenge du fremkaller.

UInntaket er svarthvittfilmer som Ilford XP Super og Kodak T400CN etc, som er laget for fremkalling i C-41, dvs fargekjemi. De vil fungere fint å fremkalle i svarthvittkjemi, men du vil selvsagt ikke få farger, men helt vanlige svarthvittbilder.

Prøver du å fremkalle diasfilm i svarthvittkjemi går det enda verre enn med ngativ fargefilm. Kjemien er nelig i tillegg ganske forskjellig.

Ja, jeg har prøvd alt dette selv, back in the day.

Lenke til kommentar

Slo meg plutselig at du kanskje spurte om noe helt annet.

Ja, du kan (kunne, i hvert fall) få kjøpt fargekjemi til hjemmebruk. det er dyrt og vanskelig og generelt ikke verdt det, men det går an. Det samme gjelder dias, men det er enda dyrere og enda vanskeligere.

Hvis det du tenker på er om du kan få svarthvitt papirbilder fra fargefilm, så er svaret at ja, det går men, du vil ikke få fullgodt resultat i forhold til om bildet ble tatt på svarthvittfilm i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Finn bloggen ascorbate developers på www.blogspot.com eller caffnol samme sted.

Jeg frekaller rutineessig C41 fargefilm med både Rodinal og Cafenol med litt viernd blading med finfnit resultat.

DEt funker akkurat som S/H film og gir greie resultater. Litt mere uskarpt enn S/W, litt mere korn, og du må øke kontrast i etterbehandlingen.

Men dette er lett!

Endret av coffein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...