Gå til innhold

Ser etter en god 24"! (HP2475W DELL U2410?)

Heatsink

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en god 24" etter et par år med en 22" med TN-panel. Har fått med meg at H-IPS kanskje er et jeg ser etter, og da er det spesielt disse to skjermene som går igjen, men jeg er åpen for andre forslag:

HP2475W og DELL U2410

Jeg vektlegge alle aspekter, men sortnivå og brukbar responstid(ghosting) er kanskje et jeg vektlegger mest. HP-en ser ut til å ha litt bedre sortnivå, så jeg lener for øyeblikket mest mot den, men jeg har noen ting jeg lurer på:

-Hvor bra kalibrering kan jeg forvente uten utstyr? Skjermene ser ut til dra veldig nytte av kalibrering.

-Jeg leser mye bra kritikk av HP, men også noe (som en anmeldelse i prisguiden), ekstremt dårlig kritikk. Enkelte mener det er noe fullstendig galt med fargene og jeg vet ikke hva disse anmeldelsene kommer av.

-HP-skjermen er over to år gammel, Dell nesten ett og et halvt, og de har begge falt lite i pris i løpet av perioden. Har jeg funnet frem dårlige kjøp eller har ikke skjermmarkedet utviklet seg på to år?

-Kan noen kommentere sortnivå og lyslekasje på Dell? Lyslekasje er fullstendig turn off for filmer (har det nå)

Jeg takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på utkikk etter en god 24" etter et par år med en 22" med TN-panel. Har fått med meg at H-IPS kanskje er et jeg ser etter, og da er det spesielt disse to skjermene som går igjen, men jeg er åpen for andre forslag:

HP2475W og DELL U2410

Jeg vektlegge alle aspekter, men sortnivå og brukbar responstid(ghosting) er kanskje et jeg vektlegger mest. HP-en ser ut til å ha litt bedre sortnivå, så jeg lener for øyeblikket mest mot den, men jeg har noen ting jeg lurer på:

-Hvor bra kalibrering kan jeg forvente uten utstyr? Skjermene ser ut til dra veldig nytte av kalibrering.

-Jeg leser mye bra kritikk av HP, men også noe (som en anmeldelse i prisguiden), ekstremt dårlig kritikk. Enkelte mener det er noe fullstendig galt med fargene og jeg vet ikke hva disse anmeldelsene kommer av.

-HP-skjermen er over to år gammel, Dell nesten ett og et halvt, og de har begge falt lite i pris i løpet av perioden. Har jeg funnet frem dårlige kjøp eller har ikke skjermmarkedet utviklet seg på to år?

-Kan noen kommentere sortnivå og lyslekasje på Dell? Lyslekasje er fullstendig turn off for filmer (har det nå)

Jeg takker for alle svar :)

Jeg ville valgt Dell. Jeg var i samme situasjon som deg, men valgte en Dell U2311. Mellom disse to ville jeg valgt Dell-skjermen pga at Dell sine IPS-skjermer er gode og den bruker mye mindre strøm (mener jeg å huske).

Lenke til kommentar

Av disse to ville jeg valg HP-skjermen. HP-skjermen har 16:10 format, mens Dell-skjermen har 16:9 Dreit meg ut der ja.

Jeg ville heller gått for en Eizo. ---> http://www.prisjakt....php?l=s62684777

Skjermen min, en NEC 24WMGX3 sliter jeg med å finne. Ellers ville jeg anbefalt den. Veldig godt sort nivå.

EDIT:Her er det forresten en bra side hvor de har reviews av mange skjermer.

^begge skjermene du linker til blir omtalt der.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Disse sprøsmålene står fremdeles ubesvart:

• Hvor bra kalibrering kan jeg forvente uten utstyr? Skjermene ser ut til dra veldig nytte av kalibrering.
  • Jeg leser mye bra kritikk av HP, men også noe (som en anmeldelse i prisguiden), ekstremt dårlig kritikk. Enkelte mener det er noe fullstendig galt med fargene og jeg vet ikke hva disse anmeldelsene kommer av.
  • HP-skjermen er over to år gammel, Dell nesten ett og et halvt, og de har begge falt lite i pris i løpet av perioden. Har jeg funnet frem dårlige kjøp eller har ikke skjermmarkedet utviklet seg på to år?

Lenke til kommentar

Been a while :)

Tilfeldigvis sitter jeg med en HP LP2475w (SIPS) akkurat nå. Fargene gnistrer og innsynsvinkelen er fin som nesten er blitt et trademark på SIPS :) De har sin styrke, ingen tvil om det. God innsynsvinkel blir veldig viktig på større skjermer, og man ser det ikke før man har blitt utsatt for både SIPS og SPVA.

Det som er interessant er f.eks Eizo sin S2433 (SPVA). Mange har kommentert SIPS-skjermer sin litt merkelige "sølv-refleks", noe også HP'en har. Dette er vanskelig å forklare, men det er liten tvil om at jeg foretrekker SPVA-skjermene med bedre sortnivå (helt spesifikt: SPILL selvfølgelig). Det de mangler på fargene kan man kalibrere med f.eks. en Spyder. De er også dead-silent - HP'en er ikke helt 100% summefri men det kan muligens variere fra eksemplar til eksemplar.

Hvis sortnivå er viktig kan jeg varmt anbefale noe annet enn SIPS. Speaking from experience :)

Lenke til kommentar

Eizo-skjerm med SPVA er jo enda en drøy tusenlapp over DELL/HP. Jeg synes 4300kr allerede er å strekke seg litt, men til og med i denne prisklassen kan man vel ikke få i pose og sekk? Jeg tror jeg kommer til å kjøpe Dell-skjermen av den enkle grunn at den er populær, og at det umulig kan bli helt feil da.

Skjermen min, en NEC 24WMGX3 sliter jeg med å finne. Ellers ville jeg anbefalt den. Veldig godt sort nivå.

Ut i fra testene jeg har lest har NEC et sortnivå på 0.2, mens Dell og HP ligger på 0.22 og 0.17, så de er i omtrent samme område.

Lenke til kommentar

hehe, de er bare tall, ikke ta de for alvorlig :) Og Eizo-skjermene er ganske gode, men også i en helt annen klasse enn HP'en (bedre menyer, bedre justering teknisk og ergonomisk, god strømstyring, stille, autojustering av lys, sortnivå som får en til å lure om skjermen er på etc).

Dell lager fine skjermer de, som du skriver er de veldig populære og du kommer nok neppe til å være misfornøyd for å si det sånn! Vi har en Dell U2410 på jobben, svært god og uniform. En av tingene som dog irriterer meg, spesifikt fordi den brukes til videoredigering, er ...wide gamut. Man må "stagge" skjermens farger en anelse, ellers blir man nesten blind. Svært intens. Der var Eizo-skjermene mer nøytrale selv om de også er wide gamut. Såvidt jeg husker kom DELL-skjermen kalibrert fra fabrikk, så om fargene plager en kan du enkelt skifte preset ute å rote til kalibrering.

Lenke til kommentar

Det som er interessant er f.eks Eizo sin S2433 (SPVA). Mange har kommentert SIPS-skjermer sin litt merkelige "sølv-refleks", noe også HP'en har. Dette er vanskelig å forklare, men det er liten tvil om at jeg foretrekker SPVA-skjermene med bedre sortnivå (helt spesifikt: SPILL selvfølgelig).

Jeg kjenner igjen den sølv-refleksen du snakker om her! Jeg har en Dell 2209WA selv, har også testet Dell U2311H. Er veldig fornøyd med begge skjermene med unntak av denne refleksen. Når man tar opp et bilde med mye hvitt i seg ser det ut som overflaten er krystallisert.

Jeg har sett etter en 16:10 24-tommer selv med 1920x1200 og var på nippet til å kjøpe Dell U2410 helt til jeg fant ut at denne også sliter med den samme sølv-refleksen. Refleksen blir faktisk såpass irriterende for min del at jeg blir nok nødt til å droppe IPS.

Kanskje Nec EA241WM eller Eizo S2402WFS er gode kjøp?

Lenke til kommentar

Min DELL er på vei i posten, så får vi se om jeg merker noe til denne sølvrefleksen.

De skjermene det linkes til over har det fryktede TN-panelet, uten at jeg vet noe mer om hvordan skjermene yter.

Shimmeret som noen legger merke til har jeg aldri lagt merke til sett bort fra når noen sier at det er der. Da først ser jeg at det er noe der, men det har overhodet ingenting å si. Jeg legger ladri merke til det.

Lenke til kommentar

Min DELL er på vei i posten, så får vi se om jeg merker noe til denne sølvrefleksen.

De skjermene det linkes til over har det fryktede TN-panelet, uten at jeg vet noe mer om hvordan skjermene yter.

Du bestilte U2410eren ja? Et godt valg det uansett vil jeg tro :) TN er visst ikke alltid så verst ifølge forskjellige tester, også her er det forskjell på panelene.

Shimmeret som noen legger merke til har jeg aldri lagt merke til sett bort fra når noen sier at det er der. Da først ser jeg at det er noe der, men det har overhodet ingenting å si. Jeg legger ladri merke til det.

Det er slik som du sier slik at noen legger merke til det. Jeg legger merke til det, og for meg er det såpass irriterende at jeg ønsker å unngå det. Det blir jo opp til hver enkelt hvor mye vekt man legger på dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...