Gå til innhold

Kjøp av ny mikrofon til videokamera

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har sett på en mikrofon som heter ''Røde VideoMic''.

Ser den har fått knallgode tilbakemeldinger, både på Youtube og forumer. Jeg lurer på om det er noen som har prøvd den og om den svarer til forventningene.

Jeg er også veldig interissert om noen skulle ha en som de har tenkt og selge.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt en slik mikrofon i over to år nå. Erfaringene mine er at mikrofonen er ganske god. Den er retningsbestemt og egner seg i støyende miljøer der du skal isolere senter av kameraet. Kameraet klarer fint å plukke opp dype frekvenser. Ulempen er strikkopphenget som lett ryker. Derfor må jeg alltid oppbevare mikrofonen i originaleska under transport. Putter jeg den rett ned i ryggsekken vil to-tre strikker ryke garantert.

Det er en fyr på finn.no som skal selge en slik til 500 kr:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25813878

Han selger også en dead cat til 200 kr. Jeg har forresten også en slik. Denne er uunværlig hvis du skal filme i vind. Forskjellen da er som dag og natt.

NB! Hva slags kamera kommer du til å bruke dette på? Enkelte kameraer som Sony og Canon bruker en ikke-standard kontakt som ikke vil passe med Røde.

Lenke til kommentar

Har Røde Videomic. Det du må passe på er at du får den utgaven med signaljusteringer inne i batterilokket. Den jeg har er en tidligere modell uten disse bryterne. Den gir da for sterkt signal til at kameraet takler det på en god måte, og man må kjøpe skjøteledning med volumkontroll for å dempe den.

En mic jeg er svært fornøyd med, er Sennheiser MKE-400. Den har i tillegg en vettug sørrelse, og man kan lett bære den rundt i en kamerabag med micen påmontert kameraet. Du får i tillegg deadcat tilpasset micen.

Lenke til kommentar

Har strengt tatt bare hørt deadcat bli brukt, av både proffe og uproffe. :p

Har selv Røde Videomic - er superfornøyd med lyden, men som bb79 sier er opphenget litt sketchy. Jeg vurderer selv et Rycote-oppheng til den. Men om man er litt forsiktig (noe jeg har en tendens til å ikke være i det heletatt) burde orginalopphenget holde. :)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Skal bruke den på et Sony HDR CX-115.

Det er vanlig mini-jack inngang på det, så micen funker fint.

Men er sikkert lurt det som dere sier, og oppevare Røde micen i esken når man reiser.

Endret av Anty2225
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...