norsemanGrey Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Hei, Har tenkt til å lage meg en media server med Windows Home Server for nedlasting/opplasting/streaming av filer/media over internett (FTP e.l.). Er dette et godt oppsett? Finnes det billigere alternativer til RAID kontroller? Synes den var rimelig dyr Tenkte å kjøre WD diskene i RAID 5. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 WHS støtter ikke RAID. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) WHS støtter ikke RAID. I don't follow? Endret 15. desember 2010 av SeaWolf Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det er bare tull å kjøpe en RAID kotroller til 2500 for å installere WHS på maskonen. WHS støtter ikke RAID, det er like bra å bruke den innebygde kontrolleren. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Det er bare tull å kjøpe en RAID kotroller til 2500 for å installere WHS på maskonen. WHS støtter ikke RAID, det er like bra å bruke den innebygde kontrolleren. Ok, jeg er ikke så god på dette med RAID, men er når man kjører hardware RAID og ikke software RAID er det ikke da uavhengig av om OS'et støtter RAID eller ikke ettersom det er kontrolleren som tar seg av det? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Nei, WHS slår av alt du har av RAID oppsett og behandler alle diskene som en eneste stor disk. Det som kan funke er en SATA Multiplier, den koster drøyt USD 42 på DealExtreme: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47773 Bare vær OBS på at den ikke virker med alle SATA kontrollere. Du får nok en like bra filserver om du i stedet kjøper en dedikert NAS, en som har fått meget god omtale er Synology DS1010+. Den kostet under 6000 hos komplett i forrige uke. Endret 15. desember 2010 av Professor Farnsworth Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Nei, WHS slår av alt du har av RAID oppsett og behandler alle diskene som en eneste stor disk. Det som kan funke er en SATA Multiplier, den koster drøyt USD på DealExtreme: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47773 Bare vær OBS på at den ikke virker med alle SATA kontrollere. Det at WHS ser alle diskene som en stor disk, er det det som de kaller for Drive Extender? For det virker som om det er noe de har droppet. Se link: Drive Extender Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Nei, den som jeg tenker på er en ren hardwareløsning. Les mer om den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Port_multiplier Jeg har benyttet den fra DX med FreeNas med stort hell. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Nei, den som jeg tenker på er en ren hardwareløsning. Les mer om den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Port_multiplier Jeg har benyttet den fra DX med FreeNas med stort hell. Ja takk for tipset til port multiplieren, men det var ikke det jeg tenkte på. WHS har hatt en slags virtuell RIAD løsning de kaller for Drive Extender, og som du sier har de ikke støtte for RAID til en viss grad. Men ut ifra det jeg leser bl.a. fra artikkelen jeg postet over så er dette noe de nå har droppet. Så hvordan beskytter jeg dataene mine når jeg hverken kan bruke RAID eller Drive Extender? Jeg synes det er merkelig at man ikke skal ha noen mulighet på et server OS til å sikre data i tilfelle disk krasj Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) umm ehh litt teit spørsmål, har den i3 cpuen innebygd grafikk kontroller? Hvis ikke så ehh liksom ? Siden du har tenkt å bruke en raid kontroller du ikke kan få brukt pga du vil bruke WHS og greier ? Endret 15. desember 2010 av Phyltre Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Nei, den som jeg tenker på er en ren hardwareløsning. Les mer om den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Port_multiplier Jeg har benyttet den fra DX med FreeNas med stort hell. Ja takk for tipset til port multiplieren, men det var ikke det jeg tenkte på. WHS har hatt en slags virtuell RIAD løsning de kaller for Drive Extender, og som du sier har de ikke støtte for RAID til en viss grad. Men ut ifra det jeg leser bl.a. fra artikkelen jeg postet over så er dette noe de nå har droppet. Så hvordan beskytter jeg dataene mine når jeg hverken kan bruke RAID eller Drive Extender? Jeg synes det er merkelig at man ikke skal ha noen mulighet på et server OS til å sikre data i tilfelle disk krasj Du beskytter dataene med den dingsen fra DX. Vha. jumpere kan du velge RAID0, 1, 5. Kortet tar seg av alt med RAID slik at det for maskinen fremstår at alle tilkoblede disker som en stor disk som kun er koblet på 1 SATA port. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå