Pug Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Hei. Driver å hjelper min bestefar med å koble opp ADSL fra Telenor. Abonnementet blir aktivert på fredag, men har sett litt på kablene skal legges opp. Problemet er at jeg drar på fredag, og vi får ikke testet om det fungerer før den dagen. Dermed tenkte jeg å spørre litt her før abonnementet aktiveres. Har mottatt følgende fra Telenor: 1 modem og trådløs ruter (Zyxel) Noen nettverkskabler En splitt (inngang på ene siden som skal gå fra veggen, og utgang på andre siden til telefon og modem) En overgangskabel beregnet til bredbåndstelefoni Veilednings-DVD Problemet er at besteforeldrene mine har et gammelt hus med gamle telefonkontakter (sånne tre-pins kontakter). De har to kontakter som brukes. Har funnet ut hvilken kontakt som kommer inn først i huset, i fall det blir nødvendig å koble ut den andre telefonkontakten. I følge dama som jeg prata med fra Telenor, skal det visst ikke være noe problem å bruke telefonkontaktene som er her fra før, og bare ha splitten ut fra den ene av de to kontaktene. Men i følge instruksjons-CD'en fra Telenor må den andre telefonkontakten kobles om. Forvirrende dette. Uansett. Såvidt jeg har forstått, må jeg ha et adapter som går fra tre-pins kontakt til nettverkskontakt, som deretter går inn i splitten. Bestefaren min har et adapter liggende. Dette adapteret har to utganger: En tre-pins kontakt foran, beregnet til telefon, og en nettverksutgang under. Problemet er at når jeg bruker nettverksutgangen under på adapteret (gjennom splitten), så får jeg ikke noe signal i telefonen. Ingen summetone i det hele tatt. Men når jeg benytter tre-pins kontakten foran, får jeg summetone. Er 99% sikker på at adapteret fungerer som det skal, da bestefaren min brukte det uten problemer da han var i jobb. Så spørsmålet mitt er følgende. Kan det være slik at adapteret fungerer som en splitt? Altså at jeg ikke trenger å benytte splitten som vi har mottatt fra Telenor, og bare bruke adapteret? Har vedlagt et skjema av hvordan det skal se ut i følge telenor, og hvordan jeg har tenkt å prøve å få det til å fungere. Vil dette gå? På forhånd takk for hjelpsomme svar. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Du skal ha summetone ut fra begge uttakene på trepunktskontakten. Det kan hende at kabelen fra den moderne kontakten (RJ-11) ikke er identisk med den telefonen bruker. Normalt skal man ha spenning/summetone på de to lederne i midten av kontakten. Har vært borti telefoner/fax som bruker en annen leder i tillegg til en i midten. Har du et voltmeter, så vil du måle ca 50V DC. Har ikke hørt om sånne kontakter med splitter innebygd. Det vil jo bare være forvirrende for de som skal koble til telefon der... Her er noen tips fra NGT: http://www.nextgentel.no/privat/artikler/installasjon.php Lenke til kommentar
Farscape2005 Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Gamle norske "tastafoner" brukte ikke de to midterste pinnene på RJ-11 pluggen. Om du har et gammelt telefonapparat, prøv med et nyere apparat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå