Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør man egentlig på nyttårsaften?

Gjest B-Spline

Anbefalte innlegg

^^ What he said

Er vel slik at man i tidlig tenårene er med familien og familievenner, spiser middag og skyter opp raketter, mens man fra 15-16 års alderen drar på fester med kompiser og prøver seg på damer de kun denne dagen har en mulighet på å få.

Selv skal jeg hvertfall gjøre dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^^ What he said

Er vel slik at man i tidlig tenårene er med familien og familievenner, spiser middag og skyter opp raketter, mens man fra 15-16 års alderen drar på fester med kompiser og prøver seg på damer de kun denne dagen har en mulighet på å få.

Du skal helst også få lov til å gå ut på nyttårsaften som 15- eller 16-åring. Noe jeg aldri hadde fått lov til..

Lenke til kommentar

^^ What he said

Du skal helst også få lov til å gå ut på nyttårsaften som 15- eller 16-åring. Noe jeg aldri hadde fått lov til..

De fleste jeg kjenner ( er selv 15) skal gjøre dette i år. Nå er det ofte et bestemt sted en skal, og da er det langt lettere å få godkjennelse fra foreldrene enn om man skal ut på gaten å bare henge.

Lenke til kommentar

^^ What he said

De fleste jeg kjenner ( er selv 15) skal gjøre dette i år. Nå er det ofte et bestemt sted en skal, og da er det langt lettere å få godkjennelse fra foreldrene enn om man skal ut på gaten å bare henge.

Godt mulig.

Mine foreldre er vel igrunn ganske strenge når det gjelder slike ting, pga. en eldre bror som gjorde mye dritt.. :p

Men siden det uten tvil vil være alkohol tilstede på nyttårsaften, så ville de nok nektet meg det..

Lenke til kommentar

^^ What he said

Godt mulig.

Mine foreldre er vel igrunn ganske strenge når det gjelder slike ting, pga. en eldre bror som gjorde mye dritt.. :p

Men siden det uten tvil vil være alkohol tilstede på nyttårsaften, så ville de nok nektet meg det..

Jeg ser vel at det er endel skepsis fra foreldres side og det ikke er hvem som helst som lar sønnen eller dattera gå ut på nyttårsaften. Samtidig er det som regel ikke hvemsomhelst som blir invitert på hjemmefester i den alderen.

Uten å tråkke på tær er realitieten at det gjerne er " de populære" ( ikke sammenlign med mobbing) og type fotballguttene som blir invitert, og disse er gjerne noe mer modne enn resten av gjengen.

Disse har også ofte erfaring fra tidligere fester, har opparbeidet seg tillit, og i den alderen kommer man ikke unna alkohol. Dette tror jeg foreldre er klar over. Selv er jeg veldig glad for at jeg har foreldre som er skeptiske til å gå ut på nyttårsaften. Jeg ville følt at noe var galt om de ikke engang brydde seg. Heldigvis har jeg to eldre brødre som kan oppføre seg, og som også er tilgjenglig hele kvelden om det skulle oppstå et problem. Har faktisk hendt et par ganger, blant annet natt til 1 mai, at brødrene mine har måtte komme med noen venner for å fjerne personer fra fester som ikke har vært invitert, og som har vært noen år eldre enn det vi var. Forstår veldig godt at dine foreldre nekter deg det, og er sev klar over at jeg må oppføre meg og komme hjem i respektabel form og fasong om jeg vil dra på flere fester.

Jeg vet om flere som ikke har blitt invitert til disse festene, og som istedenfor spiser hjemme hos seg selv før de senere møtes hos en for å se på og fyre av litt fyrverkeri. Like hyggelig det :)

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Hlet ærlig er dette med "forbud mot fyrverkeri" bullshit for oss som bor på bygda. Skal vi sitte der da uten fyrverkeri fordi vi er 3 mil fra nærmeste tettsted som fyrer opp noe? Nei, kjør til Sverige og kjøp sier nå jeg.

Enig med den.. Feirer nyttår ved foreldrene mine på bygda, og her blir det lite å se om de fjerner salget..

Du får kjøpt fyrverkeri iår også. Ingen forbud utenom raketter.

Okei, Flotte saker :)

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig vokst opp med at nyttårsaften er en fest. Men det er jo ingenting i veien for å feire den på akkurat hvilke måte man vil! om det så er å sitte hjemme å kose seg med en film :)

Men for meg i år blir det vors hjemme og så ut på et fancy arrangement i sentrum, med god utsikt over fyrverkeri og med alle de beste vennene!

Lenke til kommentar

Uten å tråkke på tær er realitieten at det gjerne er " de populære" ( ikke sammenlign med mobbing) og type fotballguttene som blir invitert, og disse er gjerne noe mer modne enn resten av gjengen.

Jeg vet ikke om jeg vil sagt at de er mer modne.. Jeg vil heller si at de har større interesse av å utforske slike ting..

Jeg kan personlig heller ikke kjenne igjen det at bare "de popuære" blir invitert. Når jeg gikk på ungdomsskolen så var vel egentlig de fleste venner, og de fleste ble også invitert på fester.

Jeg kommer også fra et veldig lite sted, så det har nok en del å si..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg vil sagt at de er mer modne.. Jeg vil heller si at de har større interesse av å utforske slike ting..

Jeg kan personlig heller ikke kjenne igjen det at bare "de popuære" blir invitert. Når jeg gikk på ungdomsskolen så var vel egentlig de fleste venner, og de fleste ble også invitert på fester.

Jeg kommer også fra et veldig lite sted, så det har nok en del å si..

Nå går jeg på en ungdomskole med i overkant av 350 elever, og er ofte på fester med elever fra andre skoler hvor antallet er det samme.

Jeg er selv en del av en vennegjeng på 17-18 på skolen som alltid blir invitert når det avholdes fest. Dette er da folk som er "populære", på den måten at de er flinke innenfor hva de gjør, og ofte er godt likt av andre. Å kalle oss for de kule blir feil, men dette er fotballspilleren, håndballspillere, elevrådsrepresentanter, skoleflinke elever, eller personer som kler seg godt som andre ser opp til. Det er sjeldent at det er andre enn oss i vennegjengen som blir invitert.

Når det igjen er fest med elever fra andre skoler, er det igjen bare et fåtall av disse 17-18 som blir invitert. Det er også samme prinsippet der, at det er en gjeng på det samme tallet som alltid blir invitert på fester. Det er de samme personene som er der, og det er også veldig gjerne de som ses på som "kule", eller som andre ser litt opp til. Det finnes selvsagt andre vennegjenger på skolen, og det er ikke et hirarki på min skole. På skolen kan alle være med alle, og man snakker med hverandre på tvers av " gjengene". Det er slettes ikke slik at gjenger sitter på hver sitt bord i kantina, det er bare det at det er den faste gjengen som blir invitert på festlige lag, og ikke alle sammen.

De gangene det er fest med vennene fra min egen skole, er det ofte ikke alkohol med i bildet. Det er personer på fester som ikke ønsker å drikke alkohol grunnet idrett eller sitt eget prinsipp.

De jeg er med er svært modne, er i toppsjiktet på skolen, og er svært vellykkede ellers. Det er bare ikke et press på drikking, og et flertall som ikke drikker.

Samtidig er det ofte at jeg på fester med elever fra andre skoler mye alkohol invlovert. Det er i disse gjengene mer vanlig, men like akseptert om man ikke drikker.

Min erfaring er at ungdom nå til dags ikke er så opptatt av å teste ut nye ting som enkelte skal ha det til. Det er klart det skjer i enkelte kretser, og enkelte vennegjenger, men de personene jeg er mest med både fra min egen skole og andre skoler er langt fra "utforskende". Det er ordentlig ungdom som helt fritt velger om de ønsker å drikke alkohol, og de som gjør det er over fjortisfyllen og drikker faktisk for å kose seg.

Jeg bør nevne at det er andre vennegjenger hvor utforsking er mer i fokus, og hvor narkotiske stoffer er i hyppig bruk. Andre vennegjenger har også sine egne fester, hvor de "kule" i deres omgangskrets blir invitert. Det er ofte helt andre personer enn de jeg er med.

Kan godt hende at det på bygda er mer som det var på barneskolen. At enten alle, eller ingen, og at alle blir invitert.

Beklager for rotete og lang post.

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

"snip"

Må bare spørre, er du fra Oslo vest eller noe lignende? :p

Høres ganske annerledes ut enn da jeg gikk på ungdomsskolen.

Jeg gikk på en skole med under 100 elever. De som drakk mest der var vel egentlig gutta med moped og ikke så alt for gode karakterer. Sportsgutta(noe det ikke var så veldig mange av) Drakk, men kanskje ikke så ofte som verstingene.

Det var ikke noe spesielt skille mellom "de kule" og de "mindre kule", men det var jo såklart flere vennegjenger. Det var igrunn slik at hvis det var fest, så kom du hvis du hadde lyst.

De som var både Modne, skoleflinke, og sportflinke fantes det veldig få av, men de som var det, var sammen med alle andre, uten noe spesielt skille fra andre.

Det er helt sikkert slik du forklarer det på de fleste skoler, men skolen jeg gikk på er nok et lite unntak though, fordi det var veldig få som gikk der, og fleste har kjent hverandre siden de var 3-6 år gamle..

Lenke til kommentar

"snip"

Må bare spørre, er du fra Oslo vest eller noe lignende? :p

Høres ganske annerledes ut enn da jeg gikk på ungdomsskolen.

Jeg gikk på en skole med under 100 elever. De som drakk mest der var vel egentlig gutta med moped og ikke så alt for gode karakterer. Sportsgutta(noe det ikke var så veldig mange av) Drakk, men kanskje ikke så ofte som verstingene.

Det var ikke noe spesielt skille mellom "de kule" og de "mindre kule", men det var jo såklart flere vennegjenger. Det var igrunn slik at hvis det var fest, så kom du hvis du hadde lyst.

De som var både Modne, skoleflinke, og sportflinke fantes det veldig få av, men de som var det, var sammen med alle andre, uten noe spesielt skille fra andre.

Det er helt sikkert slik du forklarer det på de fleste skoler, men skolen jeg gikk på er nok et lite unntak though, fordi det var veldig få som gikk der, og fleste har kjent hverandre siden de var 3-6 år gamle..

Haha, jeg er ikke fra Oslo vest, faktisk fra Drammen!

Det skal sies at skolen min er en av de få hvor det faktisk ikke er type hirarki med enkelte som er ledere på skolen.

Vil igjen si at på skolen ekisterer det ikke skille mellom gruppene, det gjør det heller ikke spesielt på fritiden, men det er de samme enkeltpersonene som alltid blir invitert til festlige lag. Ikke tro at enkelte " grupper" blir ignorert av andre "grupper" i skoletiden, slik er det på ingen måte :)

Det er kun når det gjelder fester det blir en " splittelse" :)

Interessant å lese dine erfaringer, og jaggu ble det ikke en interessant diskusjon også :)

Lenke til kommentar

Vil igjen si at på skolen ekisterer det ikke skille mellom gruppene, det gjør det heller ikke spesielt på fritiden, men det er de samme enkeltpersonene som alltid blir invitert til festlige lag. Ikke tro at enkelte " grupper" blir ignorert av andre "grupper" i skoletiden, slik er det på ingen måte :)

Da må jeg nesten spørre om hvorfor det bare er disse utvalgte personene som blir invitert med på fest?

Lenke til kommentar

Da må jeg nesten spørre om hvorfor det bare er disse utvalgte personene som blir invitert med på fest?

Jeg kan faktisk ikke gi en god grunn på hvorfor det er enkelte som blir det. Det startet vel med at det var vi 17 som var sammen på første fest, og da har det bare blitt sånn. Det ville aldri vært noe problem å ha med noen flere mtp det sosiale, selv har jeg hatt med andre venner på disse festene, men jeg tror vi bare er fornøyde med antallet. Jeg tror det er 10 andre klassekamerater som ville klart seg like godt som vi gjør på festene våre, men det har bare blitt sånn.

Litt off topic, men hvordan er det med buss på nyttårsaften? Må nemlig komme meg på to fester som ligger på hver sin side av byen...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva man tar seg til på nyttårsaften om en er i beit for bekjente på stedet.

Jeg er i en slik situasjon i år egentlig. Jeg har bodd og studert i byen i over fem år, men i år er faktisk nesten alle jeg kjenner utenbys eller utilgjengelige av andre grunner. Folk har fullført utdannelse og flyttet fra byen, andre skal på små parfester med kjæresten, atter andre er utenlands.

Jeg kjenner vel omtrent to mennesker som er i Bergen rundt nyttår, og dem har jeg ikke snakket med på ganske lenge. En av dem har studert utenlands og er hjemme for høytiden, en annen skal slappe av hjemme med kjæresten.

Vet ikke helt hva det blir til. Jeg kan jo selvsagt kose meg hjemme alene, men er redd for at det kommer til å føles litt stusselig. Føler vel egentlig litt for å treffe andre unge mennesker på ett eller annet vis etter månedsvis med oppgavestress og eksamener etterfulgt av familiejul, men hva gjør man da? Noen som har erfaring med å gå ut alene på nyttårsaften?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...