Gå til innhold

Vil vannhøyden heve seg om personene inni bassenget urinerer i bassenget?

Pañolada

Anbefalte innlegg

Hm, dette er en interessant diskusjon, og det er lett å se poengene til begge sidene. Hva med kroppens andre hulrom, om man fyller munnen med vann før man dykker ned i bassenger og slipper dette ut, vil ikke vannets høyde stige?

Nei. Når man klemmer ut vannet i munnen så lukkes kjevene slik at kjevepartiet tar opp mindre volum i bassenget. Akkurat like mye mindre volum som det volumet med vann som flyttes fra munnhulen og ut i vannet.

Men hvis det var luft i munnhulen så vil boblevolumet stige til overflaten og flyttes til over vannlinja. Det vil si at volumet under vann minker like mye som volumet over økes. Ergo synker vannstanden.

Ok, jeg skal ikke motsi deg, for det har jeg ingen grunn til. Men andre organer i kroppen han da utvide seg og skrumpe inn uten at det gjør noe med kroppens utvendige volum, f.eks hjernen og tungen.

Nei, det stemmer ikke.

Hvorfor kan vi med sikkerhet si at hele blærens volum (også den siden som ikke vender "utover") kan legges til kroppens utvendige volum? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og det er et veldig snedig spørsmål egentlig. :)

Parantesen gir ikke mening. Volum vender ikke utover eller innover. Du tenker sikkert på overflaten/blæreveggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Når man klemmer ut vannet i munnen så lukkes kjevene slik at kjevepartiet tar opp mindre volum i bassenget. Akkurat like mye mindre volum som det volumet med vann som flyttes fra munnhulen og ut i vannet.

Takk for svar. Jeg ser poenget deres nå, men selv om dette er pirk, så kan vel godt munnhulen være fylt med vann selv om kjevene er lukket, man trenger da ikke holde kjeven åpne for å fylle en liten mengde vann i munnen. Er det da slik at det blir selve huden, kinnet, som får mindre overflatevolum om man tømmer munnhulen for vann?

Parantesen gir ikke mening. Volum vender ikke utover eller innover. Du tenker sikkert på overflaten/blæreveggen.

Stemmer, takk for rettelsen. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Takk for svar. Jeg ser poenget deres nå, men selv om dette er pirk, så kan vel godt munnhulen være fylt med vann selv om kjevene er lukket, man trenger da ikke holde kjeven åpne for å fylle en liten mengde vann i munnen. Er det da slik at det blir selve huden, kinnet, som får mindre overflatevolum om man tømmer munnhulen for vann?

Overflatevolum? :wee:

Lenke til kommentar

Hjelpe meg, du skjønner jo godt hva jeg mener: Blir kroppens volum mindre om man har vann i munnen, selv om kjevene er lukket og du blåser ut vannet? Ja svarer dere selvsagt, og jeg lurer på hva det er som gjør dette om det ikke er kjevene som lukker seg. Men for all del, spam ned tråden med usaklige innlegg fordi man ikke har terminologien i orden, alltid hyggelig å bli mobbet ut av en tråd. Takk. :no:

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Er du litt hårsår?

Kanskje i dag, men jeg er genuint interessert i å lære noe nytt, og da må man av og til stille (for noen) dumme spørsmål. Jeg er også lærer (åpenbart ikke biologilærer) og ville aldri svart noen av elevene mine slik, da vil de aldri tørre å stille et spørsmål høyt igjen. Den ene klassen min sliter nettopp med dette, det er klin umulig å få dem til å spørre om noe, for de er vant til at tidligere lærere har "mobbet" eller sett ned på dem fordi de stilte "dumme" spørsmål. Jeg syntes også dette emnet var spesielt interessant, fordi jeg nettopp tok det opp med naturfagslæreren ved skolen, og han var absolutt ikke sikker i sin sak. Men joda, kanskje jeg var hårsår i dag, skal ta det på min kappe, men om noen skal gjøre narr av meg er det i det minste bedre at de i tillegg legger til noe fornuftig i posten. :)

Nei. Kinnene, huden under haka og halsen vil utvide seg for å gjøre plass til vannet.

Takk, dette var et forståelig og fint svar, og var muligens det jeg regnte med var tilfellet også. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Hjelpe meg, du skjønner jo godt hva jeg mener: Blir kroppens volum mindre om man har vann i munnen, selv om kjevene er lukket og du blåser ut vannet? Ja svarer dere selvsagt, og jeg lurer på hva det er som gjør dette om det ikke er kjevene som lukker seg. Men for all del, spam ned tråden med usaklige innlegg fordi man ikke har terminologien i orden, alltid hyggelig å bli mobbet ut av en tråd. Takk. :no:

Du blåser det ut, du fyller munnen med luft fra lungene og vannet forsvinner ut, lungene krymper og munnen er nå fyllt med luft, det er nesten alltid litt luft i munnen (sånn unntatt når det er vann i den).

Så munnen beholder sitt volum og lungene krymper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...