Gå til innhold

Vil vannhøyden heve seg om personene inni bassenget urinerer i bassenget?

Pañolada

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vann eller luft. Du får ikke fungrene inn i munnen utten at det kommer inn vann eller luft. Enten gjennom munnen eller opp fra lungene. Skrev feil, mente masse, ikke volum. Man får ikke større masse, men man får større volum hvis man trekker inn vann/luft utenfra. Men hvis det kommer fra lungene vil bare luften flytte seg til et annet ste di kroppen, dermed vil kroppen ha akkurat samme volum

Lenke til kommentar
Og om jeg sier jeg merket 1 cm i forskjell, hva sier det deg?

Bare for å si litt om hvor mye 1 cm økt omkrets av magemålet egentlig er. La oss anta at tverrsnittet av kroppen er sirkulært og 90 cm omkrets (Fritt inspirert av Sokrates-avataren) og at det utvidbare området av magen strekker seg fra hofteben til ribben. Altså rundt 25 cm høyde.

Med andre ord lager vi et estimat på den utvidbare delen av mageregionen som tilsvarer en tønne med 90 cm omkrets og 25 cm høyde. Hvis omkretsen øker til 91 cm så øker diameteren fra 28,65 cm til 28,97 cm. Diameteren øker bare 3,18 millimeter. Høres ubetydelig lite ut ikke sant? Sannsynligvis merkes det ikke i det hele tatt på magemålet.

La oss regne videre. Regn volumet av "tønna"/magen. v=h*pi*d*d/2. Volumet øker fra 32,229 liter til 32,949 liter. En økning på hele 7,2 dl.

Drikker man 0,72 liter øl så vil magens radius øke med så ubetydelig som 1,6 millimeter og likevel romme 0,72 liter mer.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette spørsmålet kan er så enkelt fysisk at svaret hviler på anatomien til blæra. Hvis blæra etter man har tisset er sammenklemt som en balong uten luft så hever vannstanden seg selvsagt ikke, hvis blæra suger luft til seg gjennom munnen/ørene, whatever som befinner seg over vannstanden eller beholder samme volum, altå det er et vakuum i blæra som ikke kollapser. Så heves vannstanden.

Dere kan jo spørre en urolog om hvordan blæra oppfører seg, men jeg er ganske sikker på at den ikke trekker til seg luft fra hodet, eller holder samme volum etter man har tisset, siden det ikke er noen struktur rundt blæra som et skjelett eller lignende og det er ingen muskler som holder blæra ved konstant volum.

Ergo vannstanden vil ikke øke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette spørsmålet kan er så enkelt fysisk at svaret hviler på anatomien til blæra. Hvis blæra etter man har tisset er sammenklemt som en balong uten luft så hever vannstanden seg selvsagt ikke, hvis blæra suger luft til seg gjennom munnen/ørene, whatever som befinner seg over vannstanden eller beholder samme volum, altå det er et vakuum i blæra som ikke kollapser. Så heves vannstanden.

Dere kan jo spørre en urolog om hvordan blæra oppfører seg, men jeg er ganske sikker på at den ikke trekker til seg luft fra hodet, eller holder samme volum etter man har tisset, siden det ikke er noen struktur rundt blæra som et skjelett eller lignende og det er ingen muskler som holder blæra ved konstant volum.

Ergo vannstanden vil ikke øke.

Agreed

Lenke til kommentar

Men hvis vi nå snur på flisa, og ikke urinerer i bassenget, men i stedet setter oss i en liten båt i bassenget. I denne båten er det også en diger stein. For å kunne flyte fortrenger båten like mye vann som tilsvarer all vekten av oss pluss vekten av båten pluss vekten av steinen. Vann veier ca 1 kg per liter vann ved 20°C (det var sånn man definerte kg opprinnelig), så hvis båten med oss og steinen oppe i veier 200 kg, så fortrenger den delen av båten som er under vannlinja ca 200 liter vann.

Men så lemper vi steinen overbord og ut i bassenget, der steinen selvsagt synker. Når steinen ligger på bunnen av bassenget så fortrenger den mindre vann enn når den lå i båten (for stein har typisk en såkalt egenvekt på ca 2, som betyr at 1 liter stein veier 2 kg), derfor sank vannstanden i bassenget når steinen ble lempet overbord.

Det er coolt. :thumbup:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Egenvekten til hulromsfri stein er ofte rundt 3-3,5. Når man flytter grus i lastebil er det mye luft i mellom steinene og da regner man ofte en egenvekt rundt 2-2,5.

Huh? Hvilke stein er det snakk om?

Andesite 2.5 - 2.8

Basalt 2.8 - 3.0

Coal 1.1 - 1.4

Diabase 2.6 - 3.0

Diorite 2.8 - 3.0

Dolomite 2.8 - 2.9

Gabbro 2.7 - 3.3

Gneiss 2.6 - 2.9

Granite 2.6 - 2.7

Gypsum 2.3 - 2.8

Limestone 2.3 - 2.7

Marble 2.4 - 2.7

Mica schist 2.5 - 2.9

Peridotite 3.1 - 3.4

Quartzite 2.6 - 2.8

Rhyolite 2.4 - 2.6

Rock salt 2.5 - 2.6

Sandstone 2.2 - 2.8

Shale 2.4 - 2.8

Slate 2.7 - 2.8

Peridotitt? http://geology.about.com/cs/rock_types/a/aarockspecgrav.htm

Lenke til kommentar

Mener du at man raper ut dette volumet for å gjøre plass for maten som kommer inn? Hvis lufta forblir i kroppen så vil det jo ta opp like mye volum etter måltidet som før.

Aner ikke.

Har sett på gastroskopiske undersøkelser, der er alltid magesekken full av luft.

mtp. at magesekken fylles opp må vel luften ut, men, dette skjer vel ved raping og ikke ved inntak.

Berre for å ta denne ut av betraktninga; Ja, når man ser på gastroskopiske undersøkelsar så er magesekken full av luft. Men dette er luft som legen bles ned i magen med gastroskopi-slangen.

Og det er fordømt ubehagleg! For den lufta har slett ikkje lyst til å bli verande der nede!

Lenke til kommentar

Hm, dette er en interessant diskusjon, og det er lett å se poengene til begge sidene. Hva med kroppens andre hulrom, om man fyller munnen med vann før man dykker ned i bassenger og slipper dette ut, vil ikke vannets høyde stige? I tillegg er vel de fleste enige i at blæren utvider seg når den er full, men er vi helt sikre på at hele blærens volum (når den er full) kan legges til kroppens utvendige volum?

Lenke til kommentar

Ja.

Ok, jeg skal ikke motsi deg, for det har jeg ingen grunn til. Men andre organer i kroppen han da utvide seg og skrumpe inn uten at det gjør noe med kroppens utvendige volum, f.eks hjernen og tungen. Hvorfor kan vi med sikkerhet si at hele blærens volum (også den siden som ikke vender "utover") kan legges til kroppens utvendige volum? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og det er et veldig snedig spørsmål egentlig. :)

Lenke til kommentar
Men andre organer i kroppen han da utvide seg og skrumpe inn uten at det gjør noe med kroppens utvendige volum, f.eks hjernen og tungen.

PLING! Feil. Når f.eks. tunga krymper, så er dette fordi det tunga inneholder, typisk blod, forsvinner. Dette blodet blir fraktet til et annet sted på kroppen og dette stedets volum øker med en tilsvarende mengde tungas volum reduseres.

Hvorfor kan vi med sikkerhet [..]

Fordi det kroppen består av ikke kan komprimeres. Dette er blitt forklart gjentatte ganger i tråden.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

PLING! Feil. Når f.eks. tunga krymper, så er dette fordi det tunga inneholder, typisk blod, forsvinner. Dette blodet blir fraktet til et annet sted på kroppen og dette stedets volum øker med en tilsvarende mengde tungas volum reduseres.

Fordi det kroppen består av ikke kan komprimeres. Dette er blitt forklart gjentatte ganger i tråden.

Ok, jeg godtar forklaringen uten problemer, det er nettopp av nysgjerrighet jeg spør, det var ingen krangling eller kverulering fra min side. Det er relativt unødvendig å bruke en form for herskerteknikk ("Pling, feil") når jeg kun stiller et åpent og søkende spørsmål, men jeg har i det minste fått et svar. Takk for dette. :ermm:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...