Gå til innhold

Vil vannhøyden heve seg om personene inni bassenget urinerer i bassenget?

Pañolada

Anbefalte innlegg

Tingen her er: Hva fyller opp plassen urinen tok. Har vi lagre av komprimert gass som utvider seg ut fra en hard beholder ut i et nærliggende svamplegeme når vi tisser?

Ligger urinen pakket inn i et hardt legeme som opprettholder et undertrykk når man tisser, og i så fall, hvordan kan vi urinere om undertrykket holder det tilbake?

Det er vel 2 teorier om dette så vidt jeg kan se.

1: Urinen presser på organer så disse blir komprimert. Når man urinerer vil organene gå tilbake til sin normale størrelse, uten at volumet påvirkes spesiellt.

2: Når man urinerer vil organene rundt blæra utvide seg og ta opp plassen til blæra

Det er en teori ang. tomrom også, men er litt usikker på akkurat hvordan denne liksom skal fungere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor blir ikke magen min bitteliten når jeg dykker?

Den blir det, du merker det bare ikke, fordi resten av deg blir like liten :lol:

Dette er vel kanskje ett av de store problemene til de som tror organene utvider og komprimeres ut ifra minimale trykkforskjeller inne i kroppen.

på f.eks 30 meter er det 4 atmosfærs trykk, uten at dette påvirker kroppen fysisk på noen som helst måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan jeg stå for på personlig erfaring, har vært nede mot 15 meter på fridykking, og nesten nede på 30 meter med utstyr. Og på 15 meters dybde merker man godt at lungene er presset sammen, og at man har lite kapasitet (godt under halv kapasitet), man kjenner også godt at det utvider seg når man svømmer opp igjen, og hvordan det presser på andre organger. Derimot kjenner man ingen press mot andre deler av kroppen, og aller viktigst, man må ikke tisse mer i det hele tatt når man er nede på 25 meter. Det alene bør bekrefte at kroppen øker og krymper med urinens nøyaktige mengde.

Lenke til kommentar

Dette kan jeg stå for på personlig erfaring, har vært nede mot 15 meter på fridykking, og nesten nede på 30 meter med utstyr. Og på 15 meters dybde merker man godt at lungene er presset sammen, og at man har lite kapasitet (godt under halv kapasitet), man kjenner også godt at det utvider seg når man svømmer opp igjen, og hvordan det presser på andre organger. Derimot kjenner man ingen press mot andre deler av kroppen, og aller viktigst, man må ikke tisse mer i det hele tatt når man er nede på 25 meter. Det alene bør bekrefte at kroppen øker og krymper med urinens nøyaktige mengde.

Har vært nede på 30 meter flere ganger med utstyr, har ikke merket noen fysiske forandringer i det hele tatt.

Om kroppen på en eller annen måte justerte presset internt på organer ville man helt klart ha merket noe...

Lenke til kommentar

Til Tricell:

Du fremsetter en påstand, men skal du bevise den må du frem med matematikken.

Det vil bli et ugyldig resultat ettersom ulike mennesker har forskjellige mengder med kroppsfett som tar opp den indreplassen og dette kan påvirke resultatet ettersom magesekken, tarmene, urinblæren osv har mindre slingringsmonn før magen begynner å ekspandere.

Det holder ikke å si at eksperimentet ditt uansett ville ha feilet hvis du faktisk hadde prøvd. Det gjør alt annet enn å hjelpe saken din. Som sagt er det du som påstår noe, og du må bevise denne påstanden. Det er ditt problem å finne ut hvordan du kan gjør dette, ikke vårt problem. Ei heller å motbevise dine påstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært nede på 30 meter flere ganger med utstyr, har ikke merket noen fysiske forandringer i det hele tatt.

Om kroppen på en eller annen måte justerte presset internt på organer ville man helt klart ha merket noe...

Ja ikke minst fordi presset på 30 meter er langt høyere enn det urinblæren gjør på nærliggende organer.

Lenke til kommentar
Man kan få luft i magen enten ved å spise eller når noe blir fordøyd i magesekken. Så man kan gå utifra at det er noe luft i magen til enhver tid. Så når du drikker 1L med vann må det på et eller annet tidspunkt være mer lønnsomt energimessig å komprimere denne luften i magen enn å trykke ut huden på magen sammen med organene inne utover. Så jeg kan ikke se for meg at 1000 cm3 vann inn = magebulk på nøyaktig 1000 cm3 hver gang.

Komprimere luften? Igjen: Hvor stort trykk tror du det er snakk om? Oppgi gjerne svaret i Pa, bar eller atm.

Så fortell hva som skjer når du bærer 50kg i en feil bærestilling, det som skjer er at bukveggen brister og man får noe som kalles for BROKK, brokken er en pung som er full av tarmer som har trengt seg gjennom denne biologiske vev veggen pga et trykk som presset dem ut. Det trykket kan sammenliknes med en komprimering som er et resultat av feilbærestilling noe som gjør at plassen til tarmene blir mye mindre og de blir utsatt for trykk. Og ved et punkt så brister bukveggen for å slippe løs trykket som tarmene er under.

Dette trykket kan økes ved at tarmene er fulle for da tar tarmene større plass. Samme med magesekken og urinblæren. Dette såkalte "trykker, komprimeringen, belastningen osv" eksisterer, ingen diskusjon!

Jeg mener at tomme tarmer, magesekk, og urinblære har mer å gå på før magesekken begynner å utvide seg når disse organene er tomme for mat og drikke.

Igjen: Hvor stort trykk tror du det er snakk om? Oppgi gjerne svaret i Pa, bar eller atm.

Hvis vi har et basseng på 100,000 liter vann og med 1-2m med kant rundt bassenget slik at vannet ikke renner ut når vi plasserer vi 100 mennesker oppi bassenget da vil vannet stige til et spesifikt punkt på kanten. Så urinerer alle menneskene oppi bassenget da vil vannet stige igjen men bare bittelitt men vi kan ikke se en merkbar forskjell. Så forlater alle de 100 personene bassenget (vi sier at det blir ikke vanntap når de forlater bassenget) da vil vannstanden falle nesten helt tilbake på det normale nivået, men det vil være rett over det opprinnelige nivået men det er nesten ikke en merkbar forskjell.

Feil. Når personene i bassenget urinerer så endres ikke volumet eller vannstanden. Det vil forbli nøyaktig som før urineringen. Når menneskene går ut av bassenget (ingen vanntap) så vil vannstanden være litt høyere enn før de gikk oppi. Økningen kommer av urineringen. Dette skjer fordi volumet av de menneskene som går opp er litt mindre enn volumet av de menneskene som gikk ned i bassenget.

Til TriCell: Prøv å fyll en ballong med 4 dl vann, senk den i et litersmål med 5 dl vann og se at vannstanden blir nøyaktig 9 dl. Så slipper du åpningen på ballongen slik av vannet inni ballongen strømmer ut og havner i resten av vannet. Du kan gjerne plukke opp den tomme ballongen i samme slengen. Følg med på at vannstanden forblir nøyaktig 9 dl.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er sier at det er omstridt når det gjelder hva som skjer med vannstanden når man urinerer, men jeg diskuterer ikke med deg når det gjelder trykket eller presset på de indre organene, for dette finnes med 100% sannsynlighet og det er det som foresaker brokk når bukveggen ikke klarer å motstå trykket. I dette tilfellet økes trykket voldsomt pga en uheldig ergonomisk bærestilling.

Jeg diskuterer for dette: Jeg mener at når man drikker et glass vann så vil de største endringene skje på innsiden av kroppen mens noen få endringer vil være på utsiden i form av at magen blir bittelitt større, men ikke proporsjonalt med væskeinntaket. Dette er min påstand.

Prøve å sammenlikne det med dykking, eller båt som er under vann blir helt feil. Organene er elastiske særlig tarmene, magesekken og urinblæren. Disse vil da bli presset litt sammen slik at urinblæren skal få kjangs til å ekspandere litt før selve utsiden ekspanderer.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Min mening om denne saken er gått i vranglås og er fastlåst helt til en ekspert kan omtale hvem som har rett.

Angående den siteringen, jeg trykket ikke feil, hadde jeg gjort det så hadde jeg fjernet siteringen før jeg trykket på "Post". Må ha skjedd en feil.

Lenke til kommentar

Tricell: Dine meninger/påstander er ALLTID i vranglås. Har aldri sett deg ta til deg et argument fra noen EVER. Har aldri sett noen som er mer påståelig uten å ha andre fakta enn sin egen tro og "logikk".

Edit: Kanskje A_R_I/debatanesofie er i samme gate

Endret av KoKo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøve å sammenlikne det med dykking, eller båt som er under vann blir helt feil. Organene er elastiske særlig tarmene, magesekken og urinblæren. Disse vil da bli presset litt sammen slik at urinblæren skal få kjangs til å ekspandere litt før selve utsiden ekspanderer.

Du må gjerne vise til noe annet som har samme funksjon her i verden, men jeg har aldri hørt om noe som kan få økt volum helt uten videre. Om det var slik at området rundt urinblæren kunne komprimeres, så hadde det blitt hardt sammenpresset under vann, og man hadde tisset på seg.

Men som alle som har dykket vet så blir man ikke mer tissetrengt under vann, faktisk ikke i det hele tatt. Dette er fordi stoffene rundt urinblæren er ikke komprimerbare. Lungene derimot vil du kjenne at blir mindre og evt kollapser om du svømmer ned, du trenger bare svømme ned til 15 meter så vil lungene i praksis føles tomme, da de nesten har blitt komprimert ned til hvilemengden.

Man kjenner det også godt i ørene, og det alt på bare to meter. Da ørene også er luftfyllte.

Hadde det vært noen form for komprimerbare materialer rundt urinblæren ville det samme skjedd der. Det gjør det ikke. Og trykket på 30 meter som er vanlig dykkerdybde er langt høyere enn trykket i urinblæren.

Denne observasjonen knuser hele din hypotese sønder og sammen, med mindre du har en meget god forklaring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette departementet godtar ikke denne forklaringen: Når vi drikker et glass med vann så samles vannet i en klump som henger på utsiden av magesekken men bare under huden, på denne måten økes volumet proporsjonalt med væskeinntaket.

Jeg er ikke den som diskuterer om volum heletiden. Jeg prøver å gi et budskap om at det er ulik "massetetthet" i kroppen. Der det ikke er så fult så tett, da kan denne plassen bli tatt opp av nærliggende organer.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Dette departementet godtar ikke denne forklaringen: Når vi drikker et glass med vann så samles vannet i en klump som henger på utsiden av magesekken men bare under huden, på denne måten økes massen proporsjonalt med væskeinntaket.

Jeg er ikke den som diskuterer om volum heletiden. Jeg prøver å gi et budskap om at det er ulik "massetetthet" i kroppen. Der det ikke er så fult så tett, da kan denne plassen bli tatt opp av nærliggende organer.

Forstår du de grunnleggende mekanikkene om hvordan volum og vannstand henger sammen?

Forstår du forskjellen på massetetthet og komprimerbarhet?

Lenke til kommentar

Uansett så tror jeg ikke man kan sammenligne ting som ballonger med kroppen.

Fyller du en ballong med væske og trykker fingeren inn i den, så vil den vel utvide seg en annen plass..eller?

Men om jeg poker Tricell med finge, så vil vel ikke kroppen bule ute\ekspandere seg ellers vel?

Lenke til kommentar

Tingen her er at du ikke kan tømme ut vannet fra en sunket båt uten videre. Da det vil skape et kraftig undertrykk.

Jeg snakket om en båt som alltid hadde ripa over vannoverflaten, men som ligger bittelitt dypere i vannet når den er tungt lastet. Beklager om det ikke kom klart nok frem. Det er nok egentlig litt irrelevant for denne diskusjonen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...