Gå til innhold

Vil vannhøyden heve seg om personene inni bassenget urinerer i bassenget?

Pañolada

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg er uenig i at magen utvider seg med 500cm3 når urinblæren inneholder 500cm3 med urin.

Kvifor?

Fordi kroppsvevet er elastisk og kan fylle noe av tomrommet uten at magen må gå noe særlig innover.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at magen utvider seg med 500cm3 når urinblæren inneholder 500cm3 med urin.

Kvifor?

Fordi kroppsvevet er elastisk og kan fylle noe av tomrommet uten at magen må gå noe særlig innover.

Hvorfor funker denne elastikken så dårlig i og rundt lungene?

Burde ikke brystet vært statisk når man pustet inn og ut om kroppens fantastiske elastikk fyller inn tomrom...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Kvifor?

La oss si at du drikker en sixpack med øl. 3 liter. Vi sier at alt går i urinblæren etter en stund. Den kommer riktignok til å utvide seg, men du vil kjenne at den trykker på andre organer i mageregionen, så jeg tror neppe at du får en bulk utenpå magen som tilsvarer 3 liter i volum.

Lenke til kommentar

Fordi de ligger nærmere "ytterhuden" enn det blæren gjør, uten noe særlig vev og organer "foran"? Lungene kan vel også romme en del mer enn det blæren gjør, noe som gjør at oppblåsningen blir synligere. Ser ikke bort fra at "denne fantastiske elastikken" fungerer litt på lungene også.. Men alt dette her er gjetning fra min side.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Kvifor?

La oss si at du drikker en sixpack med øl. 3 liter. Vi sier at alt går i urinblæren etter en stund. Den kommer riktignok til å utvide seg, men du vil kjenne at den trykker på andre organer i mageregionen, så jeg tror neppe at du får en bulk utenpå magen som tilsvarer 3 liter i volum.

Det er faktisk det du gjør. Men du har aldri tre liter i urinblæren samtidig, en del av dette vil fortsatt være i magesekken etc. Urinblæren rommer nok ikke mer enn ca. 1,5 liter maksimalt. Og jo, magen kan utvide seg med dette volumet.

Prøv å pust så dypt inn du klarer. Da øker volumet i brystkassen ganske mye. Hold så pusten og trekk inn magemusklene. Da kan man føle at organene i magen blir presset oppover mot brystet, som utvider seg enda mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de ligger nærmere "ytterhuden" enn det blæren gjør, uten noe særlig vev og organer "foran"? Lungene kan vel også romme en del mer enn det blæren gjør, noe som gjør at oppblåsningen blir synligere. Ser ikke bort fra at "denne fantastiske elastikken" fungerer litt på lungene også.. Men alt dette her er gjetning fra min side.

Det er da masse elastiske organer under lungene kan ta opp plassen, slik de vistnok gjør med blæra.

prøv dette:

pust inn litt, uten å at verken mage eller bryst utvider seg.

edit: grunnen til at man ikke ser at blæra er full er fordi mange organer flytter seg litt når de blir dyttet litt på, så dette fordeler seg over hele magen

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Prøv dette også da opposisjonen: hold magen ute så puster du ut uten at magen gå innover, dette skal være mulig og hvis det er det da viser det seg at vevet rundt lungene fyller opp den ekstra plassen til lungene når luften til lungene er ute av lungene samtidig som magen er ute.

Edit: Jeg skrev feil, pust ut ikke inn.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Selvfølgelig utvider det seg. Ingen har netet for at det utvider seg ved pusting eller fylling av blæren. Spørsmålet er om det faktisk utvider seg med like mye som inntaket av luft/urin, eller om noe av vevet inni kroppen blir litt trykket sammen og gjør at den ytre utvidelsen ikke blir like stor. Som sagt, jeg aner ikke, men dette virker logisk for meg og et par andre her.

Lenke til kommentar

Prøv dette også da opposisjonen: hold magen ute så puster du inn uten at magen gå innover, dette skal være mulig og hvis det er det da viser det seg at vevet rundt lungene fyller opp den ekstra plassen til lungene når luften til lungene er ute av lungene samtidig som magen er ute.

Det er da ingen problem, men brystkassa beveger seg ut når man puster inn...

Du har i stor grad mulighet til å ta inn/ut brystkassa og magesekken og flytte en av de når man puster.

Dette er fordi organene er fleksible og flytter seg...

Dette beviser ikke at vevet rundt lungene gjør noe som helst, kun at organene er fleksible og kan flyttes til en viss grad.

edit: Antagelig vil ikke lungene utvide seg like mye som man puster inn da luft lar seg lett komprimere, tipper det ligger på 99% eller noe slikt. Vann/urin lar seg knapt komprimere i det hele tatt.

edit2: Simen1, i need help with this!!

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg er enig i både det at lunger utvider seg når du puster og at magen utvider seg når du spiser/drikker, men jeg prøver å si at kroppens volum utvendig utvider seg mindre enn det volumet du får i deg.

Nå er ikke jeg den med mest peiling på kroppens organer, men jeg vil tro at når en urinblære eller en magesekk blir fylt med vann, som vi kan ta for å være inkompressibelt, så vil disse organene trykke sammen andre organer slik at volumet av vann drukket er større enn volumet magen din øker med. Det kan godt være at den forskjellen er veldig liten, men når diskusjonen starter med spørsmålet om å pisse i en basseng og se om vannstanden hever seg bittelitt eller ikke så tror jeg at det får gå an.

Lenke til kommentar

Tricell: Når man urinerer 1 dl så minker kroppens volum med nøyaktig 1 dl og vekta minker med nøyaktig 0,1 kg siden urin har samme tetthet som vann.

Når man drikker en halv liter vann så øker kroppens volum med nøyaktig en halv liter og vekta med en halv kilo.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tricell: Når man urinerer 1 dl så minker kroppens volum med nøyaktig 1 dl og vekta minker med nøyaktig 0,1 kg siden urin har samme tetthet som vann.

Når man drikker en halv liter vann så øker kroppens volum med nøyaktig en halv liter og vekta med en halv kilo.

Du glemmer å regne med at tomrom i kroppen blir fylt opp pga elastisiteten, blæren fylles opp så komprimeres organene rundt blæren, pluss magen går bittelitt ut.

Lenke til kommentar

Er det ikke alltid en del luft i magesekken som gjør at volumet til kroppen ikke nødvendigvis øker propesjonalt med inntaket?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

blant annet, samme med tarmene, disse tom rommene kan komprimeres av de nærliggende organene i fordøyelsessystemet, for eksempel blæren kan utvide seg og ta opp overflødige plassen til magesekk og tarmer osv før den begynner å utvide magen.

Lenke til kommentar

Komprimerte organer? Det må du fortelle mer om. Også disse tomromene er veldig interessant å høre mer om.

</ironi> De tomrom som måtte være rundt i kroppen er fylt av væsker eller gasser. F.eks magesekken med syre eller bobler i tarmsystemet. Problemet med ressonementet ditt er bare at disse "tomromene" ikke erstattes på noe vis når man drikker vann. Det oppstår heller ikke noen tomrom i kroppen som følge av urinering.

Det med komprimering er også helt fjernt. Tenk bare på dykkere. Hvor mye mindre volum mener du disse får ved f.eks en dobling av trykket fra 1 atm til 2 atm (fra 0 til 10 meters dyp)? Til informasjon så er vann og kroppslige organer praktisk talt ikke mulig å komprimere så man blir ikke nevneverdig mindre av selv 10 ganger så høyt trykk som ved overflata (100 meters dyp). Trykkforholdene i kroppen er til sammenligning veldig mye mindre enn man får ved å dykke 10 meter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...