Gå til innhold

Vil vannhøyden heve seg om personene inni bassenget urinerer i bassenget?

Pañolada

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om 100 personer går ut i et basseng, da hever vannhøyden seg.

Ja.

Putter du X antall liter menneske i ett basseng vil det heve seg tilsvarende.

Hvis de da, etter å ha gått ut i, urinerer i bassenget, vil vannhøyden heve seg mer da?

Nei, urinen er allerede i menneskene som er i bassenget, og tar opp like mye volum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har en diskusjon på gang og det jeg lurer på da er:

Om 100 personer går ut i et basseng, da hever vannhøyden seg. Hvis de da, etter å ha gått ut i, urinerer i bassenget, vil vannhøyden heve seg mer da?

Jeg vil nok tippe at vannstanden vil heve seg, men det vil ikke være synlig for det blotte øye. urinen er i urinblæren, og et punkt på kroppen vil ikke gå innover ettersom denne urinblæren tømmes for urin.

Lenke til kommentar

Har en diskusjon på gang og det jeg lurer på da er:

Om 100 personer går ut i et basseng, da hever vannhøyden seg. Hvis de da, etter å ha gått ut i, urinerer i bassenget, vil vannhøyden heve seg mer da?

Jeg vil nok tippe at vannstanden vil heve seg, men det vil ikke være synlig for det blotte øye. urinen er i urinblæren, og et punkt på kroppen vil ikke gå innover ettersom denne urinblæren tømmes for urin.

Neste gang du må urinere, press litt helt nederst på magen din når du urinerer og du vil gjenne at magen går innover :)

Jo mer du må urinere, jo bedre merker du det.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis du tisser nesten en halv liter dersom du er en voksen person altså 500cm3 med tiss, det betyr ikke at magen vil gå inn 500cm3 ettersom blæren ble tappet for 500cm3 urin, ergo vannstanden stiger litt dersom 100 voksne personer tisser en halv liter hver.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er det jeg prøver å si, vekten blir endret men ikke kroppens fasade eller volum for den blir uforandret, mens vannstanden stiger ettersom det kommer med væske i bassenget.

Lenke til kommentar

Hvis du tisser nesten en halv liter dersom du er en voksen person altså 500cm3 med tiss, det betyr ikke at magen vil gå inn 500cm3 ettersom blæren ble tappet for 500cm3 urin, ergo vannstanden stiger litt dersom 100 voksne personer tisser en halv liter hver.

Tør jeg spørre hvorfor og hvordan kroppsvolumet ikke synker med 500cm3 når man urinerer 500cm3?

Hva fyller volumet til de 500cm3 urin man urinerte?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Kilde for denne påstanden? Det vil jo si at dette blir erstattet med luft i blæren, men dette skjer så vidt jeg vet ikke. Den krymper bare, og magen blir sugd tilsvarende inn. Kroppen består stort sett av værske og fast form, som i dette eksempelet kan sees på som ukomprimerbart. Da er det umulig at ditt volum ikke krymper med nøyaktig samme volum som du tisser ut, med mindre det kommer gass fra et sted utenfra.

Med andre ord, du har feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

For det første så er kroppen elastisk, den kan krympe og ekspandere uten problemer. Ergo den trenger ikke et annet stoff som må fylle et eventuelt vakuum eller under trykk. Når du tisser så blir urinblæren tom for urin og den trekker seg sammen, men vevet som ligger rundt vil da være elastisk slik at vevet blir strukket og ikke dratt på en slik måte at blæren drar på vevet så drar vevet inn huden osv.

Hvis du spiser ekstremt mye mat så vil du ikke få en gravid mage, men du kan nok se at magen er bittelitt større men ikke så mye større at den ekstra størrelsen tilsvarer alt den maten og væsken.

Lenke til kommentar

For det første så er kroppen elastisk, den kan krympe og ekspandere uten problemer. Ergo den trenger ikke et annet stoff som må fylle et eventuelt vakuum eller under trykk. Når du tisser så blir urinblæren tom for urin og den trekker seg sammen, men vevet som ligger rundt vil da være elastisk slik at vevet blir strukket og ikke dratt på en slik måte at blæren drar på vevet så drar vevet inn huden osv.

Hvis du spiser ekstremt mye mat så vil du ikke få en gravid mage, men du kan nok se at magen er bittelitt større men ikke så mye større at den ekstra størrelsen tilsvarer alt den maten og væsken.

Så det blir undertrykk i urinblære/urinblæra øker i volum.

Stryk det som ikke passer.

Eller er det noe annet som skjer?

Elastik betyr kun at det kan strekkes, som en strikk.

Du kan strekke en strikk, men du kan ikke få mer volum ut av en strikk om du strekker den.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har aldri ment at volumet øker dersom men strekker vevet. Men jeg har derimot påstått at kroppen er elastisk, et godt eksempel på dette er magesekken, den utvider seg når den fylles opp med innhold, så trekker den seg sammen igjen når den tappes. Det samme skjer med urinblæren. Når urinblæren trekker seg sammen så må området rundt urinblæren "fylles" med noe, og det blir det nærliggende vevet som blir strukket og på denne måten blir ikke kroppens fasade påvirket. Det blir for dumt å si at man får en svulst når man er tissetrengt men så forsvinner svulsten når man har tisset.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri ment at volumet øker dersom men strekker vevet. Men jeg har derimot påstått at kroppen er elastisk, et godt eksempel på dette er magesekken, den utvider seg når den fylles opp med innhold, så trekker den seg sammen igjen når den tappes. Det samme skjer med urinblæren. Når urinblæren trekker seg sammen så må området rundt urinblæren "fylles" med noe, og det blir det nærliggende vevet som blir strukket og på denne måten blir ikke kroppens fasade påvirket. Det blir for dumt å si at man får en svulst når man er tissetrengt men så forsvinner svulsten når man har tisset.

man får svulst når man tisser?

Du mener kanskje at det kommer en klump på magen?

Som du nevner, kroppen er elastisk, og dette blir da fordelt utover magen, urinblæra dytter på det som ligger rundt. Det er motsatt når man urinerer, dette går sammen igjen, som påvirker volumet til kroppen.

Urinblæra er som en ballong, tømmer du balongen tar den mindre plass.

Ett VELDIG stort problem i din teori er at kroppen har samme volum, mindre vekt uten at verken trykk blir endret eller volum blir lagt til.

Fjerner du 500ml fra noe uten å endre noe annet vil det noe være 500ml mindre.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har aldri ment at volumet øker dersom men strekker vevet. Men jeg har derimot påstått at kroppen er elastisk, et godt eksempel på dette er magesekken, den utvider seg når den fylles opp med innhold, så trekker den seg sammen igjen når den tappes. Det samme skjer med urinblæren. Når urinblæren trekker seg sammen så må området rundt urinblæren "fylles" med noe, og det blir det nærliggende vevet som blir strukket og på denne måten blir ikke kroppens fasade påvirket.

Dette er feil. Det nærliggende vevet blir ikke strukket, men blir trekt innover og følger med helt ut til huden som også følger med, og derfor ser vi at magen krymper når man pisser.

Men du kan for all det motbevise meg hvis du klarer å doble volumet til en rå kotelett bare ved å strekke i den. :)

Det blir for dumt å si at man får en svulst når man er tissetrengt men så forsvinner svulsten når man har tisset.

Men det er ikke for dumt å påstå at vevet strekker seg og massetettheten minsker i hele kroppen når man pisser, i stedet for at magen blir mindre rund (noe du selv kan sjekke ved å se og kjenne på magen din når du pisser, selv om jeg regner med du ikke tør prøve dette i frykt for å vise for deg selv at du tar feil.)

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs jo på om personene flyter oppe på vannet eller befinner seg fullstendig under vann i det de tisser. Når man er fullstendig under vann så er det bare volumet av personen som har noe å si på vannstanden.

Jeg regner med at kroppen utvendig ikke krymper så mye når man tisser, så om du tisser når du ligger under vann vil vanstanden heve seg litt. (Med mindre du er så dypt at vanntrykket vil klemme deg sammen).

Flyter du på overflaten og tisser vil ikke vannstanden endre seg. Du tilfører væske til bassenget, men blir selv lettere og dermed trykker ut like mye vann. (Urinen forlater kroppen, men massetettheten til resten av kroppen endrer seg ikke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...