Gå til innhold

DVD Shrink ukomprimert

Anbefalte innlegg

Hører rykter om at DVD Shrinker dekoder dårligere enn f.eks. DVD Decrypter.

Men vil det da si at hvis jeg bruker DVD Shrink til å lage en UKOMPRIMERT kopi og senere lager en UKOMPRIMERT kopi av den igjen, og så av den igjen osv..... så vil det etterhvert bli dårligere?

Jeg trodde at dekodingen/rippingen lager identisk versjon ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Grunnen for at jeg spør så "sykt" er at jeg gjerne vil vite hva som skjer "bak" her.

Trodde at ved ripping ble det en identisk kopi, men mulig ikke DVD Shrinker ripper på den måten jeg tenkte meg det.

Kanskje den må rekode filmen pga. den fjerner kopisperren?

Men vanlig CD musikk ripping blir vel identisk?

La oss si jeg hadde rippet en CD, brent den (uten noen feil) og rippa den, brent den, rippa den osv. i lang tid.

Vil resultatet da være identisk med orginalen, eller vil den bli "dårligere og dårligere"?

(forutsetter perfekt ripping og brenning uten feil av noen slag)

Lenke til kommentar

Hvis du bruker formatet FLAC til cd ripping, vil du ikke miste kvalitet. Men jeg _tror_ du mister kvalitet hvis du ripper til mp3, så til cd, så til mp3 igjen, uansett hvor høy bitrate du har. Er rimelig sikker.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker formatet FLAC til cd ripping, vil du ikke miste kvalitet. Men jeg _tror_ du mister kvalitet hvis du ripper til mp3, så til cd, så til mp3 igjen, uansett hvor høy bitrate du har. Er rimelig sikker.

Det stemmer, mp3 vil amn kjapt miste endel kvalitet på hvis man gjør slik, men ukomprimert (wav), eller lossless komprimering, vil ikke ha dette kvalitetstapet. Nå er dvd allerede i utgangspunktet komprimert, så for å få kvalitetstap så må programmet re-encode filmen, det kan det hande det gjør siden de fleste filmer ligger på dual-layer og dermed ikke har man ikke plass til alt på en brenne-dvd. For å unngå dette eller gjøre problemet mindre, så kan man fjerne ekstra-feutures o.l., men i alle tilfeller bør programmet bare re-encode den første fangen, for etter det er jo filmen liten nok, hvis ikke så er det litt merkelig lagd ihvertfall.

AtW

Lenke til kommentar
Trodde at ved ripping ble det en identisk kopi, men mulig ikke DVD Shrinker ripper på den måten jeg tenkte meg det.

Kanskje den må rekode filmen pga. den fjerner kopisperren?

Tror du er inne på noe der at den må rekode filmen for å gjøre den sone fri, osv. Men det er jo ingen ting som vil hindre deg i kopiere (fil for fil) en dvd til en annen dvd. Annet enn at du ikke har plass til en hel dvd på en vanlig dvd+/-r

Men vanlig CD musikk ripping blir vel identisk?

La oss si jeg hadde rippet en CD, brent den (uten noen feil) og rippa den, brent den, rippa den osv. i lang tid.

Vil resultatet da være identisk med orginalen, eller vil den bli "dårligere og dårligere"?

(forutsetter perfekt ripping og brenning uten feil av noen slag)

Dersom et program bearbeider dataene, f.eks. justerer verdiene for at volumet skal bli bedre, så vil jeg regne med at du vil få litt kvalitetstap med tid og stunder. Men vanlige program for å kopiere cd-plater, f.eks. nero, kopiere dataene bit for bit. Altså de forandrer ikke dataene.

PS. Men enkelte kopibeskyttelser utnytter det at Nero og andre programmer ikke forandrer dataene. Derfor lager produsentene feil i selve cd'ene som kopi programmene oppdager er feil, slik at cden blant annet ikke går ann å kopiere. Veldig forenklet sagt :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...