Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge kan bilen stå i kulda?


TheMartine

Anbefalte innlegg

Hey hoes. Beklager på forhånd om dette spørsmålet er teit eller om jeg har gjort for dårlig research, men det er en hastesak, så here goes.

 

I fjor høst kjøpte jeg nytt batteri til bilen ('95 Nissan Primera LX, om det betyr noe). Denne høsten og vinteren har den stått ganske mye stille, altså det går gjerne en uke mellom hver gang jeg kjører. Da kjører jeg til gjengjeld ganske mye iløpet av et par-tre dager.

 

Det jeg lurer på nå, er hvor lenge jeg kan tørre å la den stå uten at batteriet skal tappe seg? Nå har den stått siden søndag, det har vært mellom cirka -4 og -10 grader her, og jeg håper å kunne la den stå til fredag. Burde jeg eventuelt starte bilen og la den gå et kvarter, eller vil det gjøre mer skade?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på el-anlegget i bilen, hvor mye alt trekker når alt er av.

Min x-suzuki trakk 112 hvor ca 30-40 er normal og da var batteriet flatt etter 2 uker.

 

Modererer litt, se neste post.

 

Dvs det hjelper ikke å starte bilen i 15 min for å "lade" , jeg ville ha tatt ut batteriet og tatt det med inn.

Iallefall ladet det opp dagen før du skal kjøre om den står i noen uker.

Endret av War
Lenke til kommentar

El-anlegget har jeg null snøring på, men jeg tror det ikke trekker innmari mye. Den pleier starte lett, selv etter å ha stått mange dager i kulda. Men det vel også mye fordi batteriet ikke er mer enn et år gammelt.

 

Og da skal det jo nevnes at det ikke er noe galt med batteriet, men jeg er redd for at om det står lenge stille i kulda, da kan det kanskje bli flatt. Men sannsynligheten for det er kanskje ikke så stor?

 

Da dropper jeg i hvert fall å starte bilen i dag. Ante ikke at man ikke kunne lade det ved å kjøre :b

Lenke til kommentar

Et batteri blir aldri bedre en det er ved å kjøre, flatt batteri du får hjelp til å starte med burde lades opp med lader.

Hjelper ikke kjøre til Tromsø, fortsatt like flatt ved neste start.

 

Dvs det hjelper ikke å starte bilen i 15 min for å "lade" , jeg ville ha tatt ut batteriet og tatt det med inn.

Iallefall ladet det opp dagen før du skal kjøre om den står i noen uker.

Nåja, det er en sannhet med litt modifikasjoner. En vanlig lader lader ikke med noe særlig mer enn 14,4V den heller, akkurat som dynamoen. Lar du bilen gå lenge nok, og bruker mindre strøm på elektriske duppeditter mens du kjører enn det dynamoen leverer, så vil batteriet ta imot lading. Men, akkurat som med en vanlig lader som bør stå på over natta (minst), så tar det mange timer å lade opp et bortimot tomt batteri. Altså er jeg helt enig i at det ikke er lurt å starte bilen i kulda for å la den gå et kvarter; på så kort tid får du ikke en gang erstattet den strømmen du brukte opp på å få start.

Folk som pendler kort vei (f.eks. 10-15 minutt) til jobben uten motorvarmer (altså mye kaldstart) kan m.a.o. forvente trøbbel etter hvert uten vedlikeholdslading.

 

Så tilbake til hovedspørsmålet; som sagt kommer det helt an på hvor mange elektriske hjerner og minnefunksjoner det er på bilen som stjeler strøm til "standby". Jeg har en gravemaskin som står i ro hele vinteren, fra oktober-november til april-mai, eller m.a.o. ca 6mnd, og da er det fortsatt strøm nok på batteriet til å få start igjen om våren, uten vedlikeholdslading. Men det er en eldre maskin med lite/ingen elektronikk, der er det vel kun CD-spilleren som trekker noe strøm når den står i ro.

Lenke til kommentar

Ja jeg må legge til, man vil ikke kunne lade det mer en 80% med kjøring hvis det først er flatt , dvs man må etter å hatt flatt batteri lade det med lader.

Det var det jeg egentlig mente.

 

Så Martine, hvis du kjører korte turer / batteriet ditt ikke er fullladet så vil den lade fortere ut i kulda.

Lenke til kommentar

Et startbatteri som har vært flatt vil aldri (med de fleste typer) kunne bli bra igjen. Har batteriet vært såpass utladet at man ikke får start så kan man likegodt bytte batteriet, hvis man ønsker å unngå problemer senere.

 

Ønsker man å unngå batteriproblemer kan man sørge for å bruke batterilader, minimalt med strøm under kjøring (som f.eks. å skrape bakruta fremfor å bruke glødetrådene), være flink til å sette på parklys når man skal, bruke motorvarmer, og ikke minst utføre gjevnlige servicer med olje og pluggskifte.

Lenke til kommentar

Okei, dere snakker mye om flate batterier her, men jeg må igjen presisere at det ikke er noe galt med mitt batteri. Jeg bare lurer på hvor lenge jeg kan tørre å la et fulladet batteri stå i kulda, før det eventuelt begynner å tappe seg? Forøvrig startet bilen på et blunk i går. :)

Som du ser av erfaringen/eksempelet mitt over, så kan den kanskje stå et helt halvt år uten problemer, men det kommer an på hvor mye elektronikk det er som trekker strøm når bilen er slått av. Som en enkel tommelfingerregel tillater jeg meg å antyde at om du bruker du bilen minst en gang i måneden får du neppe noe problem. Men det kommer som sagt før også an på bruken; mange kaldstarter uten motorvarmer, og kort kjøring mellom hver start/stopp kan gi trøbbel etterhvert.

Lenke til kommentar

Greit å ta en tur i mnd for andre komponenter også. Litt kjekt få bremset vekk litt rust og smurt opp motor/drivverk. Ta deg en lengre tur på rundt 5-6 + mil en gang i mnd med noen brå nedbremsinger og kraftige akselerasjoner, så får du en frisk og god bil med fulladet batteri ;)

 

Edit: Siden du har en litt eldre bil kan det være greit å ha en noenlunde full tank. Slipper eventuelle problemer med kondens ;)

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Jeg tipper det er lite elektronikk som trekker strøm når bilen ikke går. Det er en temmelig low tech-bil :b

Når jeg kjører, er som regel minst to-tre mil hver gang, og noen ganger det dobbelte, og jeg parkerer alltid med full tank når jeg vet den skal stå en uke eller to. Det eneste som da bekymrer meg, er at jeg ikke har motorvarmer.

 

Takker så mye for gode råd og tips. :)

Endret av TheMartine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...