Gå til innhold

Excel - Unøyaktig svar på enkle regnestykker

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg grønn over det jeg mener må være en feil i Excel. Det er fint om noen gidder å sjekke dette for å se om dette faktisk gjelder alle.

Åpne et nytt regneark og skriv =1,2-1,1

De fleste vil lett kunne regne seg frem til at svaret skal bli 0,1, og det er også det du ser i utgangspunktet med standard antall desimaler i cellen. Hvis du derimot øker antallet desimaler, da endres svaret etter hvert fra 0,100000000000000 til 0,09999999999999990. Du kan også se dette kjappere ved å trykke F9 mens du redigerer formelen.

En såpass liten differanse er i utgangspunktet betydningsløs, men den kan virkelig skape hodebry i enkelte situasjoner. I A1, skriv =1,2-1,1 og i A2, skriv =1,3-1,2. Hvis du da i A3 skriver =A1=A2, da skal vel denne formelen returnere SANN, men det gjør den ikke. Den viser heller USANN selv om svaret skal være nøyaktig 0,1 i begge cellene. En workaround er å heller skrive =HVIS(STØRST(A1:A2)-MIN(A1:A2)<0,00001;SANN;USANN), men det burde ikke være nødvendig...

Jeg bruker Excel 2003 og jeg er spent på å høre om problemet også finnes i 2007 og 2010. Merk at man får ikke alltid rare resultat i slike regnestykker. 1,3-1,2 blir faktisk akkurat 0,1 mens 1,2-1,1 altså ikke blir det. Med 1,4 som eksempel får vi:

1,4-1,0 = 0,4

1,4-1,1 = 0,3

1,4-1,2 = 0,2

1,4-1,3 = 0,09999999999999990

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler ikke om Excel eller Excelversjon, men om overgangene mellom desimale og binære tall. På samme måte som det ikke finnes et desimaltall som representerer eksakt 1/3, finnes ikke et binærtall som eksakt representerer 1/10. Se

http://www.cpearson.com/Excel/rounding.htm for bakgrunn og mer teori.

Så jo, det er nødvendig å ta høyde for ørsmå avvik i formler som sammenligner tall. Du kan velge en setting i excelfilen som heter "presisjon som vist" (i verktøy > alternativer) hvis dette fortsetter å irritere deg, men det er primitivt og frarådes sterkt.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...