Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 6970

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hva man skal med 2stk gtx 570 6000kr eller 2stk gxt 580 7600kr til selv om man har flere skjermer. For meg så blir det nesten litt sløsing men det syns jeg da.

Jeg synes det å bruke 10k på alu-felger på bil som er verdt 30k er også sløsing, men likevel er det vel brukt penger :thumbup:

Jeg synes bare at det er tullete at fanboys skal komme med disse ytelse/pris ytelse/watt argumentene nå som AMD ikke klare å levere skikkelige resultater. Idag tapte AMD på ytelse i high-end markedet hvor ytelse er den eneste som gjelder. Vi som er entusiaster som vil ha det kjappeste kortet, driter i strøm, driter i om det er litt dyrere i innkjøp. Vi kjøper best mulig kort for best mulig opplevelse i spill og benchmark. Og der kommer AMD ikke langt nok.

Nvidia vant denne gang, velfortjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ser ut som dødt løp i både pris og ytelse mellom gtx 570 og radeon 6970. Så det blir vel heller andre egenskaper som bestemmer hva du skal velge (dvs physx/cuda/linux-støtte vs eyefinity/strømforbruk). Om ingen av de tingene er viktig for deg er det ærlig talt ett fett hvilken av dem du velger.

Gtx 580 har fremdeles ytelsestronen naturligvis, men det har vel lagt i kortene en stund.... 

Endret av Philophobe
Lenke til kommentar

nVidia leder top-end-kampen foreløpig, fordi AMD lar det skje. De gikk ut mot gtx570 og gjorde en god innsats. Med lik ytelse og 12% færre transistorer vil jeg tro at AMD (veldig grovt anslagsvis) kan ha et overskudd på 12%, mens nVidia ikke tjener et rødt øre.

Single-kort er de like utifra Anandtech sin test (som jeg setter litt større lit til enn hw.no, sorry...), når du kjører 6970 i CF tar det virkelig av på høye oppløsninger (muligens pga 2GB minne). Tipper dobbeltkjernekortet til AMD vil bli det raskeste enkeltstående grafikkortet på markedet. En dobbeltkjernevariant av 580-kortet vil vel bli vanskelig å realisere pga høyt effektforbruk?

Det blir interessant å se hvilken "entutiastmodell" (eller kombinasjon av disse) som vil trone overklokkingsracet blant de aller mest entusiastiske entusiastene. Jeg synes det har vært en tendens til å se mye ATI/AMD der... Til dette bruket vil jeg tro at ytelse/watt er MEGET viktig.

Lenke til kommentar

Dauemannen: I prislistene er de likt ja, men så vidt jeg kan se er det ikke noen på lager til den prisen ennå, dette kan dog fort endre seg. (korriger meg gjerne) Det er det som kan oppdrives nå som teller, og så vidt jeg ser gir dermed GTX 570 mer for pengene generelt med det som kan bestilles i dag. Men hvis Komplett får inn HD 6970 til 2995 kr i morgen så stiller de omtrent likt der.

Det er få som har like gode testrutiner for støy som Techpowerup, men har du bedre tester så er jeg villig til å se på.

Jeg foreslår at du leser det jeg skrev en gang til:

selv om HD 6950 vinner ytelsemessig over det meste utenom overklokede GTX 470, så finnes GTX 470 med f.eks. TwinFrozr II som er stillere. Over nyttår kommer GTX 560.
Jeg snakket om konkurrenter til HD 6950, og sa ikke at disse nødvendigvis var bedre.
Lenke til kommentar

Efikkan: Hvis du ser på denne linken, ser du at det er godt med kort bekreftet dato 17. desember til 2995. Nå skal rett være rett: det eneste kortet jeg har sett på lager er hos Dustin Home, og det er rimelig dyrt. Men i og med at det faktisk står bekreftet hos Komplett, så regner jeg HD 6950 som "praktisk talt på lager", til samme pris som GTX 570.

selv om HD 6950 vinner ytelsemessig over det meste utenom overklokede GTX 470, så finnes GTX 470 med f.eks. TwinFrozr II som er stillere. Over nyttår kommer GTX 560.
Jeg snakket om konkurrenter til HD 6950, og sa ikke at disse nødvendigvis var bedre.

Det var først og fremst den uthevede delen jeg kommenterte. Det Gigabytekortet jeg linket til er vel den eneste reelle konkurrenten Nvidia har i samme prisklasse (i alle fall som jeg ved første øyekast kunne finne hos norske nettbutikker) og til samme prisen er eneste fordelen (bortsett fra Physx/3D etc.) en bedre kjøler. Poenget mitt var at HD 6950 stiller meget godt i sin klasse og nevnte kort er vel den eneste virkelige konkurrenten. Og jeg synes HD 6950 alt i alt virker som et sterkere kort, men det er individuelt. Jeg har vanskelig for å se overklokkede GTX 460 konkurrere med HD 6950. Selv Evgakortet i Anandtechs HD 6870-test var bare marginalt raskere enn HD 6870. Så alt i alt har HD 6950 få reelle konkurrenter, men GTX 560 kan nok fort ordne opp i det.

Når det gjelder støy er det en viktig ting jeg ikke tenkte over i første omgang: Er støymålingen gjort under Furmark eller under en typisk spillmåling. Anandtech sier klart i sin test at de bruker Furmark, men jeg klarer ikke å finne ut av det hos Techpowerup. Spesielt nå når AMD har lansert Powertune er Furmarkresultater lite representative for støy under vanlig spilling, og det er jo tross alt det vi er mest interessert for. Hvis vi går ut fra at bla. Techpowerup har testet load i et spill, stemmer det godt med at Anand får litt mindre støy fra AMD-kortene i Furmark.

Lenke til kommentar

Nvidia blir nok ikke lenge sittende med ytelsetronen =)

Hvis enkel kjernen 6970 yter såppas med tidlige drivere så kommer nok 6990 til å ta livet av 580gtx.

HD 6990 kommer selvsagt til å være raskere enn GTX 580, det som er interessant er hvordan kortet gjør det mot dual-GF110 kortet som kommer omtrent samtidig...

nVidia leder top-end-kampen foreløpig, fordi AMD lar det skje. De gikk ut mot gtx570 og gjorde en god innsats. Med lik ytelse og 12% færre transistorer vil jeg tro at AMD (veldig grovt anslagsvis) kan ha et overskudd på 12%, mens nVidia ikke tjener et rødt øre.

Citation Needed!!

12% flere transistorer betyr ikke nødvendigvis 12% dyrere.

Det blir interessant å se hvilken "entutiastmodell" (eller kombinasjon av disse) som vil trone overklokkingsracet blant de aller mest entusiastiske entusiastene. Jeg synes det har vært en tendens til å se mye ATI/AMD der... Til dette bruket vil jeg tro at ytelse/watt er MEGET viktig.

I hvilken grad arkitekturen skalerer er mer viktig...

Lenke til kommentar

Neida, jeg er ikke ute etter å kverulere. Poenget mitt var at jeg vanskelig kan se overklokkede GTX 460 konkurrere med HD 6950 da de har omtrent samme ytelse som HD 6870, og at eneste konkurrent til HD 6950 fra Nvidia er overklokkede GTX 470. Det er da ikke kverulering.

Edit:

Raptor' timestamp='1292434270' post='16638555']

Citation Needed!!

Så enkelt er det nok ikke, nei. Da hadde jo HD 6970 hatt 45% bedre ytelse enn HD 6870, og i realiteten er forskjellen i beste fall rundt 30%. Men når det er sagt har Visjoner et poeng: det er ikke vanskelig å innbille seg at hvis ATI hadde fortsatt med samme filosofi som før AMD-oppkjøpet, så er det fullt mulig at de hadde holdt ytelsestronen i dag.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Utklassing av lillebror Nvidia denne runden gitt.

Når ble nvidia lillebror?

Uansett, til dere som spør om man kun ser på ytelse, nei, jeg ser i hvert fall ikke kun på ytelse, men physx, cuda, og at amd er bedritne på å lage drivere. Og ikke minst at amd tilbyr et supportforum, der de sensurerer bort alle virkelige problemer, har selv skrevet fire lange innlegg om hva som er galt med driveren og spurt etter løsninger eller om det skal bli fikset, alle fire gangene ble det slettet på under en time, uten at jeg fikk noen forklaring på hvorfor, har flere venner med samme erfaring.

Derfor kommer ikke mitt neste kort til å bli amd. En så enkel ting som at viftestyringen ikke går opp og ned med 10% konstant, eller noe så latterlig som default underscan via hdmi som ikke kan endres på.

Og til sist: ATI lager ubrukelige drivere til linux, der nvidia har vært ganske flink i flere år. (Prøv å installere en ati driver for et kort som er mer enn 2 år gammelt på en rykende fersk krenel).

EDIT: ATI fokuserer riktig på effektforbruk, men det koster dem ytelsestronen denne runden.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hva man skal med 2stk gtx 570 til 6000kr eller 2stk gxt 580 til 7600kr selv om man har flere skjermer. For meg så blir det nesten litt sløsing men det syns jeg da.

1. Folk tenker fremover. At et kort holder nå betyr ikke at det vil holde om et år.

2. Tror du at et 570 vil holde om du har lyst til å game Metro 2033 på 3 skjermer med en total oppløsning på 7680x1600, eller kanskje mer? Vel, det er hvertfall feil.

3. At du syntes det er sløsing er irrelevant. Dette er hobby, og om man ønsker å bruke penger på det ønsker man å bruke penger på det.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Citation Needed!!

Jeg sa ikke 12% flere transistorer, men 12% færre. Det er faktisk nærmere 14% flere hvis man regner den veien. Vet ikke hvilken vei det er mest hensiktsmessig å regne...

Har ikke sett noen offisielle tall på die size, men tallene 520mm^2 for gtx580 og 389mm^2 for HD6970 har dukket opp ved diverse søk. Det høres riktig ut, og noen kan sikkert rette på meg hvis disse tallene er feil. Utifra det er faktisk nVidias kjerne 33% større enn AMDs (AMDs er 25% mindre). Det har ganske mye å si på produksjonskostnader. Nå kan man anta at nVidia har høyere yield på 570-produktet enn AMD har på HD6970 hvis nVidia benytter de beste kjernene til GTX580, men 33% er en kjempestor forskjell når produktene er priset likt. Dette kan jo forklare hvorfor AMD er fornøyde med å "gi fra seg" ytelsestronen for øyeblikket.

Som du ser skrev jeg "veldig grovt anslagsvis". Jeg har ingen grunn til å anta noe annet. De er begge på samme produksjonsstørrelse, 40nm. Jo flere transistorer, jo større die. Jo større die, dess færre kjerner pr silisium-vaffel. Færre kjerner pr. vaffel => dyrere kjerner. Yield spiller selvfølgelig inn, men dette kan neppe utgjøre forferdelig mye.

I hvilken grad arkitekturen skalerer er mer viktig...

Testene til Anandtech hinter om at 6970 skalerer meget bra, og 6970CF slår gtx580sli i flere tester... Mitt poeng var imidlertid at ytelse pr/watt blir ekstremt viktig når du skal presse to slike monsterkjerner inn på samme kort. nVidias (antakelig meget gode) kjøler klarer å kjøle en enkelt kjerne bra, men når de skal over på dobbeltkjerne blir de nok nødt til å skru ned diverse frekvenser for at kortet ikke skal brenne opp. Så ja, det blir veldig interessant å se hvordan denne "battle of titans" blir. :p

Lenke til kommentar
Mange har ventet, nå er Cayman endelig her. Skatteparadis eller bare paradis for mange, det er snakk om de nye skjermkortene til AMD, Radeon HD 6900-serien. AMD har gitt navn til hele 6000-serien med skjermkort fra øyene i den nordlige delen av Karibia, og nå er det altså Cayman Islands som får æren.

Beklager litt OT, men stusser veldig over denne informasjonen. Cayman er da en alligator/krokodille, ikke en øygruppe. Cayman Islands, eller Alligatorøyene derimot er en øygruppe og et skatteparadis. Jeg finner ingen andre referanser til AMD Cayman Islands...Er dette rene antagelser fra artikkelforfatteren?

Lenke til kommentar

Neida, jeg er ikke ute etter å kverulere. Poenget mitt var at jeg vanskelig kan se overklokkede GTX 460 konkurrere med HD 6950 da de har omtrent samme ytelse som HD 6870, og at eneste konkurrent til HD 6950 fra Nvidia er overklokkede GTX 470. Det er da ikke kverulering.

Vanlige GTX 470 er naturlig å ta med i vurderingen selv om jeg mener selv at HD 6950 er generelt et smartere valg. Ta f.eks. MSI GTX 470 TwinFrozr II som er en veldig stille løsning på tross av effektforbruk, hvis støynivå er viktig så er det en gyldig grunn til å vurdere det som en kandidat.

Og veldig overklokkede GTX 460 er svakere enn HD 6950, men enkelte av disse gir veldig mye for pengene og har god tilgjengelighet.

Alle disse er konkurrerende kort på ulike vis, og er naturlig å ta med i en vurdering, selv om egentlig kun overklokkede GTX 470 kan måle seg ytelsemessig med HD 6950, det var poenget mitt.

Lenke til kommentar

Og til sist: ATI lager ubrukelige drivere til linux, der nvidia har vært ganske flink i flere år. (Prøv å installere en ati driver for et kort som er mer enn 2 år gammelt på en rykende fersk krenel)

Det er lett sammenlignet med å installere OpenCL runtime og utviklingsmiljø for AMD kort under Linux... :no:

Som du ser skrev jeg "veldig grovt anslagsvis". Jeg har ingen grunn til å anta noe annet. De er begge på samme produksjonsstørrelse, 40nm. Jo flere transistorer, jo større die. Jo større die, dess færre kjerner pr silisium-vaffel. Færre kjerner pr. vaffel => dyrere kjerner. Yield spiller selvfølgelig inn, men dette kan neppe utgjøre forferdelig mye.

Det er veldig mye som spiller inn her. Det er ikke en fast pris per mm2 hos TSMC. Størrelsen på ordre spiller inn, samme gjelder veldig mange andre faktorer.

Andre faktorer som diverse andre brikker på PCB, spiller også inn. AMD har raskere (dyrere) og større (33%) minnemengde på kortene sine. Uansett så har jeg ikke nok data her til å diskutere det videre, men man bør ikke se deg blind på hvor stort areal brikken har

Beklager litt OT, men stusser veldig over denne informasjonen. Cayman er da en alligator/krokodille, ikke en øygruppe. Cayman Islands, eller Alligatorøyene derimot er en øygruppe og et skatteparadis. Jeg finner ingen andre referanser til AMD Cayman Islands...Er dette rene antagelser fra artikkelforfatteren?

Cayman er den del av "GPU-familien" Northern Islands. På samme måte som GF110 er en del av "GPU-familien" Fermi.

Neste "GPU-familie" fra AMD heter Southern Islands, neste fra Nvidia heter Kepler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1292441178' post='16639245']

Og til sist: ATI lager ubrukelige drivere til linux, der nvidia har vært ganske flink i flere år. (Prøv å installere en ati driver for et kort som er mer enn 2 år gammelt på en rykende fersk krenel)

Det er lett sammenlignet med å installere OpenCL runtime og utviklingsmiljø for AMD kort under Linux... :no:

Kjenner godt igjen det der. Jeg hadde et håp om at vi snart skulle gå bedre tider i møte, men det ser ikke slik ut etter at ting går i riktig retning. Ikke bare er det frustrerende å utvikle som følge av AMDs oppfattelse av standarder, men også ansvaret for problemene som kunden støter på med visse drivere. For GNU/Linux er det kort og greit bare å styre unna AMDs skjermkort en god stund til.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...