Gå til innhold

Bør Bjugnsaken tas opp igjen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke se bort fra at det blir film.

I en sivilsak må man fortsatt ikke bevise sin uskyld, derimot er bevisbyrden lavere.

For å bli dømt i en sivilsak må man med sannsynlighet ha gjennomført handlingen, mens i en straffesak må man ha bevis på at handlingen er utført.

Jf. Tengs-fetteren og skyldspørsmålet vs. erstatningskravet.

Nå ble Hammern frikjent, og gikk til søksmål mot staten for oppreisning. Den saken vant han også, men erstatningen var ikke på høyde med kravet. Les mer i linken i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Hvorfor har det ikke vært et skikkelig "aftermath" i denne saken?

Jeg mener, det var hele 36 navngitte barn som angivelig ble utsatt for overgrep. Disse personene er vel nå rundt 23 år gamle og kunne sånn sett bidra til å kaste nytt lys over saken.

Lenke til kommentar

Hvorfor har det ikke vært et skikkelig "aftermath" i denne saken?

Jeg mener, det var hele 36 navngitte barn som angivelig ble utsatt for overgrep. Disse personene er vel nå rundt 23 år gamle og kunne sånn sett bidra til å kaste nytt lys over saken.

Nei, barna har vel ikke eller minimalt uttalt seg ? Kanskje er de blitt foret med så mange fiksjoner at de knapt husker hva som egentlig skjedde selv ? De eldste burde vel det, tenker på de som da var 4+ år.

Nei, her er så mange involvert at det lokket som tydeligvis er lagt på saken nå neppe kommer til å bli lettet på.

Bare en litt interessant link:

http://www.krisesenter.org/docs/bjugn_saken_episode_nr666.htm

Lenke til kommentar

Kommer fra et område rett ved siden av og husker denne saken rimelig godt. Jeg var vel selv tre-fire år gammel da og kjenner flere som var "involvert" i saken. Noen mener at de "husker" ting, men det var vistnok en god del manipulering av ungene i form av "du husker vel at 'ditten og datten?'" og vi vet jo hvor enkel hjernen er å lure, spesielt når det kommer til hukommelse og minne. Jeg vet også av Ulf Hammern og barna hans og jeg må si at jeg ikke tror en døyt på at det skjedde noe som helst. Jeg tror at det var noe uskyldig som ble blåst opp helt ut av proporsjoner som følge av at media kastet seg på det. Som de alltid gjør i slike saker.

Lenke til kommentar

I følge den boken jeg har lest om saken så var det vanlig å spørre om "Har du sett tissen til Ulf?"

Foreldre spurte ut andre unger som var på besøk og historiene ble verre og verre.

Etter hukommelsen, så tror jeg dette var noe av det som skulle ha skjedd på jevnlig basis:

Ungene ble kjørt til en gård sammen med Ulf Hammern, halve teknisk-etat i Bjugn kommune og lensmannen, samt andre barnehagetanter. Der ble ungene tatt nakenbilder av i høyet og de måtte ta sauene bak på rompa på et "sted de ikke likte". Til slutt stakk Ulf Hammern kniven i sauene så blodet sprutet, etter å ha misbrukt både sauer og unger.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste en gang at selve avhørene av ungene var det største overgrepet i Bjugn. Det ble flydd inn såkallte eksperter av alle slag for å hale et eller annet ut av stakkarane.

At unger "ikke ville fortelle" ble ansett som tegn på at de skjulte noe, man tenkte liksom ikke tanken at de kanskje ikke hadde vært utsatt for noe som helst. Ikke rart at noen unger tilslutt tryglet og bad om å få slippe mer.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste en gang at selve avhørene av ungene var det største overgrepet i Bjugn. Det ble flydd inn såkallte eksperter av alle slag for å hale et eller annet ut av stakkarane.

At unger "ikke ville fortelle" ble ansett som tegn på at de skjulte noe, man tenkte liksom ikke tanken at de kanskje ikke hadde vært utsatt for noe som helst. Ikke rart at noen unger tilslutt tryglet og bad om å få slippe mer.

Det var vel sånn at svarte ungene av en anledning JA så var saken klar. Men svarte de NEI, så var det også tegn på overgrep. Det ble på en måte JA uansett hva de svarte.

Og så reiste jo barneombud Trond-Viggo Torgersen oppover også. Mange sier han forhåndsdømte. Etter det besøket økte historiene i enda mer i styrke.

Tviler vel på om det blir noen oppvask, når så mange "toppfolk" har tabbet seg ut.

Lenke til kommentar

Og så reiste jo barneombud Trond-Viggo Torgersen oppover også.

Ja, han ble faktisk fløyet opp dit i helikopter, det var vel også med på å forsterke dramaturgien

Var det forresten ikke hele 40 mistenkte personer som ble avhørt? (etter å ha blitt "utpekt" på bakgrunn av avhør med ungene)

Alt fra den lokale lensmann til diverse kommuneansatte osv. Det virker iallefall voldsomt for å si det sånn ;)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Tviler vel på om det blir noen oppvask, når så mange "toppfolk" har tabbet seg ut.

Staten gjorde dessuten det smarte trekket å kjapt betale ut voldsoffererstatning til de 33 barna (foreldrene) og da blir jo saken nærmest sementert.

En interessant artikkel om Bjugn-saken;

"Hva har virket traumatisk på barna som ble undersøkt og avhørt i Bjugn-saken?

Legitimerad psykolog fil.dr. LENA HELLBLOM SJÖGREN, Stockholm, foretar en gjennomgang av fremgangsmåten slik behandlerne selv skildrer den, og holder den opp mot forskningsbasert viten om slike situasjoner som behandlerne henviser til.

Hun konkluderer med at det er de voksnes uro, ryktespredningen, alle utspørringer, forhør og utredninger som gav barna traumatiske opplevelser."

http://www.nkmr.org/tilleggstraume_for_bjugn_barna.htm

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...