Gå til innhold

Spørsmål om tenner, emalje etc


Anbefalte innlegg

Heihei

 

Så litt på tenna mine istad( :!: ) og jeg blei litt overraska.

Den ene tanna mi buler liksom litt innover, det er ikke et sånn spontant hull, men alt innenfor (det jeg tror er-) emaljen går nedover (Betyr dette at emaljen er borte på toppen av tanna?).

 

Grunnen til dette er heelt sikkert at jeg drikker en del cola.

Det er snakk om 3-5 liter hver dag.

 

Så det jeg lurer på, er om emaljen vokser på plass, eller om jeg bør ta en tur til tannlege.

Jeg burde kanskje det uansett, snart.

Må jeg ta rotfylling når tenna mine er som de er? Eller må de da forsvinne helt ned til nervene?

 

Jeg tror ikke tenna mine ligger tynt ann, fordi jeg pusser de daglig, ikke rett etter jeg har drukket cola etc.

 

 

Hvordan ligger jeg ann? Er jeg fuck't?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langsom erosjon – ubotelig skade

– Dette er en relativt langsom prosess, som skjer på mikroplanet. Emaljen er en til to millimeter tykk, så det er nanomillimeter det er snakk om. Først etter et par år vil det kanskje begynne å synes, men da er skaden til gjengjeld ubotelig. Tannemalje er et biologisk sett unikt materiale som aldri vokser ut igjen. Tennene kan bli sprøere og brekke av i kantene, slik at de blir kortere – og tyggeflaten mindre. Det er en skade som ikke er helt uvanlig. Andre ganger blir tennene gule fordi emaljen er blitt så tynnslitt at tannbenet skinner gjennom. I ekstreme tilfelle er emaljen slitt helt bort, slik at det er strake veien inn til tannbenet. Da ligger nerven blottet – og det er såpass smertefullt at man må rotfylle for å eliminere isingen. Av og til må man også sette på krone. Det kan bli en kostbar affære, for dette koster ca. 6000 kroner per tann. Dessuten gjør svakere emalje også tennene mer sårbare for kariesangrep, forklarer Hajdu.

 

 

http://www.klikk.no/helse/tannhygiene/article245777.ece

Lenke til kommentar

 

Takker! Lærte veldig mye der.

 

Men jeg lurer fortsatt på dette med nervene, om emaljen er borte,

 

3-5 liter hver dag? Hvordan har du ikke diabetes?

 

Haha du er ikke den første som spør : )

Nå er jeg ingen tilhenger av godteri eller andre søtsaker, så jeg spiser ikkenoe av det. Kanskje det kan ha noe å gjøre :)

Lenke til kommentar

oi, men du skal vite at du ligger OVER faresonen! Jeg råder deg til å slutte med dette! Ikke bare legger det til grunn for en helt elendig form og muligens diabetes, men du får jo heller ikke i deg nok vann, og cola gir deg faktisk en midlertidlig "bakrus" som varer i noen timer om du drikker for mye. Ser ikke for meg at du har mye energi på ettermiddagen eller føler deg motivert osv. Så går det jo på tennene!

 

Prøv å trapp ned! :!:

 

Beklager for fullstendig offtopicness.

Lenke til kommentar

oi, men du skal vite at du ligger OVER faresonen! Jeg råder deg til å slutte med dette! Ikke bare legger det til grunn for en helt elendig form og muligens diabetes, men du får jo heller ikke i deg nok vann, og cola gir deg faktisk en midlertidlig "bakrus" som varer i noen timer om du drikker for mye. Ser ikke for meg at du har mye energi på ettermiddagen eller føler deg motivert osv. Så går det jo på tennene!

 

Prøv å trapp ned! :!:

 

Beklager for fullstendig offtopicness.

 

Ser hva du mener : )

 

veit ikke hvor mye colaen ødelegger for hverdagen, etterseom jeg prøver å trene 3 ganger i uken (prøver pga jobb på uhorvelig kvalme tidspunkter).

Jeg drikker flere glass vann til middag og til trening så, det skulle vel dekke det behovet :p

Men for all del, jeg har bestemt meg for å roe ned litt. Scratch that; En del

Lenke til kommentar

3-5 liter hver dag? Hvordan har du ikke diabetes?

Han er ung. Samtidig spiller også arvelighet, overvekt, osv. en rolle.

 

Nei. 4L per dag er en perfekt mengde. Hvit urin og ingen lukt. Frisk kropp. :)

Er hvit urin bra?

 

Ingen som har hatt noen form for sykdommer i min familie bortsett fra min morfar som fikk kols igår

 

Og jeg regner med du skjønner han mener fargefri :>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...