Populært innlegg vikingkylling Skrevet 15. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 15. desember 2010 *obs* Denne posten er satt på spissen! Det begynte for alvor med brenning av BHer, og selv i dag er det veldig mange kvinnfolk som maser om likestilling. Men er det lurt? Om vi ser på historien har familier alltid vært delt så far går ut og henter mat og mor steller hjemme og tar seg av familien. Men i en brutal verden der det slettes ikke var sikkert man fikk mat hver dag var det nødt til å bli slik. Noen strevde med å finne mat mens andre tok seg av familien. Om begge skulle stelle hjemme fikk de ikke mat. Skulle begge hente mat ville barna i beste fall leve i en søppelhaug. I verste fall kunne de bli drept eller kidnappet og huset okkupert. Skulle de dele på oppgavene og jakte hver sin gang ble ingen av foreldrene flinke i det. Spol så frem i tid til morderne tid. Vi har begynt å få likestilling, så vi ser kvinnfolk ute i arbeid daglig i alle slags yrker. Men er det bra? I gamle dager var kvinnfolk hjemme og tok seg av familien sin. Nå drar de fleste kvinnfolkene ut og skaffer seg arbeid. Men det er langt flere kvinnfolk i omsorgsyrker enn for eksempel som bilmekanikere eller bygningsarbeidere. Med andre ord var de lei av å sitte hjemme og ta seg av sin egen familie, så de dro ut og tok seg av andres familer. Nå snakker vi fremskritt. Hva er så resultatet av dette? Uten et hierarki i hjemmet faller de sammen som korthus. Mor er ute i jobb om dagen, men fortsetter som før med å stelle i huset når hun er hjemme fordi det er i genene. Far driter som regel i å vaske gulv og tørke støv, så selvsagt blir det krangling. Dette fører alt for ofte til skilsmisser, barn som aldri helt vet hvor de bor og kone/mann nummer fire, fem og seks. På mange måter er det et rent kaos. Dette igjen fører til at ekteskapet ikke lenger er hellig, men som regel en bagatell som ligger i genene. Kvinnfolk brukte å stelle hjemme og ta seg av familien, så selv om de er ute i jobb nå vil de has en famile hjemme å ta seg av. Ergo bryllup og hele pakken, selv om de har vært gift flere ganger før. Dette igjen gjør at mange driter i ekteskapet, men bor sammen så lenge det passer dem og de ikke finner noen bedre å bo sammen med. "Til døden skiller oss at" har gått over til "Til helgen." Om kvinnfolk hadde måttet velge mellom famile og jobb, hva ville dere ha valgt? En del ville ha valgt jobb og fått likestillingen sin. Andre ville ha valgt familie og gjort sitt beste for å beholde den. Nå mener jeg selvsagt ikke at hun skal lyde mannen i alt og være en slave, men at menn og kvinnfolk kanskje burde hatt sine faste plasser i samfunnet. Jo flere kokker, jo mere søl. Om vi begynner å blande kjønn, rase, kultur, religion og så videre er det logisk at det blir et rent kaos, så hvor skal det ende? 22 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Hva er det egentlig du vil fram til her, Er kvinnfolk som vil ha likestilling idioter? Nei. Er dette et idiotisk tråd? Ja. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Likestillings problematikken som den fremstår i dag, da utelukkende i Norge, er et slags selvsmidd fengsel/sirkus. Hvis du virkelig tenker riktig er du så absolutt fri til å gjøre som du vil, det være seg mann eller kvinne. I andre deler av verden er diskusjonen fremdeles interessant. Lenke til kommentar
Populært innlegg *F* Skrevet 15. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Både kvinner og menn bør jobbe, i hjemmet bør arbeidsoppgavene fordeles likt, men hvordan dem fordeles er egentlig opp til mannen og dama og bestemme. Kvinner som vil ha likestilling er ikke idioter. Kvinner som vil ha like rettigheter men ikke plikter er idioter. Endret 15. desember 2010 av Dj_Evelen 11 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) I gamle dager var kvinnfolk hjemme og tok seg av familien sin. Nå drar de fleste kvinnfolkene ut og skaffer seg arbeid. Men det er langt flere kvinnfolk i omsorgsyrker enn for eksempel som bilmekanikere eller bygningsarbeidere. Med andre ord var de lei av å sitte hjemme og ta seg av sin egen familie, så de dro ut og tok seg av andres familer. Nå snakker vi fremskritt. Ja, vi gjør faktisk det. De har f.eks. 8-timers dager, fri i helgen, 5 uker ferie, og lønn slik at de kan bl.a. betale andre igjen for å "hente mat". Omsorgsyrkene tar over for at hver familie skal ta vare på alle sine egne døgnet rundt, helt på egen hånd. Skolen kommer også i høy grad inn her. Vi har ikke behov for den gamle strukturen som du snakker om. Vi lever i store samfunn som gjør at hvert individ er langt mindre låst i en stilling. Endret 15. desember 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Til tross for at du har noen konservative holdninger så kommer du med flere poeng og spørsmål som det er greit å snakke om i dagens postmoderne samfunn. Grunnen til hvorfor det er greit å snakke om dette er nettopp fordi vi lever i en mer fri og åpen verden der store forandringer har skjedd bare i det siste århundret. Jeg er enig med deg at likestilling har endret på familiestruktur og hverdagen, men jeg er ikke enig at disse endringer ikke har noen positivt med seg slik som du fremstiller det. Kvinner kan fremdeles velge å være hjemme med unger, og det er ingen som tvinger dem ut i jobb. Men den store forskjellen i dag i forhold til 100 år siden er at kvinner i dag kan velge. Menn burde på ingen måte har større valgmuligheter og enn kvinner. Vi er mennesker alle sammen uansett kjønn, og bør har like muligheter. I enkelte tilfeller kan likestillingsdebatten være usakelig og useriøs, og presses lenger enn den bør. Men generelt sett syns jeg at kvinner skal ha de samme valgmuligheter som menn, i hvert fall når det gjelder skole og jobb. Riktig nok kan man ikke springe fra det faktum at kvinner passer bedre i enkelte jobber enn menn, og omvendt, og vi bør ta til etterretning at kvinner har sine begrensninger i forhold til enkelte områder i sammenligning med menn (blant annet er menn i de aller fleste tilfeller overleggen kvinner rent fysisk). Men det betyr ikke at kvinnens plass er på kjøkkenet, eller at vi bør frata dem valgmuligheter til å oppnå de målene som de selv setter seg. I tillegg mistet du meg helt på slutten ved å si: Om vi begynner å blande kjønn, rase, kultur, religion og så videre er det logisk at det blir et rent kaos, så hvor skal det ende? Det å blande kulturer og religioner (forskjellige raser finnes ikke) trenger på ingen måte skape kaos. Det har vi mennesker gjort i alle år. Immigrasjon, folkeforflytting og kontakt på tvers av kulturelle og religiøse variabler er en del av vår historie. Vi har levd mye mer i fred og toleranse enn under krig og kaos tatt disse variabler til etterretning. Rent historisk er kaos en sjelden tilstand. Fred og sameksistens er den vanlige tilstanden. Dermed er påstanden din meget kontroversiell. Endret 15. desember 2010 av statsviter 2 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Ta det med ro, innlegget var selvsagt satt på spissen. Jeg har selvsagt ingenting imot at damer får seg jobb i alle mulige stillinger og tjener like mye som menn. Det jeg vil frem til er at det skjedd store forandringer bare i det siste århundret, men er det utelukkende bra endringer?.Helt klart nei. Problemet er at i våre dager er vi så opptatt av å beskytte hverandre at vi ikke våger å si noe negativt om noe som helst. Sier jeg noe pent om innvandrere er jeg normal. Sier jeg at en og annen bør pælmes ut av landet på første fly er jeg rasist. Om jeg sier damer i jobb er en bra ting er jeg normal. Om jeg våger å påstå at likesitlling ikke bare er en bra ting er jeg konservativ og mannsjåvist. Uansett hvordan man snur og vender på det har det skjedd enorme forandringer bare etter krigen, og vi har på langt nær nådd "slutten" ennå. Utviklingen vil bare fortsette helt til det går galt et sted. Det kan ta ti år eller hundre år, men det "perfekte" samfunnet vi har i dag vil ikke vare evig. Det er utalige kulturer og sivilisasjoner som har falt gjennom tidene. Vi har aztekerne, egypterne, romerriket, det mongolske riket, ottomanerne og så videre, bare for å nevne noen få. Alle var enorme på sitt største, men hvor er de nå? Så om de er borte, hvorfor skal vår kultur og sivilisasjon leve evig? (nå er jo ikke egypterne borte, men det er ikke i nærheten av like mektige som i gamle dager.) Det der ble litt off-topic, sorry. Det jeg vil frem til er at det skjer store endringer i samfunnet, men er det bare positivt? Hvorfor er det så få som våger å diskutere det negative? Edit: Ordet "rase" er nok feil. Jeg tenker mest på hudfarge. Men uansett, selvsagt blir det fullstendig kaos om alle blandes. Det sier seg selv, men er det noen som våger å tenke over det? Selvsagt er det mange innvandrere som oppfører seg som de skal, og mange med annen hudfarge enn hvit er født og oppvokst her. Det har jeg selvsagt ingenting i mot. Problemet er at mange driter i norske lover og regler, men gjør stort sett hva de vil. Slike folk bør kastet ut av landet på første fly med enveisbillett, om de er svenske eller etiopiske. Jeg har ingenting imot at folk flykter hit, men de må oppføre seg ordentlig. Men det er vel rasistisk å si det høyt? Endret 15. desember 2010 av vikingkylling Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Hva er egentlig poenget? Du er i mot likestilling? Av alt svadaet du har skrevet har du ikke sakt hvorfor du er i mot likestilling? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Dette er faktisk en veldig aktuell tråd, ettersom samfunnet gjenoppdager konservative verdier og mannsrollen blir forsiktig gjendefinert og konkretisert. Hjernevask-debatten som preget store deler av fjoråret er et tydelig tegn på at noe har skjedd i denne gården. Mange ville nok si at kvinner som er for likestilling er "idioter", for jeg tror konteksten for ordene "kvinner for likestilling" tror jeg har forandret seg nå. Og vedrørende endringene samfunnet har gått gjennom i (post)moderne tid, så synes jeg de er positive. Uansett om bullshit-synspunkter har vært grunnlaget for mye, og at "retten til å ha rett" har gjennomsyret samfunnet, osv, så har det skapt motreaksjoner i senere tid. Derfor synes jeg alt vi gjør er en utvikling for det bedre over tid. Vi lærer av våre feil, og tar vare på våre fremskritt, og likestillingskampen er et fremskritt. Selv ser jeg forskjeller på kvinner og menn, men jeg synes det er veldig viktig å ikke la generaliseringer gå ut over individet. Vårt samfunn er basert på det frie individet. Så uansett om du finner ut at kvinner flest velger omsorgsyrket, betyr det ikke at enkelte kvinner ikke skal få bli ingeniører, og det betyr heller ikke at en kvinne ikke kan bli en fantastisk ingeniør. Om man ser på hva NSDAP gjorde, så brukte de en generalisering (som også var feilaktig), og dømte hver enkelt jøde til death-by-camp, uten å ofre en tanke for individets frihet. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Finnes det egentlig noen felt i dagens samfunn (da tenker jeg på Norge) hvor kvinner IKKE er likestilt med menn, juridisk sett? Slik jeg ser det er det ikke likestilling som er et problem lenger, men holdninger. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Hva er egentlig poenget? Du er i mot likestilling? Av alt svadaet du har skrevet har du ikke sakt hvorfor du er i mot likestilling? Poenget er at jeg slettes ikke er imot likestilling. Tvert imot synes jeg helt klart det er positivt. Men poenget er at det ikke er bare positivt. Hvorfor er det ingen som våger å si det høyt? Ingenting skjer om ingen gidder ta det første steget, men når samfunnet raser sammen rundt oss fordi ingen gadd si noe upopulært er det for sent å gjøre noe med det. Og si hva du vil, men samfunnet er i oppløsning. I våre dager er en femtenåring så godt som voksen, og jeg kjenner barn helt nede i 12-års alderen som har blitt båret ut av en fest av foreldrene fordi de var for drita til å klare å gå selv. Den seksuelle lavalderen er fortsatt seksten, men det hindrer ikke barn ned i trettenårsaldren å ha sex. Så hvor skal det endte? Hvorfor barn ikke lov til å være barn lenger? Det er selvsagt bare et eksempel, men du ser hvor utviklingen er på vei. Naturen har alltid foretrukket den sterkestes rett. De sterke vinner, de svake taper. Det har nok alltid vært slik, men det blir mer og mer synlig i dagens samfunn. Er det en bra ting? Om du er "normal" vil du neppe merke noe til det, men er du unormal på ett eller annet vis regnes du som regel som en taper som ikke har livets rett. Ta en tur rundt i byen i rullestol, så ser du hva jeg mener. Dette skyldes selvsagt ikke bare likestilling, men likestilling er nok ikke helt uskyldig heller. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Dette har ingenting med likestilling og gjøre, herregud. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Poenget til TS er vel at samfunnet endrer seg og holder på å ta form av noe som er mindre bra en i dag. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Lenge siden jeg har sett så mye kvasifilosofisk sprøyt på et sted. Du fremstiller det som om ingen tør å være kritiske i dagens samfunn, jeg ser virkelig ikke hva du mener. Jeg tror toleransen for å si kontroversielle ting er langt høyere i dagens samfunn enn hva den har vært i majoriteten av menneskets historie, se bare på hvordan samfunnet forholder seg til seksualitet idag kontra tusenvis av år bakover som et eksempel. Og samfunnet er selvfølgelig ikke i oppløsning. Hvilke konkrete tegn ser du på dette? Forandring vil alltid forekomme, noe til det bedre og noe til det verre. Man kan ikke stoppe tiden, man får bare prøve å bidra med å gjøre det man kan for å dytte forandringen i den positive retningen. Det at kvinner har kommet i jobb har forøvrig vært en av de viktigste grunnene til at vi har hatt den økonomiske utviklingen vi har sett i det forrige århundret. For orden skyld: Ja til likestilling som gir kjønnene like muligheter, nei til "likestilling" som forfordeler det ene kjønnet framfor det andre. 4 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Jeg mener vi er ganske så godt likestilt i Norge, men kan ikke vite det sikkert. Slik jeg føler det så har begge kjønn helt like rettigheter og rammebetingelser (i hvert fall i den etnisk norske delen av folket). En artig ting i denne debatten er hvordan man avgjøre om vi er likestilte eller ikke. Er andelen av kvinner som tar utdanning eller sitter i prestisjefulle jobber et godt mål? Kanskje i til en viss grad, men enhver idiot som har tatt statistikk grunnkurs vet at man skal vokte seg for hvordan man tolker statistikker. Endret 17. desember 2010 av Dux ducis Lenke til kommentar
Populært innlegg toth Skrevet 17. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 17. desember 2010 11 Lenke til kommentar
SlettProfil Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Om de er dumme, ja. Jeg ble så sinnsykt provosert i dag. En jeg kjenner er arbeidsgiver i en butikk som skal ha en lik profil mellom gutter og jenter. Jeg har lenge spurt henne om hun kunne gi meg en lyd dersom det dukket opp en ledig jobb og hun har stadig sagt at hun skulle gjøre det. Det er flere måneder siden jeg spurte og her forleden kom det en jente og spurte henne om det var ledig jobb i butikken og jada det var det. Jeg gikk bort til henne for å spørre henne om hvorfor hun ansatte henne når hun hadde sagt at hun skulle gi meg beskjed. Da svarte hun "Hun var jente, vi har en mann i denne butikken og det er nok" Jeg ble så provosert at jeg måtte holde grove sjellsord innvendig og satte henne på plass på en saklig måte. Det virker som det eneste formålet til dere feminister er å lage livet surest mulig for oss menn. Noen ganger lurer jeg på om dere vil utrydde det mannlige kjønn og leve i en eneste stor, unnskyld utrykket; lesbeorgie med rosa biler og dildoer. Kan ikke dere bare stikke? 5 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Om de er dumme, ja. Jeg ble så sinnsykt provosert i dag. En jeg kjenner er arbeidsgiver i en butikk som skal ha en lik profil mellom gutter og jenter. Jeg har lenge spurt henne om hun kunne gi meg en lyd dersom det dukket opp en ledig jobb og hun har stadig sagt at hun skulle gjøre det. Det er flere måneder siden jeg spurte og her forleden kom det en jente og spurte henne om det var ledig jobb i butikken og jada det var det. Jeg gikk bort til henne for å spørre henne om hvorfor hun ansatte henne når hun hadde sagt at hun skulle gi meg beskjed. Da svarte hun "Hun var jente, vi har en mann i denne butikken og det er nok" Jeg ble så provosert at jeg måtte holde grove sjellsord innvendig og satte henne på plass på en saklig måte. Det virker som det eneste formålet til dere feminister er å lage livet surest mulig for oss menn. Noen ganger lurer jeg på om dere vil utrydde det mannlige kjønn og leve i en eneste stor, unnskyld utrykket; lesbeorgie med rosa biler og dildoer. Kan ikke dere bare stikke? Det var jo ikke nødvendigvis hennes feil. Kjønnskvotering er en del av arbeidslivet. Kanskje hun har fått beskjed fra sin overordnede (som sikkert er mann forsåvidt) at butikkmedarbeiderne må være masse masse kvinnfolk (for å veie opp for andre, mannsdominerte stillinger) slik at staten blir fornøyd og selskapet får en god profil. Kanskje noe annet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Slik behandling du har fått Lester Freemon er ikke akseptabelt. Likestilling er ikke å ansette kvinner fremfor menn, likestilling er å ansette vedkommende som er mest egnet til jobben. Nå vet jeg ikke om du bryr deg med å gå videre i denne saken, men jeg har tro på at du kan ha en sak ved en annmeldelse her. (ta det opp i jus forumet om du vil gjøre noe slik) Endret 17. desember 2010 av Dj_Evelen 1 Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg trodde først dette var en spøk, TS, men det var visst ikke det. Kvinnfolk som vil ha likestilling er ikke idioter, men heller mennesker som nekter å innfinne seg med et liv hvor de er 2. prioritet, eller føye seg for sjåvinistiske meninger som den du fremstiller. Det er ikke galt å være konservativ, og det er jeg delvis selv. Men dine innlegg er ikke konservative, men bærer preg av synsing og uvitenhet. Likestilling fører til en endring i samfunnet, på godt og vondt. En av dem er nok at ting som barnepass overdras i stor grad til sosiale institusjoner. Du mener at kvinner heller burde holde seg utenfor arbeidslivet, og stelle med barn og hjem. Vi ser altså at likestilling fører til at den typiske og tradisjonelle familiestrukturen endres til det du anser som negativt. Helt kurant. Det som derimot blir fullstendig flåsete og latterlig, er at din løsning er å gi kvinnen "en fast plass i samfunnet", hvor kvinnen helst skal rydde opp etter mannen og tilrettelegge for ham, slik at hjemmet ikke skal falle sammen. Kan ikke du ta deg en deltidsstilling og være litt hjemme, da? Det vil jo løse problemet du tar opp. Men det er kanskje under deg, da er mann? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå