st.einar Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Vi bor i et gammelt og antagelig dårlig isolert hus, og ønsker oss å etterisolere. Er det da mulig å kjøpe en infrarød film (svart-hvit eller farge) og ta bilder av husveggene utenfra på en kveld det er riktig kaldt mens vi fyrer til den store gullmedaljen inne, for å se hvor det er varmelekkasje? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Nei, infrarød film kan bare registrere infrarødt lys, ikke infrarød varme. Prisen på varmekamera synker ganske fort, et av de billigste er https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-669-51&toc=19121 Det er fremdeles dyrt men det er nok billigere enn å betale noen for å gjøre jobben. Hvis du får solgt kameraet for en brukbar pris etterpå så vil det bli rimelig i denne sammenheng. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Er det ikke bare og se hvor kråkene sitte En mulighet er og bruke en IR-termometer,og skrive temperaturforskjellene over på et skjema/hus-tegning. Lenke til kommentar
oldis Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men alternativet til å gjøre det selv kan jo være å ta kontakt med et byggfirma/takstmann for å få gjort det? Evt. er det vel firma som har spesialisert seg på akkurat dette, i forbindelse med miljømerking av hus og leiligheter? Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Er det ikke bare og se hvor kråkene sitte En mulighet er og bruke en IR-termometer,og skrive temperaturforskjellene over på et skjema/hus-tegning. Det var en god ide med IR-termometer, forslaget med kråkene var ikke like godt, for de lander ikke loddrett! Takk for tipset! Nei, infrarød film kan bare registrere infrarødt lys, ikke infrarød varme. Prisen på varmekamera synker ganske fort, et av de billigste er https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-669-51&toc=19121 Det er fremdeles dyrt men det er nok billigere enn å betale noen for å gjøre jobben. Hvis du får solgt kameraet for en brukbar pris etterpå så vil det bli rimelig i denne sammenheng. Er ikke infrarødt lys og infrarød varme det samme da? Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men alternativet til å gjøre det selv kan jo være å ta kontakt med et byggfirma/takstmann for å få gjort det? Evt. er det vel firma som har spesialisert seg på akkurat dette, i forbindelse med miljømerking av hus og leiligheter? Jeg burde vel ha skrevet i spørsmålet mitt at vi har undersøkt prisen fra et slikt firma, og det ble litt i dyreste laget, rundt kr 16.000. Derfor tenkte jeg meg muligheten av infrarød film. Jeg vil uansett prøve IR-foto, og måler samtidig med et IR-termometer (som koster rundt en lapp). I verste fall er jeg en erfaring rikere og en lapp fattigere. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 [..]The use of infrared light and night vision devices should not be confused with thermal imaging which creates images based on differences in surface temperature by detecting infrared radiation (heat) that emanates from objects and their surrounding environment.[..] Det er altså forskjell på lys og stråling tro det eller ei Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Er ikke infrarødt lys og infrarød varme det samme da?Begge er elektromagnetisk stråling. Forskjellen er bølgelengden. Hvis film var følsom for varme så måtte kameraet være en termos som ble holdt på -273 grader, ellers ville filmen bli eksponert av varmen fra kameraet. Hvis vi ser bort i fra det faktum at et sånt kamera ville kostet like mye som et nytt hus så vil glasslinser absorbere varmestråling og du ville ikke fått noe bilde uansett. Derfor er det bare helt spesielle kameraer som er brukbare. Det er kun når motivet holder mange hundre varmegrader at bølgelengdene begynner å bli såpass korte at kameraet kan registrere dem og kameraet har et filter for å stoppe infrarødt lys fordi det vil gi feile farger i bildet. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Hva i all verden er "infrarød varme"? Men for å svare noenlunde saklig på spørsmålet: infrarød fotografi benytter seg normalt av bølgelengder innefor den delen av spektrumet som kalles "nær-infrarød". Det vil si bølgelengder litt lengre enn synlig lys, typisk 0.7-0.9 μm. Et legeme som sender ut nevneverdig med stråling i denne delen av spektrumet holder en temperatur i størrelsesorden 3000 grader. Så du skal fyre rimelig hardt for å se noen varmelekkasjer på IR-film. Til sammenligning, så ligger varmestrålingen fra f.eks. et menneske i området rundt 9.5 μm, som naturlig nok krever en litt annen måleteknikk for å detektere. Endret 16. desember 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Det er altså forskjell på lys og stråling tro det eller ei Som skrevet over - nei - det er det samme - det er bare forskjell på bølgelengden. Det siterte påpeker bare at det er forskjell på to forskjellige sensorer - som flere forklarer er det forskjell på en termisk sensor og et IR-kamera - det er forskjellige spektere av bølgelengder de oppfatter. For interesserte - les for eksempel mer om elektromagnetisk stråling og det elektromagnetiske spekteret hos wikipedia. Radiobølger, varmestråling, synlig lys, UV-lys, IR-lys, mikrobølger, gammastråling, røntgenstråling - alt sammen er elektromagnetisk stråling - forskjellen er bare bølgelengden: * radiostråling (bølgelengde over 1 m) * mikrobølger (1 mm – 1 000 mm) * infrarød stråling (700 nm – 1 mm) * Lys (400 nm – 700 nm) * UV-lys (bølgelengde 10 nm – 400 nm) * røntgenstråling (0,01 nm – 10 nm) * gammastråling (alt under 0,01 nm) Endret 16. desember 2010 av Trondster 1 Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Da sier jeg tusen takk for all oppklaringen, jeg føler meg nå litt mer opplyst om ting jeg tidligere ikke helt hadde oversikten over. Konklusjonen er vel at det kanskje er bryet verdt å leie inn et firma for å termografere, selv om det hadde vært inmari gøy å fått det til selv! Tusen takk til Forumet!!! Lenke til kommentar
GSM Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Det kan være du får leid deg et kamera. Jeg lånte et termograferings kamera i forbindelse med hovedoppgaven jeg hadde på skolen. Måtte signere på at jeg ikke skulle bruke kameraet til produksjon av våpen Men det er en omfattende jobb å gjøre dette "skikkelig" Man bruker ofte å sette undertrykk på huset for å identifisere utettheter, noe som er meget tidkrevende (og derfor dyrt) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg har faktisk litt erfaring med termokamera, men ikke for bruk på bygninger. Likevel har jeg fått med meg at de monterer en stor vifte i en døråpning for å få over/undertrykk. Undertrykk brukes når man sjekker innendørs, da trekker kald uteluft inn gjennom sprekker og dårlig isolering. Overtrykk brukes når man sjekker utendørs, da ser man hvordan varm inneluft lekker ut. Et termokamera/IR-termometer er bra til å se temperaturvariasjoner, men man kan ikke stole på temperaturene som blir vist på skjermen uten å ta hensyn til emisjonsfaktoren på materialet. Glass stopper varmestråler, kameraet kan ikke måle temperaturen gjennom glasset (selv om øynene dine kan se gjennom). Blankt metall virker som speil, man måler ikke nødvendigvis temperaturen på metallet men temperaturen på omgivelsene som blir reflektert. Dersom du får låne et termokamera bør du bruke noen timer på å lese teori først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå