anderfo Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg har fått meg bærbar, og har bluetooth og Ericsson t68i. Så har jeg et par spørsmål før jeg reiser på ferie... 1. Hvordan får man høyest mulig hastighet til internett gjennom telefonen? Sist jeg prøvde å koble opp fikk jeg 9,6 kbps eller noe sånt, men jeg burde kanskje få mer med riktige instillinger? (må jeg skru på spesielle funksjoner som hscsd etc manuelt?) 2. Hvordan kan jeg få den bærbare til å overføre minst mulig data når jeg først kobler opp, slik at den f.eks. ikke sjekker etter oppdateringer på programmer, antivirus etc hver gang jeg kobler opp? Slikt har jeg jo ikke bruk for i ferien, oppdateringer kan jeg gjøre hjemme.. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Nja mobil og PC ringer ikke helt sammen. Men maks kan du vel få rundt 30-40kbps til 4 dobbel takst. 1) For å bruke 9.6 kan du bare ta en gratis konto fra www.start.no og logge på gjennom IrDA med denne. - Pris: vanlig tellerskritt 2) Telenor, du må ha et abonnement med høyhastighetsdata for mobil. Da kan du logge på med "4 linjer" og dette koster da 4 ganger så mye.. noe som vil si rundt 4 kroner minuttet... + abonnementsavgift. Jeg synes oppkoblingen fra www.start.no er helt ok, det går greit nok til å sende eller lese en email om noen ikke sender en MP3 fil eller en Video :-? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Nja mobil og PC ringer ikke helt sammen. Men maks kan du vel få rundt 30-40kbps til 4 dobbel takst. 1) For å bruke 9.6 kan du bare ta en gratis konto fra www.start.no og logge på gjennom IrDA med denne. - Pris: vanlig tellerskritt 2) Telenor, du må ha et abonnement med høyhastighetsdata for mobil. Da kan du logge på med "4 linjer" og dette koster da 4 ganger så mye.. noe som vil si rundt 4 kroner minuttet... + abonnementsavgift. Jeg synes oppkoblingen fra www.start.no er helt ok, det går greit nok til å sende eller lese en email om noen ikke sender en MP3 fil eller en Video :-? Hm...mulig du misforsto spørsmålet mitt litt. Jeg har allerede abonnement fra Telenor (3 års abb. fulgte med PC'en), og jeg har bluetooth-adapter, så det har jeg fått til å virke med 9.6 kbps. Spørsmålet var da om det var 9.6kbps som var maksimal hastighet for én linje ut? Lurer også på om det er GPRS eller GSM som er den billigste oppkoblinga - og hvordan man får begrenset PC'ens "automatiske bruk" av linja.. Ellers takk for svar Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Jeg koblet meg opp via gprs da jeg var hjemme i påsken. Brukte den bærbare stort sett bare til mail og irc, og med irc kjørende på et par rolige kanaler, regnet jeg ut at jeg brukte ca 60 øre timen (etter at jeg hadde passert 100-kronersgrensen til telenor, vel og merke). Man kan jo bruke gsm-oppkobling når man skal laste ned litt større filer eller nødsurfe, og gprs til chat og mail. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Jeg koblet meg opp via gprs da jeg var hjemme i påsken. Brukte den bærbare stort sett bare til mail og irc, og med irc kjørende på et par rolige kanaler, regnet jeg ut at jeg brukte ca 60 øre timen (etter at jeg hadde passert 100-kronersgrensen til telenor, vel og merke). Man kan jo bruke gsm-oppkobling når man skal laste ned litt større filer eller nødsurfe, og gprs til chat og mail. 60 øre timen var jo ikke så ille...hehe...kunne fort blitt 60 kr via gsm min er kobla opp med grps nå. men jeg har ikke funnet ut om det er i telefonen eller pc'n man velger dette..? (begge steder?) det er kanskje to helt forskjellige oppsett man må legge inn begge steder? Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 min er kobla opp med grps nå. men jeg har ikke funnet ut om det er i telefonen eller pc'n man velger dette..? (begge steder?) det er kanskje to helt forskjellige oppsett man må legge inn begge steder? mulig jeg misforstår deg litt nå, men hos meg så fungerer det ved å lage en ekstern tilkobling til hver ting jeg vil koble opp med, enten det er GPRS eller om den skal bruke mobilen sitt modem. Mener og huske at det var noe jeg måtte stille på i telefonen også til å få dette til å fungere, men de fungerer omhverandre. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 min er kobla opp med grps nå. men jeg har ikke funnet ut om det er i telefonen eller pc'n man velger dette..? (begge steder?) det er kanskje to helt forskjellige oppsett man må legge inn begge steder? mulig jeg misforstår deg litt nå, men hos meg så fungerer det ved å lage en ekstern tilkobling til hver ting jeg vil koble opp med, enten det er GPRS eller om den skal bruke mobilen sitt modem. Mener og huske at det var noe jeg måtte stille på i telefonen også til å få dette til å fungere, men de fungerer omhverandre. OK, det var noe sånt jeg tenkte på Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Med din t68 så ligger det en bra beskrivelse av hvordan du kobler opp pc med GPRS på www.telenormobil.no Hvis du skaffer deg TMI (telenor mobil internett) som tilleggstjeneste (gratis) så blir det 2,5 ganger raskere også (i teorien) Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Du bør definitivt benytte TMI (setter den opp som en proxy), eller enda bedre: Ericson WebOnAir, som du har tilgang til som Online kunde. Der kan du lage dine egne instillinger - og oppnår raskt 4-10 ganger reduksjon i datamengden som skal overføres (går mye raskere). Kan også veksle mellom flere preset med et lite musetrykk. Kan filtrere bort unødvendig kommentarer,javascript, skalere og komprimere bilder ++ - er litt glad i det programmet. Virker selvsagt også fint på vanlig fasttelefon. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Med din t68 så ligger det en bra beskrivelse av hvordan du kobler opp pc med GPRS på www.telenormobil.no Hvis du skaffer deg TMI (telenor mobil internett) som tilleggstjeneste (gratis) så blir det 2,5 ganger raskere også (i teorien) Den tjenesten hadde jeg visst allerede. Men så står det: "NB! Skal du benytte høyere enn 9,6 kps, må du ha abonnementet Bedrift eller tilleggstjenesten Data." Og veiledninga der funka dårlig (jeg har ikke noe slikt i mitt Kontrollpanel)..hehe Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Du bør definitivt benytte TMI (setter den opp som en proxy), eller enda bedre: Ericson WebOnAir, som du har tilgang til som Online kunde. Der kan du lage dine egne instillinger - og oppnår raskt 4-10 ganger reduksjon i datamengden som skal overføres (går mye raskere). Kan også veksle mellom flere preset med et lite musetrykk. Kan filtrere bort unødvendig kommentarer,javascript, skalere og komprimere bilder ++ - er litt glad i det programmet. Virker selvsagt også fint på vanlig fasttelefon. Hørtes veldig smart ut, jeg skal prøve det! Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 jepps anderfo.... den veiledninga er dårlig.. tok meg lang tid før jeg fant alle menyene.. fremdeles mangler jeg en kode som skulle settes inn et eller annet sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå