Gå til innhold

startupscripts og div komandoer / sporsmal

Anbefalte innlegg

Hei.

Da har jeg endelig fatt opp mitt D-Link DWL650+ kort pa Redhat 9!! JIPPI!!

Men for a fa startet kortet ma jeg inn a kjore en del manuelle komandoer.

ifconfig og iwconfig bl.a. men nar jeg logger pa som vanlig bruker for jeg ikke tilgang til disse selv om jeg ligger i rootgruppa!! Why? :shrug:

jeg skulle ogsa fatt scriptet mitt til a starte etter alt annet er startet, la derfor scriptet i /etc/rc.local men uten hell. hva skal sta i den fila da? ./scripts/wireless ?? hvor scriptet ligger...?

i tillegg vil jeg legge inn noen mounter av fat32 disken m.m. hvordan gjor jeg det??

Nar jeg legger inn norsk tastatur far jeg ogsa en "side" med feilmeldinger om ting som er ignorert... alt virker ok men irriterende.. noen som vet hvorfor? derfor jeg skriver uten ae,o,a... :D :D kjorer RH pa en Compaq Evo sa det er mulig det er berbar tast. som gjor d??

Etter a ha rota med traloskortet i et par dager na ma jeg si at windows har sine fordeler!!

pluss at skjerm/skjermkort ikke fungerer helt stabilt i linux! bade RH og Mandrake kommer av og til ikke opp med bilde under oppstart!!

men linux kommer snart til a bli et godt alternativ!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk du fram. Får tilbake mitt den 19. så det hadde vært fint å vite på forhånd.

ifconfig og iwconfig bl.a. men nar jeg logger pa som vanlig bruker for jeg ikke tilgang til disse selv om jeg ligger i rootgruppa!! Why? :shrug:

Må prøve selv. Bruker for tiden et compaq wl 100 kort som fungere sykt bra. Har du prøvd å sette opp et nettverkskort der du velger wireless?

-->System Instillinger --> Nettverk --> Ny --> Trådløs tilkobling osv.

i tillegg vil jeg legge inn noen mounter av fat32 disken m.m. hvordan gjor jeg det??

Som root i et shell: mount -t vfat /dev/hda* /mnt/win der * er nummeret på partisjonen og /mnt/win er plassen du vil plassere den i filsystemet.

Ekstra: Om du vil gi brukeren din tilgang så bruk "-o uid=***,gid=***" der *** er det nummeret systemet holder på brukeren din. Se man for mere.

Etter a ha rota med traloskortet i et par dager na ma jeg si at windows har sine fordeler!!

pluss at skjerm/skjermkort ikke fungerer helt stabilt i linux! bade RH og Mandrake kommer av og til ikke opp med bilde under oppstart!!

Setter du Generic LCD? Kjenner ikke til traloskort :)

Lenke til kommentar

UID og GID finner du i brukerkonfigurasjonen

Oversikt over diskene kan du bla. se i fdisk (Som root)

P for a Printe oversikt og Q for å Quite

Eks: fdisk /dev/hda for disk 1 og fdisk /dev/hdb for disk2

Trykk P for oversikt så ser du hva som er ext3 og hva som er vfat (Tror jeg. Har ikke noen maskiner her jeg kan sjekke det på.)

Lenke til kommentar

Hvordan gikk du fram. Får tilbake mitt den 19. så det hadde vært fint å vite på forhånd.

Det var ikke så forbanna enkelt akkurat nei... men heller ikke vanskelig etter å ha laga bruksanvisninga selv... :D Men nå er alt oppe. Søk på ACX100 project på google, får du det ikke til bare post i "linux" så skal jeg svare så godt jeg kan.

Må prøve selv. Bruker for tiden et compaq wl 100 kort som fungere sykt bra. Har du prøvd å sette opp et nettverkskort der du velger wireless?

-->System Instillinger --> Nettverk --> Ny --> Trådløs tilkobling osv.

Når du setter opp ACX100 kortet er det ikke mye å hente ut derfra når kortet ikke er støttet orginalt. Så hær må du bruke tekstfiler for å få lastet modulen... Så jeg skulle gjerne vist hvordan man laster en modul... automatisk.. under oppstart... alla autoexec.bat eller run i registeret i windows.

Som root i et shell: mount -t vfat /dev/hda* /mnt/win der * er nummeret på partisjonen og /mnt/win er plassen du vil plassere den i filsystemet.

Ekstra: Om du vil gi brukeren din tilgang så bruk "-o uid=***,gid=***" der *** er det nummeret systemet holder på brukeren din. Se man for mere.

Jada.. vet hvordan du gjør dette og har laga ei script fil som gjør dette.. men vil ha gjort dette hver gang jeg starter Linux....

Setter du Generic LCD? Kjenner ikke til traloskort :)

hehe.. Tråløskort! :D

Lenke til kommentar

kommandoer du vil ha kjørt ved oppstart legger du i fila /etc/rc.d/rc.local

disse blir da kjørt som root like før du kan logge inn...

når det gjelder de "ignored "plus" before Oslash" o.l errorene har jeg også dem, men har ikke gidda å prøvd å løse de ennå... skal greie å løse det selv hvis jeg bare går inn for det... ;)

Edit: så ikke at du hadde nevnt rc.local :oops:

i fila legger du kommandoen du vil kjøre, evt scriptet, men lager du et eget script må du huske å kjøre "chmod 700 /mitt/script" først...

legger du inn et script legger du bare inn hele banen til scriptet f.ex /home/zyp/mittscript

Lenke til kommentar

når det gjelder de "ignored "plus" before Oslash" o.l errorene har jeg også dem, men har ikke gidda å prøvd å løse de ennå... skal greie å løse det selv hvis jeg bare går inn for det... ;)

samme her faktisk. Det ser ikke ut til å ha noen andre sideeffekter, så jeg har ikke giddet å se på det jeg heller ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...