Forthun Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Har tenkt å kjøpe (og bygge) en HTPC i julegave til familien og trenger i den anledning litt hjelp til å velge hardware. - Bør helst koste under 8000 - Må ha bluray spiller og støtte for hd generelt - Ønske om stor lagringsplass (2-4 TB?) - Være forholdsvis stillegående - Pent kabinett - Trenger jeg skjermkort? - Er det mulig med RiksTV i boksen i form av et tvkort eller noe sånt? - Trenger jeg SSD her? - Burde jeg kjøpe kabinett med fjernkontroll eller en multifunksjons sak som feks Harmony One? Her er min handlevogn på komplett Setter utrolig pris på gode svar og tenker i den anledning at jeg kjøper et gavekort på 100 kr til den som setter opp det forslaget jeg går for! Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Trenger den å være så kraftig? Holder det med Atom hovedkort? Edit; Ser at du har valgt nok så kraftige ting ;D Endret 14. desember 2010 av roffenn Lenke til kommentar
Forthun Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Trenger den å være så kraftig? Holder det med Atom hovedkort? Vet ikke jeg, hva mener du? Jeg vil heller bruke mer penger på noe hvor jeg er sikker på at det er raskt nok enn å bli sur og sint for at ting er treigt.. Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Tror ikke de trenger SSD, å en 2terra holder nok. Og jeg er skeptisk til og ha mange disker i en htpc. (kan jo kjøpe en billig NAS) I dette oppsette er det bra med lagrings plass mye minne og en passelig prosessor. Du har også nok strøm i lange baner. Dette ville jeg ha kjøpt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386482 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593680 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352067 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612425 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575192 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619152 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=493692 EDIT; ser du vil ha en kontroll, det følger med i kabinnette. EDIT2; La til ett low-profile skjermkort. Endret 14. desember 2010 av roffenn Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Trenger den å være så kraftig? Holder det med Atom hovedkort? Vet ikke jeg, hva mener du? Jeg vil heller bruke mer penger på noe hvor jeg er sikker på at det er raskt nok enn å bli sur og sint for at ting er treigt.. Noe alla detta http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602177. Men de er ganske trege, å har liten lagrings plass. Så det er ikke noe fartsmaskin... Lenke til kommentar
Q e C Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg prøver selv å sette opp en HTPC, men til en litt lavere prisklasse. Endret litt på mitt eget oppsett og tilpasset det litt mer i forhold til hva du tydeligvis er ute etter. Oppsettet inkluderer mid-range grafikk kort, Blu ray rom som brenner blu ray, dvd og cd, trådløst tastatur, wifi kort just in case og en litt raskere harddisk til å ha operativsystemet på. Pris under 8k. HTPC Forslag Lenke til kommentar
Forthun Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Takk for svar, tror Q e C att forslag er det mest pasende forslaget så langt.. Men for å spørre igjen trenger jeg skjermkort? Er SSD veldig vitalt i forhold til å få laget en lydløs rigg? Har sett at det finnes vifteløse CPU-kjølere, er disse noe tess? Glemte å spesifisere at gavekortet jeg gir bort er til komplett.no Lenke til kommentar
Forthun Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Er det lov å BUMP'e på dette forumet? Det haster litt om jeg skal få det klart til jul.. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Vel, jeg synes at TS' forslag er det mest fornuftige forslaget så langt. Det er ikke snakk om noen gamingmaskin, så han har ikke behov for noe HD 5670. Å ha et dedikert skjermkort krever mer strøm, mer strøm betyr mer varme, mer varme betyr mer viftestøy. Ville imidlertid valgt noe billigere RAM, da du får samme mengde til ca halve prisen. SATA-kabler følger dessuten med hovedkortet - og forøvrig klarer du deg nok med en svakere strømforsyning (400W holder lenge) så lenge du ikke skal ha dedikert skjermkort. SSD er ikke veldig vitalt nei, ikke i en slik maskin. Fordelen til SSD er lydløshet og hastighet, men det gjelder jo også bare det som er lagret på SSD-en. Har du film og musikk lagret på snurredisker vil jo fremdeles disse diskene snurre under avspilling. Så lenge OS og programvare er lastet over på RAM vil ikke diskene arbeide med dette heller, så i praksis vil en SSD-disk medføre raskere oppstart av OS og programmer lagret på disken, og ingenting annet. Minne Strømforsyning Og ellers beholder du alt som det var i den opprinnelige handlevognen (minus opprinnelig minne, strømforsyning og SATA-kabel, naturligvis). TS bør også skumme igjennom denne tråden. Tingen er at om du vil ha passiv kjøling, så må du fremdeles ha en løsning som ordner at varmen forsvinner, ellers vil hele systemet etterhvert bli siruptregt. Men du kan forsåvidt godt slenge på en tredjepartskjøler med vifte i tillegg. Pass på at du finner noe som passer inn i kabinettet, da mange kjølere trolig er i overkant store for et HTPC-kabinett. Endret 16. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Mitt endelige oppsett (tenker å kjøpe det selv etter jul) https://www.dustinhome.no/Checkout.aspx Lenke til kommentar
Forthun Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Vel, jeg synes at TS' forslag er det mest fornuftige forslaget så langt. Det er ikke snakk om noen gamingmaskin, så han har ikke behov for noe HD 5670. Å ha et dedikert skjermkort krever mer strøm, mer strøm betyr mer varme, mer varme betyr mer viftestøy. Ville imidlertid valgt noe billigere RAM, da du får samme mengde til ca halve prisen. SATA-kabler følger dessuten med hovedkortet - og forøvrig klarer du deg nok med en svakere strømforsyning (400W holder lenge) så lenge du ikke skal ha dedikert skjermkort. SSD er ikke veldig vitalt nei, ikke i en slik maskin. Fordelen til SSD er lydløshet og hastighet, men det gjelder jo også bare det som er lagret på SSD-en. Har du film og musikk lagret på snurredisker vil jo fremdeles disse diskene snurre under avspilling. Så lenge OS og programvare er lastet over på RAM vil ikke diskene arbeide med dette heller, så i praksis vil en SSD-disk medføre raskere oppstart av OS og programmer lagret på disken, og ingenting annet. Minne Strømforsyning Og ellers beholder du alt som det var i den opprinnelige handlevognen (minus opprinnelig minne, strømforsyning og SATA-kabel, naturligvis). TS bør også skumme igjennom denne tråden. Tingen er at om du vil ha passiv kjøling, så må du fremdeles ha en løsning som ordner at varmen forsvinner, ellers vil hele systemet etterhvert bli siruptregt. Men du kan forsåvidt godt slenge på en tredjepartskjøler med vifte i tillegg. Pass på at du finner noe som passer inn i kabinettet, da mange kjølere trolig er i overkant store for et HTPC-kabinett. Takk for en god og utfyllende post! Det ser ut som jeg bestiller det som ligger i denne handlelisten. I tillegg så har jeg valgt en OCZ 120 GB SSD samt Scythe BIG Shuriken - CPU-kjøler. Det lukter en førjulspresang til deg i år, srbz! Endret 16. desember 2010 av Forthun Lenke til kommentar
dopus Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Vel, jeg synes at TS' forslag er det mest fornuftige forslaget så langt. Det er ikke snakk om noen gamingmaskin, så han har ikke behov for noe HD 5670. Å ha et dedikert skjermkort krever mer strøm, mer strøm betyr mer varme, mer varme betyr mer viftestøy. Ville imidlertid valgt noe billigere RAM, da du får samme mengde til ca halve prisen. SATA-kabler følger dessuten med hovedkortet - og forøvrig klarer du deg nok med en svakere strømforsyning (400W holder lenge) så lenge du ikke skal ha dedikert skjermkort. SSD er ikke veldig vitalt nei, ikke i en slik maskin. Fordelen til SSD er lydløshet og hastighet, men det gjelder jo også bare det som er lagret på SSD-en. Har du film og musikk lagret på snurredisker vil jo fremdeles disse diskene snurre under avspilling. Så lenge OS og programvare er lastet over på RAM vil ikke diskene arbeide med dette heller, så i praksis vil en SSD-disk medføre raskere oppstart av OS og programmer lagret på disken, og ingenting annet. Minne Strømforsyning Og ellers beholder du alt som det var i den opprinnelige handlevognen (minus opprinnelig minne, strømforsyning og SATA-kabel, naturligvis). TS bør også skumme igjennom denne tråden. Tingen er at om du vil ha passiv kjøling, så må du fremdeles ha en løsning som ordner at varmen forsvinner, ellers vil hele systemet etterhvert bli siruptregt. Men du kan forsåvidt godt slenge på en tredjepartskjøler med vifte i tillegg. Pass på at du finner noe som passer inn i kabinettet, da mange kjølere trolig er i overkant store for et HTPC-kabinett. Takk for en god og utfyllende post! Det ser ut som jeg bestiller det som ligger i denne handlelisten. I tillegg så har jeg valgt en OCZ 120 GB SSD samt Scythe BIG Shuriken - CPU-kjøler. Det lukter en førjulspresang til deg i år, srbz! Til en htpc tror jeg ikke jeg ville valgt et hovedkort med integrert grafikk via cpu (i3 og bedre) Ville heller valgt et passivt kjølt dedikert skjermkort. Avhenging av hvilket os og media software løsning du velger...linux+xbmc = nvidia, windows kjører bra på begge deler. Nyere kort Fra 5 serien til Ati og 4 serien til Nvidia skal støtte bitstreaming av hdlyd (TrueHD og Dts Hdmaster osv),forutsatt at pcen kjører windows. Ion pc nevnt tidligere i tråden, støtter ikke bitstreaming av hdlyd. Typiske kort til slike pcer er vel ATI 5450 og Nvidia 430 Endret 16. desember 2010 av dopus Lenke til kommentar
dopus Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg har brukt en minilaptop med nvidia ion og intel atom som htpc, Drar alt av filer, til og med streaming av Blueray, Men gikk lei av windows, linux, drivere og oppdatering osv. Har skaffet med en Netgear Neotv 550 Streaming box, meget fornøyd med den, og ingen drivere, sikkerhetsoppdateringer osv å ta hensyn til....herlig. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Når det gjelder SSD valgte jeg å kjøpe en slik til laptop`en, og heller bruke 2.5" snurredisken fra denne i HTPC`en. Ikke den raskeste løsningen, men det ble kun noen sekunder lenger boot og et sekund lenger fra jeg trykker play til filmen spiller i forhold til en WD Raptor den erstattet. Kjølig og svært stillegående ble det også. Hvis lavt støynivå er viktig vil jeg virkelig anbefale ts å se på sentralisert lagring. Kjører med dedikert filserver, slik at de store diskene står og bråker i en bod i kjelleren istedet for i stua. Endret 16. desember 2010 av Muffinman Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) I tillegg så har jeg valgt en OCZ 120 GB SSD samt Scythe BIG Shuriken - CPU-kjøler. Jeg ville heller tittet på denne SSD-en. Den virker å være den mest populære SSD-en her i forumet for tiden, ettersom den har betydelig raskere lesehastighet (dog også betydelig tregere skrivehastighet, men så lenge begge deler er "raskt nok" er det vel lesehastigheten som teller, eller hva?) Ulempen er at den har mindre kapasitet, men igjen så er den jo også billigere. Finnes også en 128GB-variant til 2100 kr. Men aller helst så ville jeg som sagt droppet den i en HTPC fordi jeg ikke ser behovet for SSD i et slikt system. Vurderer dog selv en slik Crucial C300 til min egen PC. Kjøleren ser ut som et godt valg. Får satse på at den passer, siden den tross alt er utformet til HTPC spesifikt? Til en htpc tror jeg ikke jeg ville valgt et hovedkort med integrert grafikk via cpu (i3 og bedre) Ville heller valgt et passivt kjølt dedikert skjermkort. ... Typiske kort til slike pcer er vel ATI 5450 og Nvidia 430 Igjen ikke enig. De tre viktige faktorene her slik jeg ser det er 1) at den takler de oppgavene den skal, 2) minst mulig varme for minst mulig støy og 3) pris. Et integrert skjermkort, det være seg HD 4250 eller Intel i3 sin IGP, takler avspilling i fullHD uten problemer. Så lenge maskinen ikke skal brukes for spill er det ikke behov for et ekstra skjermkort, som koster mer, trekker mer strøm, produserer mer varme og dermed fører til mer støy. Stigma utbroderer om i3 IGP sine fordeler her. Imidlertid er jeg enig i at hvis dedikert skjermkort er et must, så er HD 5450 og Nvidia 430 svært gode valg. Når det gjelder SSD valgte jeg å kjøpe en slik til laptop`en, og heller bruke 2.5" snurredisken fra denne i HTPC`en. Ikke den raskeste løsningen, men det ble kun noen sekunder lenger boot og et sekund lenger fra jeg trykker play til filmen spiller i forhold til en WD Raptor den erstattet. Kjølig og svært stillegående ble det også. Hvis lavt støynivå er viktig vil jeg virkelig anbefale ts å se på sentralisert lagring. Kjører med dedikert filserver, slik at de store diskene står og bråker i en bod i kjelleren istedet for i stua. Dette er et svært godt forslag, men kan også komme til å koste litt ekstra, ihvertfall hvis det reelle alternativet blir NAS. Selv ville jeg ha vurdert dette svært sterkt, men i dette spesifikke tilfellet blir det kanskje mer opp til den som mottar julegaven? Endret 16. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
dopus Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) I tillegg så har jeg valgt en OCZ 120 GB SSD samt Scythe BIG Shuriken - CPU-kjøler. Jeg ville heller tittet på denne SSD-en. Den virker å være den mest populære SSD-en her i forumet for tiden, ettersom den har betydelig raskere lesehastighet (dog også betydelig tregere skrivehastighet, men så lenge begge deler er "raskt nok" er det vel lesehastigheten som teller, eller hva?) Ulempen er at den har mindre kapasitet, men igjen så er den jo også billigere. Finnes også en 128GB-variant til 2100 kr. Men aller helst så ville jeg som sagt droppet den i en HTPC fordi jeg ikke ser behovet for SSD i et slikt system. Vurderer dog selv en slik Crucial C300 til min egen PC. Kjøleren ser ut som et godt valg. Får satse på at den passer, siden den tross alt er utformet til HTPC spesifikt? Til en htpc tror jeg ikke jeg ville valgt et hovedkort med integrert grafikk via cpu (i3 og bedre) Ville heller valgt et passivt kjølt dedikert skjermkort. ... Typiske kort til slike pcer er vel ATI 5450 og Nvidia 430 Igjen ikke enig. De tre viktige faktorene her slik jeg ser det er 1) at den takler de oppgavene den skal, 2) minst mulig varme for minst mulig støy og 3) pris. Et integrert skjermkort, det være seg HD 4250 eller Intel i3 sin IGP, takler avspilling i fullHD uten problemer. Så lenge maskinen ikke skal brukes for spill er det ikke behov for et ekstra skjermkort, som koster mer, trekker mer strøm, produserer mer varme og dermed fører til mer støy. Stigma utbroderer om i3 IGP sine fordeler her. Imidlertid er jeg enig i at hvis dedikert skjermkort er et must, så er HD 5450 og Nvidia 430 svært gode valg. Når det gjelder SSD valgte jeg å kjøpe en slik til laptop`en, og heller bruke 2.5" snurredisken fra denne i HTPC`en. Ikke den raskeste løsningen, men det ble kun noen sekunder lenger boot og et sekund lenger fra jeg trykker play til filmen spiller i forhold til en WD Raptor den erstattet. Kjølig og svært stillegående ble det også. Hvis lavt støynivå er viktig vil jeg virkelig anbefale ts å se på sentralisert lagring. Kjører med dedikert filserver, slik at de store diskene står og bråker i en bod i kjelleren istedet for i stua. Dette er et svært godt forslag, men kan også komme til å koste litt ekstra, ihvertfall hvis det reelle alternativet blir NAS. Selv ville jeg ha vurdert dette svært sterkt, men i dette spesifikke tilfellet blir det kanskje mer opp til den som mottar julegaven? Hadde nok kjøpt en liten ssd på for eksempel 40 gig. og kjørt diskene på en eldre pc/kontor pc eller NAS. Har selv spillepcen/filserveren på eget hobby rom og kablet nettverk inn til stuen/hjemmekinoen, mye stillere løsning, og har fungert utmerket med både HTPC og mediastreaming boks Anngående i3 igp løsning: Det har mye å si hvilken programmvare som skal kjøres på pcen. Finnes et bra utvalg i både gratis og betal versjoner av mediacentersoftware. Har selv brukt XBMC på linux. Og under linux er det Nvidia som er konge på haugen når det gjelder drivere og avlasting av cpu ved dekoding av h.264. VDPAU fungerer utrolig bra. Kjører man mediasenter løsningen under windows er det vel litt for og i mot dem forksjellige løsningene. Synes å huske at Nvidia 430 har hdmi versjon 1.4a, det vil si støtte for 3d blueray filmer (med rette software avspilleren.) Endret 17. desember 2010 av dopus Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Hvis C300 vurderes ville jeg lest igjennom denne tråden: http://www.forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/C300-Disk-Freeze-ups-in-Windows-7/td-p/18840 Ser ut som dette problemet oppstår på vidt forskjellige maskinvarekonfigurasjoner samt både i Windows og Linux. Selv sitter jeg med en tre år gammel laptop som har fått en slik SSD og har samme problemet. Cruicial sin representant på forumet skrev at de jobbet med ny firmware for noe tid tilbake, men denne ser ikke ut til å ha løst problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå