Sara131 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Hei, jeg lurte på om noen her kunne fort kunne forklare meg hva det menes med at mediene setter saker på dagsorden? og eventuelt komme med noen eksempler? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Å sette på dagsorden = Å drive undersøkende journalistikk for å avdekke f.eks problemer rundt et tema. Altså ikke en NYHET i vanlig forstand, men en mer undersøkende prosess. F.eks gavene til statsrådene: Det å avdekke at noen statsråder hadde fått gaver i fra utenlandske ambassader etc er en nyhet. Å granske dette videre og komme med flere og flere detaljer samt avdekke flere personer gjør at dette ikke bare blir en nyhet, men en klar indikasjon på at noe er galt i systemet. Dette medførte at statsministeren og flere andre måtte svare for seg og gjøre tiltak for at slik ikke skal skje igjen. På den måten satte mediene "saken på dagsorden" - altså avdekke en sak slik at "noe må gjøres" - ikke bare leses og glemmes. Vel - dette var ihvertfall hvordan jeg tolker uttrykket - rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg er enig med oslo72, og vil legge til ordet debatt også oppi dette. Et eksempel vil da være Harald Eias "Hjernevask" som nylig satte forskning på dagsorden. Programmene hans ble oppfulgt av en masse debattprogrammer rundt emnet. http://www.fagpressen.no/id/3650.0 Det at noe settes på dagsorden trenger ikke nødvendigvis medføre at noe blir faktisk gjort til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå