Mokko Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Rart at en 10.klassing setter tvil i en matematikklærer som har lover og regler å følge når det kommer til vurdering og retting. Tror dere at lærere tar alt på gefühlen? Enig i resten av innlegget ditt, men ikke helt i dette. At det finnes en hel haug inkompetente lærere der ute er det ikke tvil om, og å sette spørsmål ved rettinger man ikke forstår er det ikke noe galt i, så lenge man godtar det når man får et godt begrunnet svar. Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 At det finnes en hel haug inkompetente lærere der ute er det ikke tvil om Både ja og nei. Det er viktig å skille mellom de lærerne du ikke klarer å få sosiale relasjoner til, og de som faktisk ikke burde vært lærere. En kan være svært god som lærer, men får man en klasse som en ikke klarer å klikke skikkelig med, så betyr ikke dette nødvendigvis at læreren er dårlig. Lærere er mennesker de også, ikke maskiner. Dere hører alltid at alle lærere er glade i elevene sine, det stemmer. Men det vil alltid være elever en ikke klikker skikkelig med, og dermed kan eleven oppleve et negativ forhold til læreren, til tross for at resten av klassen digger læreren. Slik har det alltid vært, og det vil alltid være slik. Det legges alltid så sinnssykt stor vekt på hvor dårlige norske lærere er, men er de egentlig det? Det må da vel være en grunn til at det går så flott med Norge? Lærere er grunnstammen i det norske samfunnet, og det går nå godt med landet. Men det er helt klart at det finnes dårlige lærere også, både i grunnskolen, vgs og på universitets og høgskolenivå. Er vel kanskje på de høyeste nivåene vi finner de dårligste, i det minste rent pedagogisk. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 At det finnes en hel haug inkompetente lærere der ute er det ikke tvil om Det er viktig å skille mellom de lærerne du ikke klarer å få sosiale relasjoner til, og de som faktisk ikke burde vært lærere. Selvfølgelig, og her er det hovedsaklig sistnevnte jeg sikter til, selv om det ikke er alle som "ikke burde vært lærere", men heller bare har en del forbedrelsespotensiale. Jeg vil påstå at jeg ser ganske godt forskjell på lærere som jeg ikke "klikker" helt med, og lærere som faktisk bare er rimelig dårlige, og jeg har opplevd litt for mange av den siste typen. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Det kan så være at alle matematiske svar skal forkortes i ung. skolen og videregående, men så lenge man viser utregning og forkorter svaret til noe rimelig ville jeg nå gitt full pott. Å gjøre det til en regel at alt skal på død og liv forkortes så mye som mulig er en elendig regel, dette er fordi at de uforkortede svarene kan være mer intuitive enn de forkortede. 4/54 er følgelig mer intuitivt enn 1/13. Det finnes derfor utrykk jeg velger å ikke forkorte så mye som mulig da de gir en bedre forståelse av hva som foregår enn det forkortede. Det blir dermed bedre å bruke forting med skjønn, istedet for å gjøre det til en regel. Det jeg synes er nå mer kritikkverdig er nå at man ikke skal vise hvordan man kommer frem til svaret. Det mener jeg er det viktigste. Men jeg har sett det går mye igjen i matematikk på ung.skole og videregående at man skal bare følge mekaniske regler som skal terpes, mens det å forstå hva man driver på med er uviktig. Veldig merkelig prioritering spør du meg. Endret 19. desember 2010 av fenderebest Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Hmm... Vis det hadde vært eksamen ville jeg ha støttet sensor med at du burde få minus for dårlig føring av oppgaven men vis det bare var en tull tentamen fra grunnskolen burde du vel ikke blitt trukket i poeng for det. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Og poenget med å bruke forskjellige rettekriterier på tentamen og eksamen er..? Er jo bare positivt at elevene lærer seg hva det trekkes for, slik at de kan være ordentlig forberedt til eksamen. Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) sant det da.. men vis elevene bli grinete og begynner og ta opp ting på forum og ikke diskuterer det med en lærer blir det jo litt rart siden de ikke har fått forhånds informasjon på hvordan de skal føre det Endret 20. desember 2010 av Brotherhood Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 men vis elevene bli grinete og begynner og ta opp ting på forum og ikke diskuterer det med en lærer blir det jo litt rart siden de ikke har fått forhånds informasjon på hvordan de skal føre det Jeg har vært borti mange ulike lærebøker i grunnskolen for matte, og samtlige har hatt eksempler på forkorting av brøk. Noen har endog hatt et lite kapittel viet til dette, mens andre har viet noen sider i brøkkapittelet til det. Forkorting av brøk er rett og slett pensum, men om læreren derimot har hoppet over dette og ikke undervist dette overhodet, er det kanskje grunnlag for klage. Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Vi har jo lært det, men jeg er usikker på om vi faktisk fikk beskjed om at vi skulle gjøre det. Men så er det godt over et halt år siden vi hadde om brøk. Så det er vanskelig for noen å huske det, og lett for læreren å påstå at ho sa det. Men hun har sansynlighvis nevnt det Endret 21. desember 2010 av Zoro Sama Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå