Gå til innhold

Objektiver til Nikon D3100

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Ser litt på nye objektiver til mitt speilreflekskamera. Skal ha ett makroobjektiv, og et annet(Fastopptikk..?). Sett på Tamrom 90mm med fokusmotor, og tror jeg er kommet fram til det som makroobjektiv.

Så da gjenstår det, hvilket objektiv burde jeg kjøpe ellers? Har 7000 å bruke, på begge to. Og med en pris på omlag 3,3k gjenstår det drøye 3k igjen til et annet objektiv. :cool:

Har kit 18-55 fra før, men skal ikke oppgradere standardzoomen med det første. :)

EDIT: Jeg skal bruke det som et walkaround objektiv og gjerne i litt dunkel belysning. Sett endel på Nikkor AFS 35mm f1.8 :) Hørt den er rimlig bra, hvertfall iforhold til sin prislapp? :)

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macro-optikk er det vanskelig å gjøre feil. Alle som èn gir stort sett flott bildekvalitet. Eneste som en bør tenke over der er bruksområder (insekter, blomster, etc.) og bestemme brennvidde deretter.

Jeg har selv pratet mye om 35mm f/1.8 på forumet og syns det høres ut som et fornuftig kjøp mtp. å komninere dette med det du allerede har og til de bruksområdene du nevner. Jeg tror ikke du kommer til å angre på noen av de.

Husk at 90mm er en fin brennvidde for portrett også og dermed en fin partner for 35mm som da blir et allround-objektiv. Vær obs på at macro-objektiv nesten kan bli FOR skarp og det er ikke alle som liker at absolutt alle rynkene kommer så godt frem ;)

Lenke til kommentar

Macro-optikk er det vanskelig å gjøre feil. Alle som èn gir stort sett flott bildekvalitet. Eneste som en bør tenke over der er bruksområder (insekter, blomster, etc.) og bestemme brennvidde deretter.

Jeg har selv pratet mye om 35mm f/1.8 på forumet og syns det høres ut som et fornuftig kjøp mtp. å komninere dette med det du allerede har og til de bruksområdene du nevner. Jeg tror ikke du kommer til å angre på noen av de.

Husk at 90mm er en fin brennvidde for portrett også og dermed en fin partner for 35mm som da blir et allround-objektiv. Vær obs på at macro-objektiv nesten kan bli FOR skarp og det er ikke alle som liker at absolutt alle rynkene kommer så godt frem ;)

Takk for svar! :)

Joda, tenk litt på bruksområde og tenker at det blir litt variert, dermed går jeg for Tamrons 90mm istede for Nikons 60mm. :) Og det er bare et pluss at folk sier det er et fint portrettobjektiv!

Har hørt mange gode ord om 35mm, og med god lysstyrke og forhåpentligvis skarp nok litt nedblendet tror jeg det vil bli et bra valg. :w00t:

Les: Jeg velger konsekvent Tamrom 90mm, ovenfor Sigmas 105mm pga fordelen med autofokus. Det kan bli nyttig i portrettbruk. :)

Noen andre som har innspill?

Lenke til kommentar

Noen andre som har innspill?

Tamron 60mm F/2. Litt mer lyssterk.

Nikon 85mm F3,5 VR. Med stabilisering.

60mm blir litt kort, siden jeg vil ha litt variert makrobruk av objektivet. Og 85mm'en fra Nikon er litt unødig, fordi jeg mest sannsynlig drar med meg stativ på makroturer. :)Dessuten er 85mm objektivet endel dyrere enn Tamrons, om jeg ser bort i fra pixmania som jeg har fobi mot.. Men for all del, takk for innspill. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...