Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse grunnet ulovlig fravær

Theod

Anbefalte innlegg

Hei. Har mottatt oppsigelse grunnet ulovlig fravær.

Mottok skriftlig advarsel, signerte den, deretter mottok jeg oppsigelse. Dette virker relativt ukorrekt, da dette var min første advarsel. Men likevel.

Perioden oppsigelsen gjelder fra kan jeg dokumentere med legeerklæring. Jeg har begått ulovlig fravær tidligere uten å motta noen form for skriftlig advarsel, og lurer da på om dette er riktig.

Jeg spurte om jeg skulle jobbe ut 3 måneders oppsigelse, men arbeidsgiver sa nei. Jeg ble forøvrig tilbydd muligheten om å si opp selv, men valgte oppsigelse.

Hvilke krav har jeg da? Mottar jeg lønn ut oppsigelsen?

Jeg har ingen problemer med å jobbe ut oppsigelsen, men regner med at det ikke er en mulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven Er den aktuelle lova her, der står det blandt anna:

§ 15-14. Avskjed

(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

(2) Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende.

(3) Dersom avskjeden er urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig etter påstand fra arbeidstaker. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede.

(4) Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom avskjeden er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 21.

(1) vil her kunne være aktuell sidan gjentatt ulovleg fråvær kan reknast som mislighold av arbeidsavtalen.

Lenke til kommentar

Med tanke på dagpenger, så er det 8 ukers karantenetid om du selv sier opp stillingen. Blir du oppsagt, så gjelder de vanlige tre dagene. (Jeg tror det er tre dager karantenetid iallefall, hvis jeg tar feil så er det 0 dager.)

Hvis du mister jobben fordi du får avskjed er det vel 8 ukers karenstid? Det står det ihvertfall i denne artikkelen fra arbeidsrettsadvokaten. Står i punkt 2.3. :hrm:

Lenke til kommentar

Med tanke på dagpenger, så er det 8 ukers karantenetid om du selv sier opp stillingen. Blir du oppsagt, så gjelder de vanlige tre dagene. (Jeg tror det er tre dager karantenetid iallefall, hvis jeg tar feil så er det 0 dager.)

Hvis du mister jobben fordi du får avskjed er det vel 8 ukers karenstid? Det står det ihvertfall i denne artikkelen fra arbeidsrettsadvokaten. Står i punkt 2.3. :hrm:

Nå er det forskjell på oppsigelse og avskjed.

Lenke til kommentar

Avskjedigelse er kun ved "grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold"

Ulovlig fravær vil nok ikke rammes av "avskjedigelse". Avskjedigelse handler som oftest handler om økonomisk utroskap, underslag eller typisk vold mot kollegaer på arbeidsplassen.

Ulovlig fravær kan allikevel være OPPSIGELSES-grunn.

(Merk forskjellen på oppsigelse og avskjed)

Oppsigelse kan først være gyldig dersom formkravene er i orden.

Først må man ha en skriftlig advarsel.

Denne advarselen må gi den ansatte mulighet til å bedre sin atferd.

Dersom den ansatte fortsetter sin uønskede/ulovlige atferd så skal det først leveres et skriftlig varsel om oppsigelse 14 dager før den skriftlige oppsigelsen kommer.

Alt krever skriftlighet.

Det er også krav til at bedriften skal bevise at de har gitt den ansatte tilbud om opplæring eller en rimelig sjanse til å forbedre sin atferd.

Er ikke formkravene i orden, så har bedriften en dårlig sak.

Man kan ha krav på lønn + erstatningssum ut oppsigelsestid.

Det er ikke dermed sagt at oppsigelsen er dårlig begrunnet, i og med "ulovlig fravær", men som sagt så skal man få en sjanse til å rette opp atferden.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...