Gå til innhold

Lukketid med ekstern blitz?

Anbefalte innlegg

Har tatt litt bilder med den eksterne blitzen min, 270ex. Og når eg har kameraet på blenderprioritet, så tar ikkje den hensyn til at eg har på blitzen. Dvs at tider fra 1-1,6sek er vanlig. Men når eg sett kameraet(450D) på "P", så tar den hensyn, og stiller lukketida til ca 1/60 og bilda bra.

Er det berre slik det er på blenderprioritet, eller går det an å forandre dette i innstillingane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er teit i Canon-systemet. Med ekstern blits sørger den for å eksponere riktig med passe mengde blitslys, men den velger lukker og blender som om det ikke var noen blits.

Pleier der selv å gå i M-modus, og selv velge passende blender og lukker - f.eks. 1/60s.

Typisk når blitslyset er hovedbelysningen, så betyr ikke lukkertid noe særlig for belysningen på hovedmotivet - det er mer hvor mye lys fra bakgrunnen du skal ha med.

Prøv å sette den i M - velg ønsket blender, og sett lukkertid etter hvor mye bakgrunnsbelysning du skal ha med - 1/50s eller langsommere for litt mer bakgrunnslys eller 1/200s for lite bakgrunnslys.

Lenke til kommentar

det går ann i C.fn menyene, men jeg tror ikke du kan sette den til noe annet enn 1/200

Seriøst?? Trodde da de i det minste hadde vett til å la folk sette litt vettuge verdier...

Som Trondster sier, så er 1/60 en veldig fin "generell" lukkertid for blits, om man ikke er ute etter å oppnå en spesiell effekt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...