drtveit Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Dette lar seg kanskje ikke gjøre (men lever i håpet): Jeg har en Exchange server som er til to firmaer. Lar det seg gjøre at brukere i firma 1 kun ser brukere i firma 1 på Global adresseliste og brukere i firma 2 kun ser brukere i firma 2, eller kan man bare ha en Global adresseliste pr server? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Joda, men er litt styr. SP1 gjør det litt lettere hvis en innstallerer Exchange 2010 (med SP1) med switchen /hosting, samtidig som det blir mer vanskelig da en mister EMC konsollet (kan kun bruke PowerShell/ExchangeWeb), ref: http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/exchange-2010-sp1-information-for-hosted-service-providers.aspx Eller så funker det med samme oppsettet som for Exchange2007: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb936719%28EXCHG.80%29.aspx Men vær klar over at dette er en stor og komplisert jobb som krever endringer dypt inni AD, og i tillegg kreves det mye labbing i forkant. Og ofte må en starte helt fra nytt, dvs ny forest/AD, ny Exchange osv... Enkleste oppsettet for små forhold er et domene, og der du skiller bedriftene på OU nivå. Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Det er greit å notere seg at Microsoft ikke støtter Exchange 2010 til hosting enda. Det er derfor alle MSHE-leverandørene kjører på 2007. Vi har selv en 2010-server med hosting-switchen kjørende i lab, og det ser relativt bra ut. Man må absolutt ikke ha Powershell-skrekk og det er greit å sette seg inn i best practices for for AD med hosting før man begynner å fikle med Exchange. Du kan mest sannsynlig forvente å gjøre store endringer i AD. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg slenger meg med på denne tråden fordi vi på nyåret antagligvis er nødt til å gjøre det samme. Vår situasjon er slik: 2 Dell Hoster av litt størrelse Disse kjøre HyperV i bunn og er clustret. På denne kjører jeg alle serverene vi har behov for, men foreløpig kunn en Exchange server, av typen 2010. Det vi trenger er å kunne tilby våre kunder å bruke Outlook på terminal serveren. Det vi derimot IKKE vil ha noe av er at kundene kan se hverandre. De må alikevel kunne dele kalender og slikt innenfor sine egne brukere, men her også skal ikek kunder på tvers av firmaer kunen se hverandre. Har aldri gjort dette i Exchange før og viste ikke om denne /HOSTING switchen. Må studere den skjønner jeg. Har dere flere erfaringer rundt dette så er i hvertfall jeg veldig interresert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå