Gå til innhold

CouchSurfing og andre tjenester for fri utveksling av gjestfrihet

Shulgin

Anbefalte innlegg

For de uinnvidde er det her snakk om en ny trend som kjennetegnes ved at lokale tilbyr gratis losji til tilreisende, med et nettsamfunn som rammeverk for utveksling av slik gjestfrihet. Den største og mest kjente tjenesten heter CouchSurfing, som jeg mistenker at de fleste kjenner til da den har fått ganske mye medieomtale de siste to årene. Dessverre er CouchSurfing en lite åpen/fri tjeneste, og alternativer som BeWelcome er verdt å ta en titt på.

Jeg har selv vært gjest eller vert nærmere hundre ganger. Samtlige opplevelser har vært positive. Mange av dem har vært svært positive. Det å bo hjemme hos lokale og tilbringe (kvalitets)tid sammen med dem og deres venner, bidrar som oftest til å gjøre reiseopplevelsen langt mer minneverdig, spesiell, lærerik og morsom. Den største forskjellen fra utenlandsopphold basert rundt kommersielle tjenester, er for meg det faktum at oppholdet ikke muliggjøres av aktører (hoteller, restauranter, utesteder) som først og fremst er ute etter pengene dine, men av mennesker som gir deg husrom, som viser deg byen, som du kan lage mat med og møte vennene til. Alt dette drives av lyst og – unnskyld hippieterminologien – kjærlighet. Samfunnene preges i stor grad av en utemmelig lyst til å tilrettelegge for at andre, ofte fremmede mennesker, skal få et fantastisk opphold i et annet land, uten at penger inngår i regnestykket. Det er svært vakkert, og jeg anbefaler alle om å prøve det.

Hva er deres erfaring med/tanker om slike tjenester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare gode erfaringer, kun medlem på CS. Hva mener du er problemet med CS i praksis, utover en grusom webside? Prinsipielt ser jeg at man kan ramle over en del innvendinger, i praksis har de ikke hatt store betydningen for min del.

Ellers verdt å være oppmerksom på at dette primært er en måte å møte nye mennesker, de som bare er ute etter gratis overnatting kan heller hive et telt i sekken. Intet galt i å ville spare penger, men det finnes de som kun bruker det for å være gnien, da får man heller holde seg hjemme.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Enig i at de prinsipielle innvendingene jeg og mange andre har, ikke nødvendigvis er så mye å brøle om. Jeg mistenker derimot at en mer demokratisk/medlemsstyrt organisasjon ville kunne slått positivt ut på f.eks. web-siden, i form av at funksjonalitet medlemmene etterlyser i større grad ville blitt implementert.

Det er ett CouchSurfing-spesifikt problem hvis løsning ville revolusjonert CouchSurfing-bruk for mitt vedkommende: Jeg vet at jeg ikke er alene om å unnlate å planlegge reisen, enten pga. etablerte, frihetsglorifiserende reiseidealer, eller pga. at det vanskelig eller umulig å planlegge. Selv pleier jeg å sykle eller haike når jeg er ute på reise, og da er det uhyrlig vanskelig å forutsi hvor det passer å tilbringe de kommende nettene.

Enkel, men ufullstendig løsning: Tilrettelegg for at medlemmer kan velge å vise sitt telefonnummer på profilen, og for at de skal kunne utdype sin holdning til telefonforespørsler i siste liten.

Enda bedre: CouchSurfing åpner for at folk via nettsiden (eller, for den saks skyld, SMS) kan varsle sitt behov for overnatting i en gitt by, enten like i forkant av ankomst, eller når de allerede er der. Dette vil dukke opp med link til brukerens profil og detaljer rundt etterlyst overnatting i en feed som medlemmene i byen kan velge å være påmeldt. RSS eller e-post kan benyttes til å holde lokale medlemmer oppdatert ettersom nye sofatrengende ramler inn i byen.

Hva med deg?

Lenke til kommentar

Det koster vel penger å være medlem?

Overhodet ikke! Samfunnet baserer seg på at folk yter gjensidig hjelp (les: tilbyr husly til trengende medlemmer). Jeg tror det fungerer så godt som det gjør fordi det i en overvekt av tilfellene er svært hyggelig/givende å få besøk av andre medlemmer. Som oftest "tjener" både vert og gjest på det hele.

Lenke til kommentar

Ok. Veldig bra, men er det mulig å dra på interrail for eksempel om våren-sommeren og samtidig delta på siden?

Fullt mulig. Vær dog oppmerksom på at strømmen av turister og CouchSurfing-medlemmer til storbyer øker eksponensielt frem mot høysesongen midt på sommeren, samtidig som de lokale CouchSurfing-medlemmene selv strømmer ut av landet. Det er derfor en betydelig "sofamangel" i og rundt høysesongen. Attraktive jenter merker gjerne ikke noe til denne effekten. :)

Forresten: Liker du å sykle, anbefaler jeg deg på det sterkeste å fusjonere sykleinteressen med reiseinteressen.

Endret av Shulgin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+712345

Ok. Takk for svar, Shulgin.

Sykkel er favorittsporten og noe som jeg har veldig interesse for.

Endret av Slettet+712345
Lenke til kommentar

CouchSurfing er genialt ja. Har ikke prøvd det selv, men vurderer sterkt å prøve det.

Tror ikke jeg gidder å prøve det hvis jeg f.eks bare skal til Tyskland. Jeg vil heller lære om andres kulturer så hvis jeg befinner meg i Tokyo eller Rio de Janeiro så er dette interessant.

Men jeg er så bortskjemt at jeg vanligvis bor på hotell.

Lenke til kommentar

Jeg følger resonnementet ditt fullt ut, Mchansern, men min egen erfaring peker kanskje heller i motsatt retning. I kulturer som likner vår egen er det enklere å finne mennesker en virkelig deler mye med (interesser, livssyn, verdier, humor, osv.), hvilket øker sjansen for at kjemien blir knall. Jeg kan garantere at gledene som følger med slike opplevelser overgår alt det et hotell muligens kan tilby. Hotellene utklasser riktignok i materiell luksus og privatliv, men jeg tror du gjennom CouchSurfing raskt vil finne ut hvor lite avgjørende denslags egentlig er for kvaliteten på oppholdet. :)

(Beklager at jeg opptrer som en betalt promotør. Det heter forelskelse.)

Endret av Shulgin
Lenke til kommentar

Ser poenget i at det på noen måter er mer eksotisk å bo hos en i Tokyo enn noen i Dresden, men dette blir en forenkling. I det sistnevnte tilfellet går det langt greiere å kommunisere både med den du bor hos og dennes omgangskrets, og sånn sett kommer enn langt tettere på enn en ellers har mulighet til.

Har fått endret synet mitt på når man er bortskjemt ganske radikalt – å dure rundt i Sibir i en nokså råtten Lada er neppe noe som kommer øverst på Wallpapers drømmereiser, men jeg kommer til å ha dette minnet mye lengre enn det om servicen på 5-stjernershotellet jeg bodde på i Wien for noen uker tilbake. Jeg ville uansett aldri basert meg utelukkende på noen ende av skalaen – sjelden jeg drar på tur uten å ramle innom hotellrom til noen tusenlapper per natt, men jeg er også innom nokså suspekete herberger og CS-bruker.*

Et lite apropos til trådens syklister: http://www.warmshowers.org/

Ser problemene med last minute requests, Shulgin. Dagens løsning med diverse underforaer ingen sjekker – og det i de byene der det er lagt opp effektivt – er knapt en kurant løsning.

___

*Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg hvor landet skal ligge, som fører til de underligste situasjoner. Blikkene jeg fikk da jeg en søndag morgen gikk ned i resepsjonen på et svært outrert hostel i Dresden i full three-piece var ganske festlige.

Lenke til kommentar

Dette er for min del interresant.

Jeg regner med å reise en del til sommeren (må dessverre vente til høysesong pga. privatisteksamener)

Og dette er absolutt noe jeg har hatt lyst til å teste ut.

Hostels blir vel det jeg i hovedsak bruker tenker jeg, men tanken på å bo hos noen lokale er noe jeg liker, det burde gi en helt anderledes opplevelse.

Lenke til kommentar

Eg er stor fan av Couchsurfing. Det finnes så klart mennesker på denna sida, som på alle andre, som ikkje burde vert der. Men alt i alt, meget bra!

Eg har ikkje couchsurfa så mykje sjølv (kun i India), men har hosta ein del. Fra all slags land rundt i verden.

Sjølv har eg vert veldig heldig med surfarane eg har hatt, og faktisk fått nokon gode venner. Det som kan vera lurt er å svara ja til dei som har litt like interresser som deg sjølv. Er jo greit om dåke kan ha fine samtalar saman. Nokon surfara er ute etter at du skal visa dei rundt, og ta vare på dei mens dei er der, mendan andre kanskje vil klare seg utan. Eller rett å slett har planar.

Eg har ikkje fått inn nokon som har vert "plagsomme" hos meg, men har sjølvsagt vert eit par som eg ikkje har komt lika godt overens med.

Uansett, prøv det! Det er kjempe kjekt å få hjelpa andre som er på tur, og det er kjempe spennande å få bu hos andre!:)

Endret av Stokken
Lenke til kommentar

Nå skal det også nevnes at CS ikke bare handler om å møte lokale ved å bo hos dem. Det er også mye cs gatherings man kan delta på, der man møter andre reisende og lokale osv. Plus at man kan få mye info osv på forumene der. Om ett par uker skal jeg for eksempel møte en kis i Saigon for å så haike oss nordover til Hanoi eller noe.

Ett annet eksempel er at jeg fant turkamerater for å klatre fuji.

Lenke til kommentar

Passer sikkert for mange mennesker, men personlig er det noe ikke jeg kunne tenkt meg. Jeg liker for det første ikke å sove hos fremmede mennesker jeg ikke kjenner, og spesielt ikke når jeg er ute og reiser. Dessuten er ikke jeg en typisk "people person", jeg vil ikke dele rom med andre enn til nøds kjæresten min. Dessuten liker jeg å sove på hotell når jeg reiser, for meg er det litt av sjarmen og luksusen ved å reise.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Hvis du kunne velge mellom tja. 2 turer i året med hotell og 6 turer i året på hostel / sofa da?

2 turer i året med hotell, helt klart. Heller kvalitet enn kvanitet. Ikke misforstå, jeg mener ikke at andre ikke kan få en fin tur, men jeg hadde nok vanntrivdes med et slikt opplegg, og da hadde egentlig hele ferien blitt ødelagt. Jeg liker å ha et sted jeg kan trekke meg tilbake uten å bli forstyrret av andre mennesker.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg er meget bortskjemt selv og har kun bodd på hoteller (hvorav alle har vært 3 stjerner eller mer). I sommer skal jeg bo på 2 stjerners hotell i U-land og det blir nok en opplevelse.

Men når budsjettet er trangt og man har lyst på en ferietur er det vel egentlig kun å booke ryanair, ta med håndbagasje og bo på en sofa.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har bodd på dårlige hoteller selv, og jeg kan bo på hostel sånn sett, men jeg må ha et sted hvor jeg kan være alene, og det kan man jo ikke garantere når man er på coach surfing. Dessuten virker det litt vel "rotete" for min del, man vet liksom ikke helt hva man får, og det liker jeg ikke helt.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...