Gå til innhold

Forumet - en "bananrepublikk"?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Det er en spennende diskusjon å følge, det er bare til å fyre løs på sine inntrykk.

Jeg kan si litt om hva som er gjort de siste årene, i et forsøk på å gjøre dette til et forum man føler mer tilhørighet til.

• Administratorer og moderatorer utnevnes fra egne rekker (dvs brukermassen).
  • Forumstyret ble avviklet (tidligere bestod dette av ulike redaktører som ikke hadde forumet som særlig prioritering)
  • En langt klarere redaksjonell tilnærming, for å sikre at vi jobber opp mot et felles ideal og ikke la dette være styrt av ulike personlige motiver, eller av hensyn til lommeboken
  • Innføring av brukerombud (her må vi få ny på plass)
  • Innføring av forumveiledere
  • Årlig moderatorsamling, med fokus på kompetanseheving (dessverre ikke avholdt i 2010, men planer om dette i starten av året).
  • Fjerning av en mengde regler, mens moderatorteamet er instruert til langt mildere og imøtekommende moderering enn tidligere
  • Slutt på permanente utestengelser, vi utestenger maks på ubestemt tid.
  • Større åpenhet (en tråd som dette ville blitt bastant stengt i 2006). Her har vi fortsatt et stykke igjen, men vi er på vei.

Vi har veldig begrenset med resurser hva forumdrift angår. På tross av at vi er desidert størst i nettverket hva besøkende angår, må vi klare oss med et par sjeler som er betalt for å jobbe en time dagen med forumet. Det betyr at vi må gjøre veldig mye frivillig.

Å være moderator er ikke enkelt. Optimalt sett burde man ha høy kompetanse innen både medievitenskap, kundebehandling, journalisme og filosofi - men slike personer finner man stort sett kun på gamlehjem. Teamet gjør en stor innsats for å tilegne seg kompetanse og erfaring, og jeg tror vi har en ganske så god kultur her kontra våre konkurrenter. De får ikke i nærheten av så god oppfølging som de fortjener og trenger, men dette handler igjen om resurser. Jeg er stolt av å se den innsatsen teamet legger ned, ut fra resurssituasjonen er det veldig imponerende.

Feil blir begått, men vi forsøker å lære av dem. Jeg mener bestemt vi er flinke til å ta hensyn til brukernes perspektiv, noe vi sikrer med å rekruttere fra brukerne og ikke eksternt. Begrensningene vi opplever er for det meste grunnet resurser, jeg har selv opplevd å legge ned 40 timer dugnad en uke og allikevel føle at man ikke er ferdig - hvor det også fort blir kjeft å få fordi det ikke er kommunisert godt nok eller svart fort nok på henvendelser. Det sliter på, men innsatsen til brukerne er det som driver oss fremover og motiverer.

Noen bananrepublikk vil vi ikke ha noe av, så vi får bare arbeide videre for å sikre at ingen sitter igjen med det inntrykket. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[*]Fjerning av en mengde regler, mens moderatorteamet er instruert til langt mildere og imøtekommende moderering enn tidligere

Ikke et punkt jeg har fått så veldig mye med meg, men forstår iallefall hvorfor så mange rapporteringer har blitt forkastet... Synes ikke dere har vært altfor flinke til å gi beskjed om hvilke regler som har blitt fjernet og når, men nå er det ikke alltid jeg følger med på foumets siste nytt.

Lenke til kommentar

[*]Fjerning av en mengde regler, mens moderatorteamet er instruert til langt mildere og imøtekommende moderering enn tidligere

Ikke et punkt jeg har fått så veldig mye med meg, men forstår iallefall hvorfor så mange rapporteringer har blitt forkastet... Synes ikke dere har vært altfor flinke til å gi beskjed om hvilke regler som har blitt fjernet og når, men nå er det ikke alltid jeg følger med på foumets siste nytt.

Du opprettet bruker i 2007.

Det var en tid man ble utestengt for å skryte av å ha mye penger på konto, eller fordi avataren var for stor. Innlegg ble nektet om det var mindre enn 14 tegn og diskusjon ble nektet fordi det stred mot en eller annen moderator, administrator eller redaktørs personlige moral. Det var ikke engang forsøkt å forklares i noen overordnet etikk (som presse-etikk). Innlegg ble normalt slettet, å splitte ut noe var en ytterst sjeldenhet. I tillegg var det knapt noen diskusjon internt, der hvor det nå er ustoppelig mengde diskusjoner hvor det er langt fra enighet om hvordan man reagerer.

Det har alt i alt skjedd markante endringer, som for noen oppleves som positivt, for andre negativt. Vi har blant annet brukere som har forlatt forumet fordi vi ikke utestenger deres meningsmotstandere. Kritikk jeg må si jeg ikke tar særlig tungt.

Det er verre når vi sletter noe som burde splittes ut, eller utestenger noen som ikke burde det. Slikt svir, men det er meget positivt å merke den store nedgangen i klager. Før var det et klart og tydelig misforhold fordi det var en mengde klager. Nå virker det som mer harmoni.

Ikke ta det som uttalelser om at vi er fornøyd med tingenes tilstand. Det er vi ikke, men akkurat nå er det vanskelig å optimalisere ytterligere under rådende forhold. Det betyr ikke at vi skal la vær å forsøke :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var andre konvensjoner den gang. Jeg klarte meg nå fint under den tiden, det var også den gang mye bra på forumet. Enkelte ting var bedre den gang. Det er en evig dynamisk prosess.

Men den største forskjellen var at brukere hadde langt mindre å si, fordi forumet ikke ble sett på som noe mer enn et lite tillegg til nettstedene. I dag er det brukere som tas inn som moderatorer og administratorer, mens forumet behandles langt mer som et selvstendig organ som samarbeider med nettsidene. Forumet har mer å tilby enn å "bare" være et supplement.

Det er jo også noe grunnet størrelsen til forumet. 16 millioner innlegg opp gjennom årene trekker til seg store mengder lesere. Vi er størst målt i lesere. Her kan du se en blogg hvor jeg trakk frem forskjellene i det nye kommende mediehuset: http://flagglima.com/2010/10/et-nytt-medieselskap-blir-f%C3%B8dt-guttas-nye-samlingsplass-pa-nett/

Merk at det er mye gjensidig avhengighet. Vi får lesere fra nettstedene (og mest av alt via søkemotorer). Samtidig sørger vi for å gi mer tilknytting og supplement til sidene i nettverket.

Drømmen er jo at forumet er tilknyttet langt mer. Blogger, nettaviser og andre nettsteder. :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært innom noe nettsted så vidt jeg vet. Det er kun forumet jeg har brydd meg med og årsaken til at jeg først registrerte meg var et spørsmål i tatoverings og piercingtråden, men jeg fant raskt ut at det var det beste av de forumene jeg har vært på så dermed ble jeg værende. Hvordan har dere tenkt å få til den drømmen deres egentlig? Kunne jo vært interessangt om forumet fikk mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Drømmen er strategien, det er et langsiktig mål. Vi opererer innen nye medier og mye kan skje der, det viktigste er at vi tar vare på brukerne våre. Mange spådde forumdød etter Facebook, men det skjedde ikke. Snarere medførte det at flere mennesker kom på nett og diskuterte.

Vi har våre planer og mye håper jeg vil skje, såfremt vi får nettverket med oss. Et godt nettsamfunn utkonkurrerer det meste av tradisjonelt media hva produksjon av kvalitet angår, om det bare organiseres godt nok. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...