Alkanide Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg har nå gått til innkjøp av det jeg håper vil bli starten på en ny hobby, hvilket vil si modellbiler. Kan visst surre bort mange timer mens man sitter og surrer i sin egen lille verden og sjekker delene opp mot veiledninga.. Tenkte iallfall jeg å gjøre, ettersom jeg er helt n00b på dette feltet foreløpig, og har lite peil på å bygge modellbiler.. I dag fikk jeg i posten to plast-byggesett, begge av Trans AM's 1977-modeller, eneste forskjell var at de er laget av forskjellige selskaper, ellers er de nokså like, i størrelse også, lurer på om det er 1:24 og 1:25, det ene var en tanke mindre.. Uansett, jeg trenger lim til begge. Dette fulgte ikke med, hvilket jeg var i den tro at det gjorde da jeg slo til på to av en serie knall-kjøp jeg har gjort på ei viss auksjons-side den siste tida. Ergo trenger jeg lim. Også har jeg forstått det slik at det er forskjellige tupper på lim-saken? Burde jeg kjøpe alle tuppene da? Er det dyrt, det? Også var den ene bilen, som skal bli sort.. Altså, foreløpig hvit, ufarget. Denne trenger sårt et strøk maling for å oppnå dens mål. Ettersom jeg ikke har lyst til å bruke spray-maling, burde jeg vel egentlig kjøpe et airbrush-sett? Eller blir det feil slik? Jeg tar imot tips til hva jeg bør kjøpe, helst med bilder og linker så jeg slipper å bruke tid jeg kunne brukt på å bygge til å lete etter ting dere foreslår. Så, hit me with the links.. Eller helst ikke, bare lim dem inn i tråden her, og gi en beskrivelse av hver link.. Jeg beklager denne tråden, men følte at jeg kunne starte en tråd her, ettersom det sikkert er flere enn meg her som er lidenskapelig opptatt av modell-biler.. Det vil si, jeg er i ferd med å BLI, dere ER, men uansett, I'm getting there.. Lenke til kommentar
Alkanide Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Yes, men da klarte jeg å dra i havn en grei deal på litt lim, hvilket betyr at jeg nå egentlig, eller bombesikkert, kun trenger maling.. Jeg så på YouTube isted at man bruker maler-pensler, men blir det ikke fryktelig mye tekstur på overflaten av bilen da? Jeg vil ikke at bilen min skal se ut som et nymalt tre, den skal se ut som en bil, for den er en bil.. Om enn en modell-bil, så er den likefullt en bil.. Gjerne inkluder merkenavnet på malinga/ malingskosten da jeg kommer til å søke det opp på ei lite kjent auksjonsside for å få prøvd å fullføre iallfall ett byggesett før jeg må kjøpe nytt lim (og) ny maling.. Jeg kjøpte forresten 1Oz lim, eller.. ~29g lim.. Hvor mye skal det normalt rekke til? Det ser ut til å være veldig drøyende (vare lenge), men for sikkerhetsskyld, så spør jeg dere, som er mer drevne enn meg ^^ Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Driver ikke med biler selv, men limer litt "tinnsoldater" i plast. Du skal vel bare ha lim på de overflatene som skal dekkes da? Altså i sjøtene I så fall blir det kun tekstur på bilen om du bommer. Penselen med lim brukes vanligvis når limet er veldig lettflytende og penetrerende (noe som plastlim ofte er) - hadde du ikke brukt pensel, så hadde det blitt på "drypp en dråpe" prinsippet, og da trenger limet ofte inn i detaljer du ikke vil ha lim inn i. Nå limer jeg ikke så mye selv, men jeg har aldri brukt opp en limtube/pakke/whatever. De kastes før eller senere fordi de blir for tette, eller at jeg mister dem. For maling av store flater anbefaler jeg i første omgang en sprayboks rett og slett fordi det er enkelt og greit. Eventuelt, hvis du ønsker å ha en air-brush (egentlig så anbefaler jeg dette også, det er kjempegøy <.<) - så for all del invester i en kompressor med en trykk tank. Billig-billig kompressoren jeg startet med hadde ikke det, og da blir pennestrøkene raskt seende ut som .... istedet for ____ Med en dott per sylinderslag til kompressoren Lenke til kommentar
Alkanide Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Så, nå har jeg lusket rundt på nettet og funnet to alternativer til hvordan jeg får på fargen på bilen; pensler eller airbrush.. Bør vel nesten bruke airbrush for å få en jevn finish.. Uanz.. Problemet jeg har nå, er valg av type maling for å kunne sette på såkalte dekaler oppå malinga.. Er vel noen typer maling (oljebasert?) som det ikke går an å sette dekaler oppå? Dekalene er jo på et ark, så man må presse det mot bilen for at det skal trekkes av arket og over på bilen.. Ergo må man ha en type maling som dette funker med.. Men hva slags maling er best til dette? Jeg vil helst slippe å male bilen, for så å oppdage at jeg valgte feil type maling.. Det hadde vært litt.. Flaut.. Lenke til kommentar
Alkanide Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg fant en airbrush-sak på eBay.. Antar det ikke er ulovlig å linke til eBay her, ettersom jeg kommer til å by for å vinne auksjonen selv.. http://global.ebay.com/Air_Brush_Spray_Gun_Dual_Action_Airbrushing_Kit_02_mm/130463347991/item Er det der riktig type airbrush? Og, må man ha en airbrush til hver farge? Ooog, hvor får man tak i farge til airbrush-saken? Jeg antar det går an å bruke den der til å lakkere bilen (modellbilen), ikke sant? Jeg er som sagt totalt n00b Lenke til kommentar
Oter Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 om det er et vanlig plastbyggesett du har kjøpt(amt,mpc,revell)så bruker du vann på decalene,de skal ikke presses/rubbes på bilen. går sikkert fint med den airbrushen der,husk og bruke vannutskiller og justeringsmulighet på trykket på kompressoren. du kan bruke f.eks tamiya enamel lakk(blandes med f.eks jotun tynner nr.1)du kan også bruke tamiya acryl,som kan blandes med rødsprit. ellers så finnes det også ferdig blandet lakk til airbrush og få kjøpt. kan anbefale ipms norge forumet(modelbygger forum)der er det mange tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå