Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bestille julegave frå Amazon. For seint?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bestille noen saker fra Amazon.co.uk

Jeg vil bestille noen filmer, cd-er og noen barneleker.

Jeg har ikke bestilt ting frå utlandet før, så jeg lurer på det med toll og gebyrer?

Jeg fant varene via Biit, hvordan virker det?

Dette lurer jeg på:

* Vil det bli levert før jul om jeg bestiller idag?

* Om det ikke kommer innen julaften, kommer det i romjulen?

* Slipper jeg mva på ordrer under 200,-?

* Burde jeg dele opp ordren til under 200,- per ordre?

* Kan jeg bestille f.eks. 4 pakker til verdi på under 200,- stk?

* Pris på frakt?

Jeg har funnet 3 cd-er til samla pris 168,- Filmer til verdi av ca 700,- og lego, puslespel og andre leiker til rundt 465,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tur og orden:

Amazon.co.uk pleier å være kjappe, og har selv lagt ut bestillingsfrist på 15. desember for levering i Norge innen jul. Bestiller du med dyreste porto kommer det i løpet av et par dager, da er du sikret. Ellers er det fullt mulig det kommer, men det kan også oppstå forsinkelser, så helt sikkert er det heller ikke...

Kommer det ikke før jul så er det temmelig sikkert at det kommer i romjula, ja.

Du slipper mva på ordrer under kr. 200,- (altså vareverdi under 200,-). Det kan også være verdt å merke seg at Amazon.co.uk trekker fra VAT (britisk mva) på ordrer til Norge, så vareverdien vil sannsynligvis bli lavere enn det du ser på siden før du bestiller også.

Det vil være billigst for deg å dele opp i flere ordre på under 200,- hver. Sannsynligvis går det raskere også da pakkene da ikke vil trenge en tur innom postfortollingen og forsinkes ytterligere der...

Du kan bestille så mange ordre du vil til under 200 per stykk.

Frakt hos Amazon.co.uk er ganske rimelig. Jeg pleier å bestille filmer og disse pleier som regel å få porto på mellom £1.5 og £2. I og med at de trekker fra VAT så blir prisen inkludert porto ofte mer eller mindre det samme som prisen de oppgir på siden sin før jeg bestiller...

Har kjøpt mange julegaver på Amazon selv i år, og med ett unntak har alle kommet i løpet av en drøy uke.

Du spør om hvordan det er med mva og toll fra utlandet. Reglene er slik at så lenge VAREverdien er under 200,- så tilkommer det ikke avgifter. Er VAREverdien på innholdet i pakken over 200,- så tilkommer mva og i noen tilfeller toll på hele pakkeverdien inkludert porto. En pakke verdt 210,- pluss 50,- i porto f.eks. vil da få 25% mva av 260,- lagt til på prisen, altså 65 kroner. I tillegg kommer gebyr til Posten for at de gjør fortollingen for deg, på kr. 110,- per pakke. Disse 175 kronene vil du sannsynligvis få Postoppkrav på.

Men så lenge du holder hver ordre under kr. 200,- tilsammen så skulle du være sikret.

Endret av cartman1337
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for eit godt svar!

Så altså: Om jeg handlar for 199,50 (NOK) slipper jeg mva og toll. Det er altså pris på varene som gjelder og ikkje på ordren(varer+frakt) ?

F.eks.

Jeg har funnet noen filmer som blir tilsammen 199,50 norske kroner. frakten er 35 kroner.

Slipper jeg da mva og toll siden vareverdien er under 200,-?

Lenke til kommentar

Takker for eit godt svar!

Så altså: Om jeg handlar for 199,50 (NOK) slipper jeg mva og toll. Det er altså pris på varene som gjelder og ikkje på ordren(varer+frakt) ?

F.eks.

Jeg har funnet noen filmer som blir tilsammen 199,50 norske kroner. frakten er 35 kroner.

Slipper jeg da mva og toll siden vareverdien er under 200,-?

Ja, det stemmer - med et lite forbehold. Det er nemlig prisen når varen kommer inn i landet som gjelder. Hvis valutaprisen på pund går opp mellom nå og da, slik at vareverdien DA blir over 200,- så kommer det mva i tillegg likevel. Liker derfor alltid å ha litt mer "slingringsmonn" enn 50 øre selv. Men så lenge valutaprisen er stabil eller går ned så stemmer det fint at hvis vareverdien er 199,50 så slipper du mva og toll.

Og ja, det er vareverdien som må være under 200,-. Varer for f.eks. 195,- + 35,- i porto går gjennom, selv om totalprisen er 230,- med frakt. Men det kan hende at Posten stopper pakken likevel og spør om dokumentasjon. I noen tilfeller gjør de også feil og legger mva på pakken selv om vareverdien er under 200, fordi de f.eks. så feil på varepris og totalpris. I slike tilfeller er det viktig at du ikke betaler før du har avklart det med Posten og fått dem til å frafalle kravet. Å få tilbake pengene senere er MYE vanskeligere enn å dokumentere feilen for dem og få dem til å frafalle kravet FØR du henter...

Endret av cartman1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...