Gå til innhold

Selge disker, hvordan fjerne innholdet sikkert? Slik at man ikke kan kjøre recovery?

sdf123

Anbefalte innlegg

Er det noen programmer som kan formatere/slette alt på en disk slik at det ikke kan finnes tilbake senere med sånne recovery program? Jeg kan skjønne at IBAS og slike firmaer skal kunne finne noe, men ikke mannen i gata :)

Eller må jeg bare kaste diskene for å være sikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Darik's Boot and Nuke (DBAN) kan gjøre jobben.

Bare pass på at du ikke 'nuker' feil disk/partisjon ...

Darik's Boot and Nuke ("DBAN") is a self-contained boot disk that securely wipes the hard disks of most computers. DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction.
Lenke til kommentar

Alternativer:

CopyWipe

A number of options are provided for wiping, most of which exceed governmental standards (such as DoD 5220.22-M, NAVSO P-5239-26, etc.); this allows the user to choose an optimal balance between security and duration of the wiping operation.

Active@ KillDisk (oppgir ikke metode - i håp om at du skal betale for Pro-utgaven som benytter en DoD-godkjent metode.

Ultimate Boot CD har en Hard Disk Wiping-seksjon.

Lenke til kommentar

Fant denne: Hard Drive Eraser - destroys ALL data on your hard drive, once for all. Free software. No spyware or adware.

og denne: Disk Wipe is Free, portable Windows application for permanent volume data destruction.

Noen som har testet noen av dem? Jeg har startet en erase med den Hard Drive Eraser, og valgte DOD 5220-22.M som eraser metode. Den fyller vist disken først med '1', så med '0' og til slutt med '1' og'0'. Noe som skal gjøre at det neste skal være umulige å finne noe tilbake.

Endret av everlong
Lenke til kommentar

I praksis holder det å skrive hva som helst. F.eks kan man bruke diagnoseprogrammet og skrive nuller til hele disken.

Selv ikke IBAS klarer å lese filene etter en overskriving. Det blir i beste fall mulig å lese enkelte bits her og der, hvis man legger ned store ressurser i å få det til.

Lenke til kommentar

I praksis holder det å skrive hva som helst. F.eks kan man bruke diagnoseprogrammet og skrive nuller til hele disken.

Selv ikke IBAS klarer å lese filene etter en overskriving. Det blir i beste fall mulig å lese enkelte bits her og der, hvis man legger ned store ressurser i å få det til.

Har lest at de klarer å hente ut data inntil 2 eller 3 overskrivninger senere. Klarer bare ikke finne hvor jeg leste det.

Lenke til kommentar

Har lest at de klarer å hente ut data inntil 2 eller 3 overskrivninger senere. Klarer bare ikke finne hvor jeg leste det.

Det er kanskje mulig å hente ut små fragmenter. Men ikke hele filer.

Se forøvrig denne: http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2361328,00.asp

A single properly executed overwrite is sufficient to wipe out data beyond any reasonable expectation of recovery. The equipment to analyze a drive and recover overwritten data would cost millions, and, as a DriveSavers technician put it, might recover nothing but the letter "a."
Lenke til kommentar

Ummm nei, en god del slike firmaer fikk faktisk utfordringen til å delta på "The great zero challenge" men det hele endte i 0.

http://www.root777.com/security/the-great-zero-challenge/

Så her må nok IBAS og co gi tapt.

Jeg ser ikke at IBAS sto på lista der? Jeg ser faktisk ingen liste over hvilke firmaer som fikk utfordringen i det hele tatt?

IBAS (og noen andre) har faktisk lokaler og utstyr for å demontere harddisker, slik at de kan koble platene til sitt eget leseutstyr, som koster mye, men som er i stand til å lese ut mer data enn man klarer uten å åpne harddisken.

Men, siden dette koster mye, så er nok sjansen for at det skjer med en tilfeldig harddisk som noen finner forsvinnende liten.

Lenke til kommentar

IBAS fikk ikke tilbudet den gangen nei, men flere som er større enn IBAS over dammen fikk tilbudet, og disse kan gjøre det samme som IBAS uten problemer.

Samtlige svarte at det ikke var mulig, enkelte hevder dog at med mikroskop og demontering så kan det gjøres, men dette var med gamle harddisker, nå er tettheten for stor til at noe kan gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...