Gå til innhold

Forsterker til bra metallyd

Gitarhm

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en forsterker på 20 watt som jeg ikke er helt fornøyd med lyden. Er usikker på om det er jeg som har instillingene feil, eller om det er selve forsterkeren som ikke kan få den lyden. Jeg pleier å ha:

Reverb: 5 ca

Low: 6-7

Mid: 5-6

High: 6-7

Drive: 10

Lyden jeg vil ha er sånn heavy metal 80-90 tallet (som metallica).

Har jeg feil innstillinger eller bør jeg kjøpe ny forsterker. Isåfall, hvilken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva type forsterker du har?

Må absolutt anbefalle Engl som har den desidert beste lyden til metal, men siden de ligger i en høy prisklasse så er kanskje Marshall et safe't valg viss du er en hobbygitarist.

Viss det blir litt drøyt å bruke 5000,- på en ny forsterker så kan du bruke en tusenlapp på å investere i en metal-pedal, noe jeg vil si med sikkerhet du må gjøre viss du vil ha en brukbar heavy metal sound av en 20 watts forsterker

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Av pedaler solgte Marshall en pedal som het ShredMaster... Den er absolutt en god invistering til Metallica sound. De går for $100-200 på ebay. De selges ikke nye lenger. Er du fingernem kan du bygge en, skal ikke være så vanskelig.

**EDIT** Fant et Shredder DIY-kit

Ellers er pedaler som Line6 Über Metal en god ting da man ikke er låst til en lyd. I tillegg har den gate, så når du ikke spiller vil brummingen forsvinne. En pedal som har mye å by på med tanke på prisen. Ikke noe å si på =)

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

Det man må huske på er også at lyden i produksjon ikke er alltid slik en forsterker høres ut som, mye EQ og duplisering av spor.

Tror du kan fikse mye med en shreddmaster, men den er kanskje litt vanskelig å få tak i. Test ut en lin6 pedal på din eksisterende amp hos din lokale forhandler.

Ellers er det jo en del små modulasjon amper for tiden. Både Roland og Line 6 har gode alternativer, hvor det finnes heftig metal lyd.

Lenke til kommentar

I følge linken har forsterkeren en 8" høytaler. Det blir nok litt for lite til den lyden du er ute etter, og jeg vil påstå at alle pedaler i verden ikke vil utgjøre no forskjell. Det blir litt tynt i bunnen, generellt sagt, med så små høytalere. En 12" (eller fler) i forsterkeren vil hjelpe betraktlig. SIkkert mange her som har gode råd hva ny amp angår, så hvis du sier hvor mye du er villig til å bruke, tenker jeg forslagene strøymar på. :)

Sånn generellt hadde jeg skrudd ned drive endel og heller opp med master, samt skrudd av reverben. Du kan jo prøve å skru ned litt på miden også.

Lenke til kommentar

I følge linken har forsterkeren en 8" høytaler. Det blir nok litt for lite til den lyden du er ute etter, og jeg vil påstå at alle pedaler i verden ikke vil utgjøre no forskjell. Det blir litt tynt i bunnen, generellt sagt, med så små høytalere. En 12" (eller fler) i forsterkeren vil hjelpe betraktlig. SIkkert mange her som har gode råd hva ny amp angår, så hvis du sier hvor mye du er villig til å bruke, tenker jeg forslagene strøymar på. :)

Sånn generellt hadde jeg skrudd ned drive endel og heller opp med master, samt skrudd av reverben. Du kan jo prøve å skru ned litt på miden også.

rundt 1-2 k

skal prøve det siste du skrev når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...