Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeilbryter løser ut

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en enebolig med hovedinntak i 2. etg på 3x50A (IT) med en etterkoblet 4x63A 100 mA jordfeilbryter (fra 2002). Derfra en 4x25 PFXP i rør til underfordeling i 1. etg, med 16 kurser med jordfeilautomater på 30 mA (fra 2007). I dag gikk strømmen i hele huset. Jeg sjekket underfordeling, alt i orden. Slo ut alle automatene før jeg sjekket inntaket i 2. etg. Der hadde 100 mA jordfeilbryteren løst ut. Slo denne på igjen, og slo deretter på en og en sikring i underfordeling. Alt funket fint noen minutter, så løste jordfeilbryteren på 100 mA ut igjen. Jeg gjentok prosessen, men slo nå på kun 8 av kursene i underfordeling. Etter at dette hadde gått uten problemer noen minutter, slo jeg på de resterende 8. Nå fungerer alt igjen.

Hva kan årsaken være til dette? Dersom feilen lå på én av kursene, burde 30 mA for aktuell kurs ha løst ut før 100 mA (forutsatt korrekt selektivitet, her må jeg stole på elektriker). Dersom feilen lå i XPen, burde 100 mA ha løst ut med en gang, selv uten belastning i underfordelingen. Kan det være jordfeil utenfra som påvirker 100 mA jordfeilbryter slik at den løser ut, mens de nyere jordfeilautomatene i underfordeling ikke reagerer på jordfeil utenfra i samme grad? Eller kan det være noe helt annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Var inne på tanken selv, men den har aldri løst ut tidligere (unntatt når jeg har testet den med testknappen). Etter 2. gang utfall i dag har den også fungert fint. Jeg lar den stå en stund til, og dersom det skjer igjen, får jeg den fjernet. Den ble i sin tid installert før jeg fikk oppgradert til jordfeilautomater på alle kurser, og står nå kun for brannsikring av XP. Dersom den ikke løser ut på nytt, går jeg tilbake til min første teori om at den eldre 100 mA løste ut før de på 30 mA fordi den er eldre, og ikke så selektiv i forhold til om jordfeil kommer innenfra eller utenfra huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...