Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med selvbygd PC

Anbefalte innlegg

Hei etter mange år med Online Gaming, og ferdig kjøpte PCer bestemte jeg meg for å endelig ta steget å bygge egen PC. Jeg postet litt i forumet her på forhånd og fikk god hjelp med en handle liste på komplett. Dette ble jo da et par tre dager etter motatt på posten med stor glede. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=867061&su=18F81FE1-201C-4C6E-B366-A0EF67271BF5. Etter montering av hovedkort, cpu, minne, strømforsyning og sdd disc var tiden inne for oppstart. Det hele begynte da jeg fant ut at cpu ikke var tilkoplet cpu fordi kontakten er plumbert. Når denne var på plass startet alt opp. I boot sekvensen gikk jeg inn og valgte dvd rom som oppstart for å legge inn OS. Dette virket som det skulle og windoes begynte installasjon kort tid etterpå. Mens installasjonen pågikk forlot jeg kontoret noe øyeblikk. Men når jeg kom tilbake sto PC i stå på 25% fullført installasjon. Det skjedde ingen ting mer. Så måtte tilslutt ta svenske knappen. Jeg forsøkte da å installer på nytt og da fungerte det helt fint. Når endelig inne i windows tenkte jeg det var tid for å installere drivere. Men jeg drev med dette gikk maskinen i blå skjerm nesten hele tiden. etter masse kødd og reboot sekvenser starter pc ikke tilslutt. Det er forskjellige feil hver gang. enten så får jeg ikke bilde i det hele tatt. Eller så får jeg jeg beskjed om at bios ikke kan oppdateres. Eller at jeg bare får en strek på skjermen i venstre hjørne oppe. eller at diode for minne lyser rødt. Eller VGA lyser rødt. Jeg har forsøkt å å fjerne minnen og bytte på plasseringene. For meg virker det som at det er bios eller hovedkort som fusker. Fordi maskinen har fusket litt helt fra starten av. Jeg vil ikke si at jeg er noen spesialist i dette feltet og trenger sårt litt hjelp til å finne synderen. Det jeg reagerer mest på er at selv om det er noe feil på produktene skulle vel maskine ha klart å starte bios. Deet gjør den ca hver 50 gang jeg prøver omstart. plutselig fungerer det og når ting endelig fungerer som normalt og prøver ny installasjon crasher maskinen. Så da er man på scratch igjen der jeg ikke får startet maskinen igjen alt starter hører skjerm kort og cpu starter men dioden bytter litt på med å lyse rødt på vga eller minne. og noen ganger starter den helt opp uten feilkoder men med svart skjerm eller at den fryser i bios.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produkt Vurdering Antall Enhetspris Linjepris

AMD Phenom II X6 1055T Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed

Dato ny: 2010-12-03

100+ stk. på lager

- 1.00 1.539,- 1.539,-

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, SupremeFX X-FI

100+ stk. på lager

- 1.00 1.549,- 1.549,-

Corsair TX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte

100+ stk. på lager

- 1.00 995,- 995,-

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

100+ stk. på lager

- 2.00 499,- 998,-

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s, opp til 355MB/75MB sec lese/skrive

100+ stk. på lager

- 1.00 995,- 995,-

Fractal Design Define R3 Black Pearl Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Lydabsorberende, ATX, mATX, mITX

500+ stk. på lager

- 1.00 795,- 795,-

PowerColor Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz

50-99 stk. på lager

- 1.00 2.049,- 2.049,-

Lenke til kommentar

Koble ifra all strøm og eksterne kabler, og trippelsjekk at det ikke er noen overledninger, og at alt internt sitter godt.

Koble så ut BIOS batteriet, og la maskinen stå 5min. Jeg har blitt kvitt rariteter på denne måten, men det virker til at det er noe alvorlig feil her.

Kan du utfylle hva du mener med:
"Det hele begynte da jeg fant ut at cpu ikke var tilkoplet cpu fordi kontakten er plumbert."

memtest86.com - RAM test

Ekstra strøm er tilkoblet skjermkortet ?
Du har brukt avstandsstykkene mellom Hovedkort og Kabinett ?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

1 oppstart var uten CPU. Så koplet jeg til strøm og da fungerte alt. Begge strøm kabler er tilkoplet skjermkort ja. Strøm tilførsel cpu på hoved kort er plombert så trodde all strøm til hovedkort kom fra den 20 Pin kontakt. men måtte også kople til 6 pin kontakten til venstre hehe. Batter på hovedkort er nå demontert. skal prøve litt mer når jeg kommer hjem. Avtands stykker til hoved kort er montert ja. Hehe. Er bilelektriker av fag, ville vært litt i overkant flaut å godset hele hovedkortet i kabinettet, hehe. Har sett disse programmene ja. Men vanskelig å starte software når pc krasher før jeg får bootet fra cd/dvd, USB. Jeg hadde håpet det skulle gå å resette alt. Men skal pøvebytte litt deler fra en annen PC idag. Bare for evt å utelukke Skjermkort, Ram og SDD.

Lenke til kommentar

Hvis du går inn på hjemsiden til Asus som har snekra sammen hovedkortet ditt så burde du kunne finne en pdf fil hvor det står listet opp alle kompatible Minne brikker

her har du link til den aktuelle pdf fila. http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=kPGmtxee5RsQVsXG

Og ut i fra det jeg kan lese skal minnet du har kjøpt være kompatibelt

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...