Gå til innhold

PC til 3D-modelering - gode forslag?

Anbefalte innlegg

Hei. Er i ferd med å kjøpe en pc som har det viktigste når det kommer til arbeid med tunge 3d-applikasjoner som Maya, XSI, 3Dmax osv. Den vil i tillegg bli brukt noe til web-design. Noen som kan en del om slikt som vil sette opp en rask, god og stabil, men ikke ALT for dyr pc? :shrug:

Har allerede bestemt meg for skjerm, en Eizo FlexScan L565 :woot:

Setter pris på gode forslag, helst med litt info om hva som er viktigst :o

PS - skjermkortet må ha tv-utgang (s-video), og helst inngang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
i 3d-programmer er det viktig med bra 3d-kort. et wildcat kort gjør

nytten. se hva du har igjen etter det, så velger du resten av

komponentene. ram er også ganske viktig. 1024mb helst.

takk for svar....blir 64mb kortene til 3dlabs for dårlige, eller holder det til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Jeg kommer heller ikke inn på komplett.no...

Men, som sagt, Wildcat kortene er et godt valg. Jeg vet ikke hvor kraftige kort du trenger, men VP kortene er kjent for å være veldig gode i pris/ytelse. Jeg ville anbefale VP870 eller 880. Om du trenger bedre, gå for 980. Koster det for mye velger du en serie under... :)

Som sagt er 1024mb ram nesten ett minimum. Men igjen: det kommer ann på hvor kraftige scener du jobber med. Men rundt 1gb, 1,5fb eller kanskje 2gb burde holde godt... Ram prisene er veldig høye for tida da, dessverre... :( Ville kanskje kjøpt 1gb nå, og kanskje oppgradert senere. Skjermkortet, uansett hvilket du velger (Av de proffesjonelle 3D modellerings kortene) burde holde en stund.

Samt: kjøp gjerne en rask harddisk for å kjøre programmene og OS'et ditt på (eksempel WD Raptor disken, SCSI blir for dyrt...) og en stor disk (120gb -> mer? ) til å lagre alt det "ferdige"...

Sånn ville jeg gjort det ihvertfall... :)

Mvh,

Joachim F.

Lenke til kommentar

kan hende det vil holde idag. selv liker jeg å se litt framover så jeg ikke

må oppgradere hvert år.

en annen ting du kan se på er å kjøpe et IT4600 (geforce) kort og

simulere et quatro kort. det virker visst ganske bra.

stikk innom http://www.storedyret.com/ (norsk side). de har en

del tråder som omhandler kjøp av 3d-kort. og de har stort sett

peil. stikk innom 3d Galleriet mens du er der:)

Lenke til kommentar
... kjøpe et IT4600 (geforce) kort og  

simulere et quatro kort. det virker visst ganske bra.

Det fungerer ikke bare bra men utmerket. Nvidia Quadro 750 er i praksis samme chippen bare utstyrt med litt annen firmware, driver (og mulighens klokket litt forskjellig?) Det finnes en rekke guider på hvordan man trikser et Geforce4 over til et Quadro-kort.

Skjermkort som Quadro, Wildcat og tilsvarende er veldig dyre så det er slitt "sløs" når man får "samme" kortet mye billigere med litt modding.

Sjekk forøvrig SpecView 7.0 benchmarks rundtom på nettet for å sammenligne forskjellige systemer. Konsentrer deg om spesifikasjonene på chipsett, CPU, GPU, ram og prisen på systemene, og ikke så mye om harddisk, osv siden det spiller minimalt inn på ytelsen i rendering.

Lenke til kommentar
Halløy her,

Jeg tok en titt på det 3D-galleriet, og der var det mye fint. Hva begynner man med når man skal lage sånt noe? Jeg mener, for en nybegynner som meg..

Starte med å sette meg inn i et program?

Henning

Kan være en STOR fordel og sette seg inn i programmet før man tenker på og lage noe stort for og si det slik.

Men og lage noe stort kan jo også være en måte og sette seg inn i det.

Uansett, sett deg inn i programmet og ikke vent for mye i begynnelsen, da blir du antagligvis bare skuffet.

Lenke til kommentar

Viss du skal være superseriøs m 3d modelering så kan du gå for wildcard kortet og slike ting....

Men eg vil si et nyere skjermkort m masse minne på er kult. Masse minne på Hk, kanskje vurdere et system m 2 cpu'er .... hvertfall et system som har masse minnebåndbredde... Da jobber maskinen lettere, men m flere cpu'er så rendrer den bedre... regner med du må på et kompromiss her.

Det siste NForce 2 HK m dødsmye minne er bra for sånne ting, men det er 1cpu sak. Men eg anbefaler det.

En Ti4600 eller Ti4200 m 128 minne er minimumsanbefaling.... og sikkert mer enn nok.

Bruk så mye penger du kan på minne... skal du utnytte de såkalte dobble minnekanalene på HK så må du ha 2 minnebrikker...400MHz brikker.

Vurder en raid løsning for harddiskene.... greit for swap filer osv... Eg har en vanlig disk som c:, og så kjører eg to disker i raid 0 som d: ...

eg kommer ikke på mer i farten....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...