Paal Harald Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg ville ikke kjøpt dette kameraet fordi det er retro, men fordi det er gjennomført. Det ser ut til å være solid, det har enkle oversiktlige innstillingshjul på toppen og en søker som virker veldig smart. Med fast brennvidde kan man håpe på god bildekvalitet, også sett i lys av den store bildesensoren. Dette er kameraet jeg ville ha båret rundt halsen under jakka, hvor speilreflekskameraet mitt ikke får plass. Et lite kamera som kunne ha ligget i sekken og som man kan trekke opp for å ta et bilde der og da, og allikevel kunne forvente at det leverer. Desverre ser det ut til at prisen blir mellom 8-10 tusen her i landet, noe som er altfor dyrt. Men kanskje man kan håpe på en trend med noen lignende kameraer, og da tenker jeg ikke på EVIL-modeller. Jeg vil ha en søker som duger, og ikke bare en skjerm som søker. Det er den lille størrelsen og kvaliteten som er viktig for meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Dette hadde jo vært interessant se hvordan dette kommer opp mot feks panasonics nyeste EVIl-kamera med f1.7 20mm pancake montert på. Jeg synes dette virker som en fryktelig smal nisje mellom et EVIl-kamera som nevnt, og et high-end-kompaktkamera. Søkeren er et poeng, men isåfall tipper jeg det blir en kortlevet nisje, iogmed at elektroniske søkere stadig blir bedre. AtW Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Er mye mer interessert i X100 enn noen av de andre speilløse kameraene som er på markedet nå. Rett og slett fordi den har en skikkelig søker, som ikke er ekstern (ok, G1/GH1 har det, men de blir igjen litt større enn X100). Dessuten er 35/FF min desidert mest brukte brennvidde, så 23/1.5 crop er perfekt som lomme/fest/konsert-kamera. Kunne gjerne ha vært en stop raskere blender, men det hadde nok gått ut over størrelse i alt for stor grad til at det hadde vært verdt det. Bare synd jeg har prioritert å bruke pengene mine på reiser i vår, ellers hadde jeg nok ikke greid å mostå fristelsen og handle X100. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Mitt moderne kamera har ikke følelsen av slarkete plastikk slik ejg ser det, men det burde kanskje ha det i større grad? Da hadde det nok vært lettere, og kanskej emr solid i praksis. (tyngde øker farn for skade) AtW Heldigvis gir nye kamera med "moderne" følelse også kvalitetsfølelse, men om det var regelen at følelsen av "modernitet" ikkje gav kvalitetsfølelse, så ville eg nokså klart ha foretrekt eit kamera som kjennest "gammaldags" ut. Eg har eit Pentax ME Super og eit Pentax LX med tilhøyrande objektivparkt. Både husa og objektiva er solide saker som gir ein god følelse av kvalitet. For å få den same kvalitetsfølelsen i eit nytt kamera, må eg ut med summar som eg ikkje er sikker på om eg er klar for enno. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg